Kustfiske trelleborgstrakten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kustfiske trelleborgstrakten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kustfiske trelleborgstrakten?

Var fiskar man?

Har bara koll på sträckan till vänster om vägen till Maxi stormarknad.

Tacksam för alla svar!

Vilken fisk är du på jakt efter? Havsöring och näbbgädda kan du försöka med vid Stavsten (bortre änden av golfbanan).

Kommentera

Tack för tipset?

Pratar vi innan eller efter golfbanan, om man kommer ifrån trelleborg?

Havsöring, näbbgädda, torsk,lax allt är av intresse.

Kommentera

Bortre änden från Trelleborg sett, ungefär framme vid Tivolihusen, där minnesstenen efter Kalle Dussin står, bakom fotbollsplanen typ. Du har ett rev som går ut där så du kan vada en bit (förutsatt att du har vadare såklart).

Kommentera

Horngädda kan fiskas vid Maxi och längs hela kusten. Havsöring likaså. Jag har fiskat en del havsöring vid fredshög, men inte fått nåt direkt. Men andra får. Precis väster om Smygehuk. Ungefär vid fyren och västerut finns bra havsöringsvatten om du vadar ut lite.

Om du har båt finns det gått om torsk ut en bit i havet.

/ Mårten (exil-trelleborgare)

Kommentera

Har också funderat på att testa Fredshög flera gånger men när jag va ner nu i påskas var det några svanar som höll hus där.. de jävlarna bråkar man inte om revir med. Menar vid de där 2 små öarna som ligger i kurvan efter Skåre. Brukade se folk där varje vår när man åkte förbi med skolbussen.

Kommentera

Ja, det är där. Min svåger fick en på 1,5 kg i somras en sen kväll vid 22-tiden. Annars har jag inte fått något eller kännt något. Har provat där sex gånger totalt kanske. Förr stod det alltid folk där på våren men inte nuförtiden. Såg en danskreggad bil stå där för en vecka sedan. Men annars är där ganska folktomt.
              I smyge ska det vara rätt så bra. Har hört det berättas. Själv har jag inte fått något där. Har dock bara varit där en gång.

Ett ställe som inte folk känner till är väster om falsterbokanalen på norra sidan. Långgrunt som bara den, man får gå ut minst 100 meter skulle jag tro.

Träffade en gubbe på ett släktkalas som fiskat där i 25 år. Han hade aldrig sett någon som fiskat där. Han berättade om stora fiskar på upp till 8 kilo som han tagit där.
              Förr i tiden fanns det gått om gädda där också. Men det finns inte längre tyvärr.
              Däremot har det fångats svärdfisk i rännan in till kanalen.

Kommentera

På tal om falsterbokanalen.

Svärfar har tydligen tagit rejält med skrubba där genomåren.

Kommentera

Jo, kanalen är en höjdare för många olika fiskarter, har dragit en del horngädda där genom åren (bodde där när jag va yngre) och inne i kanalen kan man dra lite tånglake och andra bottenlevande fiskar ( inklusive ulk!! ). En sak att tänka på angående Ljunghusensidan av Höllviken är att det är ett fågelskyddsområde och naturreservat så se upp med var du trampar.

Kommentera

Tror att det tas en del sånt. Tas abborre en hel del också. Ganska så stor. I rännan in till kanalen i norr tas det mycket torsk.

Halörs Sportfiskeklubb som har huddorna precis vid infarten till Höllviken från Malmö sett, fiskar med nät från sina små båtar. De tar en hel del torsk och annat, bland annat de svärdfiskar som fångats där nere.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B