Beten för lättare gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beten för lättare gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Beten för lättare gäddfiske

Hej alla!
    Ägnade största delen av somaren 2016 till abborre fisket och tänkte i år känna lite på gäddfisket,då jag äntligen har tillgång till båt.
    Har ett spö som klarar 7-30g och till den har jag abu:s blackmax rulle.

Vilka beten är alltid med i er låda när ni kör lättare gäddfiske?

Skeddrag exempelvis atom 20gram och wobblers typ bomber 16a en större spinnare runt 20gram kommer funka det med. Om du fiskar aborre brukar gäddorna alltid komma med på ett hörn också.

Annars är lättare gäddfiske för mig mer än 30gram 7-30känns mer som borre domäner. Vet att folk kommer säga att det funkade för 50-60år och även idag men saker har hänt sedan dess...

Läs tråden om UL fiske så kommer du få lite bättre insikt i påverkan att ha för klena grejjer och rikta fisket mot större fisk. Obs blir lite hetsig Bra att läsa är även Tobias Fränstam artikel om c&r.

/Apan
    Senast ändrad av Monkey; 2017-03-19, 14:27.

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
      Skeddrag exempelvis atom 20gram och wobblers typ bomber 16a en större spinnare runt 20gram kommer funka det med. Om du fiskar aborre brukar gäddorna alltid komma med på ett hörn också.

Annars är lättare gäddfiske för mig mer än 30gram 7-30känns mer som borre domäner. Vet att folk kommer säga att det funkade för 50-60år och även idag men saker har hänt sedan dess...

Läs tråden om UL fiske så kommer du få lite bättre insikt i påverkan att ha för klena grejjer och rikta fisket mot större fisk. Obs blir lite hetsig Bra att läsa är även Tobias Fränstam artikel om c&r.

/Apan

Läste tråden blir nog att köpa ett 20-60g spö istället, nån som vet hur mycket black max rullen klarar och Tipsa gärna om ett prissvärt gäddspö.

Kommentera

Blue Fox buzzer.
        Det är ett ytbete som är väldigt kul på våren och sommaren.
        Då det är vasssyddat kan man också veva det långsamt längs botten eller jigga de.

Rapala minnow spoon vass är ett annat trevligt drag som ofta ger bra utdelning.
        De fastnar nästan aldrig i växter.
        Finns i massor av färger.
        favorit är FYRT och FLP.

Abu reflex spinnare gul eller röd med silversked 12 eller 18 gram brukar funka.

Abu Mörrum spinnare om man vill ner lite på djupet.
        Funkar bra på gös också.

Kommentera

Ett spö upp till 30gr kommer man ganska långt med. Favoritwobblern ärAbu tormentor.
          Annars finns Mindre jiggar och tailbeten.
          Sedan självklart spinnare och skeddrag.

Kommentera

Denna storleken på jigg shallowriggad klarar du. Iafl nästan.

Kommentera

Bra tips alla! Nu har jag lite att börja arbeta med. Funderar på om det är nått verktyg man borde ha för att så skonsamt som möjligt kroka av och släppa tillbaka gäddan?
              Abborrar lyfter man ju lätt upp för hand och krokar av med peangen, men som sagt de gånger det krokats en gädda så har man haft lite svårt att kroka av den då det är svårt att hålla den still med en hand samtidigt som man krokar av den.

Kommentera

Jag skaffade aldrig någon riktig jerkutrustning när det kom i ropet utan körde många år med budgetvarianten i form av mina gamla vanliga haspelspön och jerkade svinbilliga Conrad Melvin inköpta på ÖoB, den minsta väger 43 gram och kastas säkert hjälpligt även med dina grejer. Fått hundratals gäddor på dessa beten så de funkar trots lågt pris.

Kommentera

Ursprungligen postat av anton_95 Visa inlägg
                  Bra tips alla! Nu har jag lite att börja arbeta med. Funderar på om det är nått verktyg man borde ha för att så skonsamt som möjligt kroka av och släppa tillbaka gäddan?
                  Abborrar lyfter man ju lätt upp för hand och krokar av med peangen, men som sagt de gånger det krokats en gädda så har man haft lite svårt att kroka av den då det är svårt att hålla den still med en hand samtidigt som man krokar av den.
                  Kolla gälgreppet på Youtube.
                  Lätt att hålla med en hand o lossa kroken med en lämplig tång.

Kommentera

Om man med "lättare gäddfiske" menar fiske efter gäddor med blygsam vikt så är Blue Fox Buzzer(20 gram) i vassen en sommarkväll ett verktyg som kan ge lätta gäddor ett underhållningsvärde. Det är nästan så att man skulle kunna ta bort krokarna och bara njuta av di små vassgäddornas dansföreställning.

För egen del så är de flesta mindre gäddor(upp till 3kg) jag krokar av att betrakta som bifångster vid abborrfiske(betesmässigt snackar vi då om wobblers upp till 11-12cm, "lipless crankbaits" som t.ex FKP Viblure, Rapala Clackin Rap mm, spinnare samt jiggar mellan 7-12cm). Sen blir det ju en hel del smågäddor när man siktar på storgäddan. Dom är stora i truten di små rackarna. Gädda på kanske 1,5-2kg på 27cm Westin ShadTeez vittnar på nåt vis om att det är lönlöst att försöka "filtrera bort" smågäddor med hjälp av stora beten. Sen är det tveklöst så att ju större bete desto större snittstorlek på fisken, men kanske färre fiskar. Av mina 17 gäddor på 5kg eller mer(ja, jag är en skogstokig kalenderbitare som för detaljerad statistik över mitt fiske)så har två av dom tagit på "mindre beten"(en 5kg's på 11cm Tormentor och en 7,6kg's på 12g Reflex spinnare) , resten på betydligt större beten när jag haft gädda i sikte.

Själv kör jag inte så mycket "lättare gäddfiske". Antingen riktar jag in mig på Abborre(sker från mitten/slutet av juni fram till kanske mitten av september) och får en och annan gädda(99 gånger av hundra nån på 3kg eller mindre) som bifångst, eller så fiskar jag efter Havsöring och får inga bifångster(än så långe bara september månad(olovliga i mina trakter från 1/10-31/12, denna vår blir min första havsöringsvår, känns skönt att ha hittat ett fiske för tiden innan gäddorna lekt klart)verkar som att det som rör sig i de miljöer där jag fiskar efter havsöring inte hugger på havsöringsbeten, förutom öringen då....), eller så fiskar jag efter Gös(väldigt sporadiskt, "högsommar") och får tio smågäddor för varje göshugg(kan delvis ha att göra med gädda/gös ratiot i enda gösvattnet inom rimligt avstånd från där jag bor), eller så kör jag med stora beten i sikte på nytt pb på gädda(sker oftast från då gäddorna i mina traker lekt klart, oftast mitten av maj, och under juni månad, sen är det gädd-pb dags igen från slutet av augusti fram tills det börjar bli minusgrader i oktober/november) och får en del smågäddor på kuppen.

Slutligen så vill jag delvis jag instämma med Monkey; ett 7-30g spö ska nog inte ses som ett dedikerat gäddspö, men om vi betänker att tunga gäddbeten numera är på 150g+ så får man väl se allt upp till 70-80 gram som lättare gäddbeten, som kan ge hugg från gäddor i väldigt varierande storlek.
                    All you need is Lubb.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 846 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B