Höstgädda! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höstgädda!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Det blev ett pass i nytt vatten för mig och kamraterna, vädret bjöd inte direkt på solsken och värme. 5-6 grader i vattnet, ostlig vind. Inte många gäddor upp i båten, men topp på 105cm. Gemensamt var att de tog ganska ytligt, nära båten.

Färg tycktes ganska egalt, för få gäddor upp för att teoretisera mönster kring färger, djup, strukturer, spinnhastighet, osv.

Kul med nytt vatten dock, blir förmodligen mer där i vår.

Kommentera

• Gjorde något helt annorlunda i helgen, gick ur min "comfort zone" av att stå i branter precis utanför vasskanten och la all vaken tid i mina hemmavatten på kusten och fiskade pelagiskt över undervattensöar på 3-6m djup med väldigt bra resultat! Superlågt vatten (typ 1m under vanligt) så tanken var att mina ordinarie storfiskplatser var på tok för grunt, vissa var nästan torrlagda, letade mig därför tillbaka ut på djupare normalt för mig sommarvatten.

Inte supermånga gäddor, 3-5st per dag, men en plusfisk i båten (10,3kg). Vad som gällde var långsamt hemtagna stora shadjiggar (runt 30cm) med lätt skalle, med täta fast korta vevstopp. Mcrubbershad 29cm i gäddfärg tog 10:an på. Fick även någon mellanfisk på runt 5kg på en klassisk 19cm Zalt.

Rätt hård ost-nordost vind, köldknäpp (typ 5 grader), dimma och spöregn hela helgen+sm i gäddfiske i nära anslutning (bra planerat Johan, not).

Typ 30h fiske på tre dagar=en stor fisk, gäller att nöta på hösten och tro på sitt koncept .

Kommentera

• Kom ifrån jobbet i lagom tid idag så det var bara skruva ihop trailer och åka och lägga i båten! Tänkte verkligen ge gummi chansen idag. Hade med mig två kortare 6fotare idag, en för tunga och en lättare som jag vanligtvis fiskar borre med.

Drog på en mellanstor mcpike nors på det tunga och en zalt-wobbler på den lätta och trollade fram till dit jag skulle fiska. Kommer precis fram så smäller det på en på mcpiken, tyvärr så lossnade den. Såg hur något jagade småfisk som stimmade rejält så jag tog det tunga och nötte spinn med mcpiken utan framgång, misströstade och drog på en tail, men det kändes som fusk så den fick ett kast bara.

Tillbaka med mcpiken. Känner hur jag får en liten kontakt, gör ett vevstopp, känner lite till, vevar vidare och inget mer. Slänger ut igen på samma ställe. Vevar kanske 20 varv sen kliver det på en fin madam på 96cm, krånglar lite vid avkrokning men till slut får hon gå tillbaka. Slänger ut igen på samma ställe och nästan direkt så kliver det på en 95cm, på kastet direkt efter! När jag drillar den in till båten så ser jag hur en rätt grov gädda går upp i ytan precis framför båten. Lätt hybris infinner sig (). Efter den krokats av så ligger jag kvar och driver med elmotorn på samma ställe men det verkar dött. Fem kast till tänkte jag sen skulle jag byta plats. Bara fem blir det ju aldrig, det vet ju alla! Efter kanske en kvart så känner jag hur det hugger till ordentligt i spöet. "Fan, nu missade jag en bra fisk" hann jag tänka sen small det på igen men det var som att den bara attackerade den. Spela död tänkte jag och gjorde ett vevstopp. Lyckades kroka den. En fin 95cm fisk till!

Riiiktigt sjukt fiske, tills jag fick en PO på rullen och tvingades lägga undan det tunga artilleriet. Hade lite dåligt med lätta drag med, men en westin shad teez. Den fick åka en stund, tröttnade lite när jag inte kunde fortsätta stimma med det stora som funkade. Lyckades såsmåningom kroka en på det lilla spöet med, en skaplig bit ändå på 88cm. Gav en bra fight på det lätta spöet. Sen krokar jag i något på botten och kommer inte loss. Inga fler lätta drag så jag fick ge upp för dagen.

Ändå ett riktigt fint pass efter jobbet med 96cm, två 95or och en 88! Blir förmodligen att lufta grejorna imorn med. :-)
        Senast ändrad av hellebjork; 2016-10-24, 18:40.

Kommentera

• Igår hade jag en plan, som inte riktigt gick genomföra, vädret var emot mig. Började dock hyfsat lovande men föll sen platt liksom vattnet blev likadant efter ~45min.

