Gummibete för tyngre jiggskalle/djupare fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gummibete för tyngre jiggskalle/djupare fiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gummibete för tyngre jiggskalle/djupare fiske

    Hej,

    Fiskar en hel del med Söderjiggen som jag tycker är helt klockren med 15 grams jiggskalle. Men jag upplever att en 25 grams jiggskalle hämmar gången en aning. Inför nästa säsong tänkte jag komplettera med ett gummi-bete som fungerar bättre med tyngre jiggskalle/flexhead, typ 25 gram och uppåt. Jag har börjat snegla på wolfcreek shad (fabriksmodellen) för dess olika färger och pris men även eastfields tomcat. Vad är era erfarenheter med dessa två jiggar och tyngre skallar/vikter? Eller har ni något bättre förslag på gummibete. Har fiskat med mcrubber och bigmcrubber men gillar dem jag inte. Har även provat pigshad.

  • #2
    Har bara erfarenhet av den handgjorda Wolfcreek shaden och den klarar både 25 och 30 gram utan problem. Annars skulle jag vilja rekommendera Illex Dexter shad å det varmaste. Den kan du köra +35 gram utan att den tappar gången.

    Kommentera


    • #3
      SuperSandra om du gillar curly.

      Kommentera


      • #4
        Testa westin Shadteez 27 cm. Den vaggar bra med 30 grams skalle.

        Kommentera


        • #5
          Nu skrev du ju att du inte gillar big mcrubber men jag har börjat köra dem med 30g päron och de har riktigt fin gång med dem.

          Kommentera


          • #6
            Skippa jiggskalle/flexhead.
            Shallow-skruva allt och ställ in djupet med päronsänken i beteslåset i stället. På så sätt kan du fiska ditt bete på alla djup och i de flesta situationer.

            Kommentera


            • #7
              Så är perfekt att göra, jiggen fladdrar ju lite bättre oxå utan en lång jiggkrok genom kroppen och man slipper sabba gummit som man gör när man ska byta skalle annars/ sketfiske

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Pennywise Visa inlägg
                Skippa jiggskalle/flexhead.
                Shallow-skruva allt och ställ in djupet med päronsänken i beteslåset i stället. På så sätt kan du fiska ditt bete på alla djup och i de flesta situationer.
                Jag skulle vilja gå så långt att påstå att den som uppfann shallowskruven förtjänar nobelpriset i gäddfiske.
                All you need is Lubb.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av tranceman Visa inlägg
                  Hej,

                  Fiskar en hel del med Söderjiggen som jag tycker är helt klockren med 15 grams jiggskalle. Men jag upplever att en 25 grams jiggskalle hämmar gången en aning. Inför nästa säsong tänkte jag komplettera med ett gummi-bete som fungerar bättre med tyngre jiggskalle/flexhead, typ 25 gram och uppåt. Jag har börjat snegla på wolfcreek shad (fabriksmodellen) för dess olika färger och pris men även eastfields tomcat. Vad är era erfarenheter med dessa två jiggar och tyngre skallar/vikter? Eller har ni något bättre förslag på gummibete. Har fiskat med mcrubber och bigmcrubber men gillar dem jag inte. Har även provat pigshad.
                  Tranceman - har du prövat om det gör någon skillnad med Storm R.I.P Multi Depth Screw System? Har inte prövar själv ännu men i ock med att där används en shallowskruv och att vikten kan placeras "off-set" det vill säga med högre eller lägre tyngdpunkt, så kanske jiggen rör sig som du vill även med 25g?

                  För övrigt verkar R.I.P systemet vara finurligt - att kunna byta vikter ger en allsidigare jigg utan att behöva använda päronsänken som jag tycker hänger och slänger alltför mycket

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Tranceman - har du prövat om det gör någon skillnad med Storm R.I.P Multi Depth Screw System? Har inte prövar själv ännu men i ock med att där används en shallowskruv och att vikten kan placeras "off-set" det vill säga med högre eller lägre tyngdpunkt, så kanske jiggen rör sig som du vill även med 25g?

                    För övrigt verkar R.I.P systemet vara finurligt - att kunna byta vikter ger en allsidigare jigg utan att behöva använda päronsänken som jag tycker hänger och slänger alltför mycket
                    Systemet verkar onekligen synnerligen intressant. Enda avigsidan med det är att de bara säljs i paket med 2 skruvar, 1 stinger och 3 vikter för över hundringen, kostar alltså över femtilappen för varje jigg som ska omfattas av systemet. Min hämnd mot Storm blir att fortsätta köra det mer plånboksvänliga shallowskruv&päronsänken systemet.
                    All you need is Lubb.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 741 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 307 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 672 svar
                    362 584 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    67 svar
                    14 042 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    780 svar
                    66 817 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Arbetar...
                    X