Erfarenheter av FOX driftmete floten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenheter av FOX driftmete floten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Erfarenheter av FOX driftmete floten?

Sag en video fran engelska market FOX dar de fiskade gadda fran land. Med hjalp av stora segel som flote fordes betesfisken langt ut i sjon. Upp till 200m kunde man fiskat med full kontroll pastod de. Sag kul ut nar dessa jattefloten plotsligt bara forsvann. Det behovdes rejala spon for att fanga upp all lina vid mothugget. Har nagon av er provat pa detta langdistansmete i Sverige?
    Svinga lugnt!

Har inte testat metoden. Känns inte heller aktuellt på något vis. Metoden kan röna framgång under specifika förutsättningar, bl.a. när fisken går djupt och längre ut i sjön (typsikt sommarfiske). Dessutom driftar betet och man fiskar av större yta än normalt. I övrigt är detta en metod framkommen från England. I hårt fiskade vatten skyggar slutligen fisken för littoralen där de många ggr blivit krokade. De kan förknippa littoralen med fara. Att då nu ut längre än tidigare där beten inte tidigare presenterats kan ge framgång på kort sikt.

Glöm dock inte bort att merparten av fisken befinner sig strandnära. Många gånger skulle fiskare skaffa större framgång genom att korta ner fiskedistansen och fiska närmare land.

I övrigt, om jag inte minns fel, så fungerar metodiken som sådant att man väljer sitt "spot" på den sida där frånlandsvinden ligger. Seglet på flötet fångar upp vinden och flötet driver sakta ut i sjön.

Krokningen kommer att bli ett vanskligt moment. Flätlina r ett måste på långa distanser.
    Senast ändrad av Danne; 2003-04-07, 07:26.

Kommentera

Helt riktigt flatlinan ar ett maste. Den maste ocksa vara flytande. Precis som du skriver sa tankte jag mig att om man vill fiska av mellanskikten (strax under sprangskiktet) i stora vattendrag (som mitt eget), borde detta vara en metod vard att prova. Aven i sjoar med daliga landfiskemojligheter borde denna metod vara tillampbar. Mer synpunkter!
      Svinga lugnt!

Kommentera

Finns bra fett att köpa i de flesta sportfiskebutikerna (nästan ett måste för allt flötmete i min mening).

Landningen av fisken kommer väl ändock att bli svårhanterlig. Möjligtvis kan man kanske under fighten förflytta sig till en plats där landning är lättare..?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        23 svar
        3 911 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B