Tanken var att stå och vinddrivs-jigga...(har ju ingen motor så för att kunna stå å vertikala och ändå täcka nåt vatten så hade jag ju då satt mitt hopp till vinden )
          Hade trott på bättre med vind, men, den lätta brisen i det lätta regnet höll mig bara på lätt driv i ~45min innan det helt dog och blev spegelblankt. Verkade segt igår ändå, men, dessa första 45min gav iaf 2hugg, bägge verkade dock små och tog bara längst bak i tailen på bullen så allt jag fick igår var lite risp på den...kändes ändå som det kan ha varit rätt tanke på taktik då även övrigt fiske sen inte genererade nåt alls liksom.

4.3° i luften
          4.8° i ytan på vattnet
          Så, nu är det under femman i vattnet då alltså... (EDIT: och -1.3° i natt som kallast verkar det varit)

får se när/hur mycket mer fiske som kommer kunna hinnas med den här säsongen nu, verkar tyvärr bli en hel del jobb närmaste ~8dagarna och det mesta på annan ort (men hyser ju såklart förhoppning om att hinna ut ändå nån av dagarna) så man får se...fredag eller lördag tror/hoppas jag på nån timme i alla fall... isf hoppas jag också på lite vind, inte för mycket, men, lagom för att flytta på båten medan jag snigel-jiggar lite!
          Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-10-26, 05:33.
          https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Aaahh... dragrodd! En fin, gammal, metod. Faktiskt äldre än fisket med spö och rulle. Förr i tiden (och inte längre sedan än att jag träffat folk som fiskat gädda på det viset) så bestod utrustningen av en grov, spunnen (vad som nuförtiden felaktigt kallas flätad) lina av lin eller bomull, ofta försedd med en tafs av massiv koppar- eller mässingstråd och - oftast - ett skeddrag. Man lade cirka tio meter av linan (som var upplindad på en vinda) i lösa slingor på båtbottnen och kastade ut draget. Sedan lindade man linan ett varv om pekfingret (på valfri hand) och så började man ro. Högg en fisk så kände man det direkt och kunde ge mothugg och hala in fångsten.

Så kan man göra nu också, med linan på en rulle som sitter på ett spö, fast har man flätlina på rullen bör den vara grov eller så bör man skydda fingret med en handske eller liknande. Det knepigaste är att undvika slacklina när man växlar från hand till spö.

Annars är det bästa att vara två; en som ror och en som håller i spöt/spöna. Man kan ha sitt spö mellan benen när man ror men det är obekvämt och något riskabelt. Fler än ett spö har setts försvinna över relingen när en stor gädda huggit... Bättre är att montera sitt spö i en hållare. Förr fanns sådana man kunde skruva fast (som en tving) i en toft eller relingen och att använda spötoppen som nappindikator. Motthugg ges då lämligen genom ett extra kraftigt årtag varefter man gerppar spöt. Fasta årtullar är att rekommendera....

Vill man följa bottenprofilen är det beprövade sättet att rigga ett paternostertackel med lämpligt sänke och betet (lämpligast en flytande wobbler) monterad i en tafs någon meter upp på linan.
            Dragrodd...

..."Mina första gäddfiskeäventyr kommer från Selångersjön. Under somrarna i mitten av 1940-talet brukade jag som liten grabb få följa med min morfar, lantbrukare och skogsägare Erik-Olov Lindgren, Hjässberget, Hov och ro efter storgädda i Selångersjön. Morfar rodde båten och jag fick sitta på aktertoften och med båda händerna hålla i dragvindan med den svarta flätade nylonlinan. Ett stort skohornsliknande skeddrag av silver och koppar wobblade och vickade i vattnet 25 - 30 meter bakom båten. Flera gånger fick vi enorma gäddor! Jag minns speciellt en jättegädda som morfar slog ihjäl med ett kapat stolsben. Där jättegäddan låg tillsynes död och gapade på botten av träekan kunde jag inte låta bli att stoppa min fot i käften på gäddan. Då stängde gäddan käften och jag satt fast som i ett skruvstäd. Morfar fick ta i med full kraft för att öppna gäddkäften så att jag kunde dra ut min blödande, rivna fot. Sedan den dagen är jag storgäddfiskare!"...

Memories..

