Lättare jerkbaitfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lättare jerkbaitfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Big_Sal Visa inlägg
    Jag har ett DAM spö som är skapat för just det fisket. kastvikt upp till 30 gram. Köpte ett sexpack kinajerks runt 30 gram och det var grymt ihop med dessa. Tror det heter twitch and jerk eller nåt sånt. Skönt spö och kostade 5-6 hundralappar nytt. Har dock inte använt det på ett tag nu. Körde med en daiwa advantage supertuned och kombon var riktigt nice även om rulle trivs bra med det dubbla.

Detta gissar jag på?
    Har samma, och 15-55gr med. Mycket trevliga spön helt klart.

Kinajerks har jag ett gäng med och det finns en liten tail-grej som kostar runt 30gr som är rätt trevliga faktiskt.
    Gången i dem blir hur bra som helst om man ger dem en massa småryck.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Med risk att verka tråkig, ett vanligt haspelspö klarar det där rätt bra...

Naturligtvis inte optimalt och har man plats för ett spö till varje betestyp är det ju kul. När jag fiskar med småjerkar är det vid gäddfiske, då kastar jag antingen med mitt jerkspö (Roots 6,7) eller med mitt haspelspö (Beastmaster 15-40g). Någonstans vid Buster 2 lappar de över varandra i användningsområde. Haspeln har jag ändå med till skedar etc och jag upplever inte att små jerkbaits ställer samma krav på styvhet i spöet för att få rätt gång som större jerkbaits.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
        Med risk att verka tråkig, ett vanligt haspelspö klarar det där rätt bra...

Naturligtvis inte optimalt och har man plats för ett spö till varje betestyp är det ju kul. När jag fiskar med småjerkar är det vid gäddfiske, då kastar jag antingen med mitt jerkspö (Roots 6,7) eller med mitt haspelspö (Beastmaster 15-40g). Någonstans vid Buster 2 lappar de över varandra i användningsområde. Haspeln har jag ändå med till skedar etc och jag upplever inte att små jerkbaits ställer samma krav på styvhet i spöet för att få rätt gång som större jerkbaits.

Du har ju garanterat helt rätt.

Både i användningsområdet och med det att det är tråkigt.

Dock så kör ju jag allt med samma med, jigg, sked, ytbeten, småjerk, mindre spinnare osv osv. (sen att jag har ett par likvärdiga uppsättningar är ju en annan sak)

Sen ett jerkspö för allt över 40-50gr.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag jerkar då och då efter mindre fisk med lättare beten. Använder inte mitt vanliga jerkspö utan använder istället ett 10-35 gr Abu Veracity och en ABU Revo Premiere HS multi eller ett St Croix av mindre modell med en ABU Mörrum SX3600 eller en Black Max. Med mindre beten så avser jag typ Salmo Slider av minsta modell. Fungerar kalas med det spön som är rätt styvt för att vara ett lättare spö, Dessutom väger kombinationen Veracity och Revo Premiere nästintill ingenting. STOR skillnad mot att använda ett styvt tungt jerskspö och en JB...
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Lutar åt haspelspöt för min del.
            Har testat Baby buster på mitt SG Bushwacker 20-60 g och det fungerar, även om jag kanske skulle kalla det twitch i stället för jerk. Ska testa något walk the dog-bete också, efter Old Firehands tips.

Kommentera

Normalt skulle jag tipsa om en tatula 100 som rulle till det du eftersöker då den kastar t.ex sliders alldeles ypperligt! Jag har ett gäng haspelspön men det är svårt att plocka upp dessa när man kör med tatulan, har svårt att se fördelarna med mina hasplar även om jag älskar dom

Med det sagt så har söder sportfiske rea nu på daiwa zillion som är en jävla go multirulle och den ligger i samma prisklass som tatulan nu men är en prisklass övre normalt så hade tagit den istället

Spö är ju en personlig preferens men jag hade tagit ett kring 8 fot eller strax under då jag ogillar att kasta lättare drag med korta spön (hatar korta spön överlag) själv kastar jag små sliders med ett 60-150gr 8.2 fot spö och en tatula 200 och det fungerar skitbra även det

vill dock också köpa ett nytt set anpassat för lättare jerkfiske, mest för att det är kul att köpa saker inte för att jag behöver det! Mest saker när en dör vinner

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
              1 690 svar
              369 723 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TiSo
              av TiSo