Missar i krokningen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Missar i krokningen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Missar i krokningen

En fråga till de som är mer rutinerade:

Jag missade ett flertal gäddor sist jag ytjerkade. Att de missar betet stundtals förstår jag. Men när flera, vad jag trodde var krokade fiskar, lossnar efter halva vägen undrar jag vad ni tror.

Krokarna är det inget fel på. Det jag hakat upp mig på är den höga procenten tappade fiskar.
    [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

För slöa krokar och kassa mot hugg....Det ska smälla ordentligt när du gör mothugg.......Det gäller och vara med....vissa är bara där och luktar lite och dom får du aldrig om du inte gör ett riktigt mothugg..
    Daniel Granholm
    Tävlingsansvarig Svenska Gäddklubben

Kommentera

skulle nog säga att för hårda mothugg är en vanlig anledning till tappad fisk. med dagens styva jerkspön, stumma flätlinor, sylvassa krokar och för hårt ställda bromsar så är det stor risk att slita betet ur munnen på gäddan. ett bra sätt att kompensera, är att inte ha bromsen på max.
      om en gädda bara försiktigt tagit betet, så är det drillningen som fäller avgörandet om firren ska landas eller tappas. med en lagom inställd broms, som man kan anpassa under själva drillningen också, så kan gäddan rusa och spjärna emot utan att kroken skär igenom läppen (eller där den sitter). men har man för hård broms och ett spö som inte absorberar på ett bra sätt så sliter gäddan sig loss. detta gäller inte om gäddan svalt hela betet eller om man drivit in kroken ordentligt i käften, då kan man i princip "plana" hem gäddan. men man vet inte alltid hur kroken sitter så försiktighet är att föredra (även för gäddans skull faktiskt). gäddan är fenomenal på att med hjälp av ngn form av baksug, spotta ut saker som fastnat i käften så det gäller att vara med. så:
      1. "lagom" mycket bromsverkan.
      2. släpp lite på bromsen efter hugget.
      3. låt spöet jobba, då det är spöet som ska trötta ut gäddan inte rullens broms.
      4. öka bromsen efterhand, men var beredd på att minska om du känner att den verkar kunna slita sig.
      Senast ändrad av ALQ; 2006-05-11, 09:23.
      achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
      \m/

Kommentera

Top water lures!

1. Sticky sharp hooks!
        2. Wait till the line tightens before you set the hook (only with top water lures)
        3. Set the hook hard
        4. Blanaced tackle! if the hook size to rod siffness ratio is out of whack, fish can bump them selfs off.

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
          skulle nog säga att för hårda mothugg är en vanlig anledning till tappad fisk. med dagens styva jerkspön, stumma flätlinor, sylvassa krokar och för hårt ställda bromsar så är det stor risk att slita betet ur munnen på gäddan. ett bra sätt att kompensera, är att inte ha bromsen på max.
          om en gädda bara försiktigt tagit betet, så är det drillningen som fäller avgörandet om firren ska landas eller tappas. med en lagom inställd broms, som man kan anpassa under själva drillningen också, så kan gäddan rusa och spjärna emot utan att kroken skär igenom läppen (eller där den sitter). men har man för hård broms och ett spö som inte absorberar på ett bra sätt så sliter gäddan sig loss. detta gäller inte om gäddan svalt hela betet eller om man drivit in kroken ordentligt i käften, då kan man i princip "plana" hem gäddan. men man vet inte alltid hur kroken sitter så försiktighet är att föredra (även för gäddans skull faktiskt). gäddan är fenomenal på att med hjälp av ngn form av baksug, spotta ut saker som fastnat i käften så det gäller att vara med. så:
          1. "lagom" mycket bromsverkan.
          2. släpp lite på bromsen efter hugget.
          3. låt spöet jobba, då det är spöet som ska trötta ut gäddan inte rullens broms.
          4. öka bromsen efterhand, men var beredd på att minska om du känner att den verkar kunna slita sig.

jag skulle viljka påstå motsatsen när det gäller mothugget.

för lös broms i mothugget leder till tappad fisk, det är iaf min erfarenhet.

jag maxar bromsen så länge jag fiskar och ställer snabbt ner den när jag har fisk på. har missat alldeles för mycket fisk tidigare pga för lös broms i mothuggsögonblicket.
          Detta var också något Buster predikade väldigt hårt när han hade föreläsning på skolan om jerkbaitfiske.. så jag vet att jag inte är ensam om att tycka det!

Kommentera

vad det gäller ytfiske så har jag iaf märkt att om du ser hugget istället för att känna det så missar man betydligt mer fiskar.

det bästa är nästan att titta bort medans man fiskar i ytan så att man inte gör mothugg för tidigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Everflow
              vad det gäller ytfiske så har jag iaf märkt att om du ser hugget istället för att känna det så missar man betydligt mer fiskar.

det bästa är nästan att titta bort medans man fiskar i ytan så att man inte gör mothugg för tidigt.

kan bara hålla med där, vet inte hur många ggr jag drog undan spooken från jagande abborrar i sommras inna jag lärde mig att ta det lite lugnt. Men det kan vara jevligt svårt att låta bli....

Kommentera

Ursprungligen postat av El_Kebabo
                kan bara hålla med där, vet inte hur många ggr jag drog undan spooken från jagande abborrar i sommras inna jag lärde mig att ta det lite lugnt. Men det kan vara jevligt svårt att låta bli....

grymt svårt att låta bli.

Kommentera

Ursprungligen postat av El_Kebabo
                  Ett lysande exempel finnes på P-U "kurs" på Jakt och Fiske avsnittet då hans "elev" drar undan betet så det skriker om det gång efter gång
                  sigpic

Kommentera

Jag håller med Everflow! ALQ jag kör stenhårda mothugg, har bromsen inställt väldigt hårt... Efter mothugget släpper jag lite på bromsen för att drilla in gäddan med lagom broms... För lösa, för sena mothugg är anledningen till att man tappar fisk. Om du känner gäddans hugg så skall man vara blixtsnabb, men kör man ytbete så är problemet att man ser gäddan innan man känner gäddan med spöt och då drar man alldeles för tidigt. Precis som dem andra skriver skall man göra mothugget när man känner gäddan inte när man ser hugget!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 854 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B