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

Kommentera

• La ett bompass på samma taktik som jag skrev om tidigare. Vattennivån mycket mer likt normalt nu. Jag har istället fiskat ett par pass i halvdjupa smala sund på runt 2m som övergår i riktigt grunda vassvikar, väldigt mycket fisk, men inget stort. Mycket stimmad vitfisk, funkat bäst med små jiggar, skeddrag och wobblers som imiterar löja.

Det jobbiga är att hitta sådana sund, kryllar ju inte av dom precis .

Tappade räkningen runt 70 pass i rad, men det var nån månad sen, är nog uppe i runt 100 pass i rad nu, fiskar varje dag normalt sett, rätt intressant att följa förändringen i fiskens beteende från dag till dag. Har sina fördelar med att jobba kväll ( 17-01.30), man kan fiska hela dagarna .

Kommentera

• Ursprungligen postat av Anvihl Visa inlägg
                La ett bompass på samma taktik som jag skrev om tidigare. Vattennivån mycket mer likt normalt nu. Jag har istället fiskat ett par pass i halvdjupa smala sund på runt 2m som övergår i riktigt grunda vassvikar, väldigt mycket fisk, men inget stort. Mycket stimmad vitfisk, funkat bäst med små jiggar, skeddrag och wobblers som imiterar löja.

Det jobbiga är att hitta sådana sund, kryllar ju inte av dom precis .

Tappade räkningen runt 70 pass i rad, men det var nån månad sen, är nog uppe i runt 100 pass i rad nu, fiskar varje dag normalt sett, rätt intressant att följa förändringen i fiskens beteende från dag till dag. Har sina fördelar med att jobba kväll ( 17-01.30), man kan fiska hela dagarna .
                Göööött!!!
                Sova kan man göra nån annan gång!!!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Dragrodd...

..."Mina första gäddfiskeäventyr kommer från Selångersjön. Under somrarna i mitten av 1940-talet brukade jag som liten grabb få följa med min morfar, lantbrukare och skogsägare Erik-Olov Lindgren, Hjässberget, Hov och ro efter storgädda i Selångersjön. Morfar rodde båten och jag fick sitta på aktertoften och med båda händerna hålla i dragvindan med den svarta flätade nylonlinan. Ett stort skohornsliknande skeddrag av silver och koppar wobblade och vickade i vattnet 25 - 30 meter bakom båten. Flera gånger fick vi enorma gäddor! Jag minns speciellt en jättegädda som morfar slog ihjäl med ett kapat stolsben. Där jättegäddan låg tillsynes död och gapade på botten av träekan kunde jag inte låta bli att stoppa min fot i käften på gäddan. Då stängde gäddan käften och jag satt fast som i ett skruvstäd. Morfar fick ta i med full kraft för att öppna gäddkäften så att jag kunde dra ut min blödande, rivna fot. Sedan den dagen är jag storgäddfiskare!"...

Memories..

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

www.trumman.com
                  Det var alltså så du blev fast. Fick blodad tand. Blev en riktigt inbiten gäddfiskare.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Dragrodd...

Memories..

Perfekt, nu vet jag hur jag skall få sonen fiskeintresserad, ett rejält gäddbett i foten! Undrar om frun tycker att det är en lika bra ide?

Kommentera

• Var ut nåra timmar ida (och följaktligen så fick jag då istället jobba nu sen på kvällen )

Blev en liten ~3kgs gädda idag, lite kul trots den ringa storleken då det var ett kärt? återseende från en av förra veckans gäddor (den har en väldigt tydlig svart fläck bakom/under vänster gäl-lock så är väldigt lätt att känna igen) alltid kul att återse gäddor, om än jag ju hellre gör det med exemplar av större storlek... ändå trevligt. Dessutom räddade den mig från bom-pass idag så.

Var väldigt segt under hela dagen idag, vinden var inte nog oftast för att ens driva lite grann (min ursprungliga plan grusades alltså, att snigeljigga en bulle längs botten medan jag driftade över några ytor mha vinden). Så, rodde en del min kära ledade 10" believer, samt kastade med bullen.
                      Tog dock "återseendet" när jag fick lite vind och driv-jiggade med bullen, så, taktiken och tanken bakom känns iaf inte sämst från min sida...

Tog lite temp idag även nån gång mitt på dan:
                      luften var 4.1°
                      och likaså ytan!!! detta trots (tack vare) strålande sol hela dagen och typ bleke större delen av dan.

Får se om jag hinner ut nån timme imorn eller om jag får hålla mig till torsdag innan nästa (eventuella???) chans på mer fiske denna säsong!

mvh
                      /peter

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 774 visningar