Höstgädda! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höstgädda!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
    Ja! Så är det!!!
    Så därför så spenderade jag (vad som nu i kroppen iaf nu känns som) en evighet ute på vattnet idag... gissningsvis ca ~11timmar av konstant roende, "repo-lodande" (såklart ett vanligt rep med en 1.25kgs-vikt samt knutar med ca ~1m mellanrum fattigmans ekolodet #1) kastande och vevande... utdelningen blev inte mycket att hänga i granen men var en FANTASTISKT BRA födelsedag ändå, en av de bättre!

Dagen började tidigt (var i vattnet utrodd ungefär ~0600) och mörkt... Var ca ~4° ute, rodde drag ett tag, kastade ett tag, rodde lite mer drag, kastade lite mera...inget..

när det sen varit ljust kanske ~1tim så kastade jag en stund på ett ställe som jag tänkte kanske kunde leverera, det gjorde det på sätt och vis, kontakt iaf... en gädda attackerade min swim whizz två ggr under invevningen, såklart hade ju dock swim whizzen hängt upp sig på tafsen så slaskade omkring i ytan som en glad delfin, lyckligtvis så fastnade inte den gäddan på krokarna, skönt det, då det var en liten en samt att en ihoptrasslad vobbler generellt sätt känns riskabelt att få linan sin klippt...

sen var det dött bra länge...men, strax innan nån slags sen (och snabb) lunch så fick jag dock på kort tid två st mindre ~2/3kgs-gäddor som klippte min wild action wabull (tack till @The_Jerkman) tvärsöver...
    bägge var väldigt trött i allt utom hugget, funderade ärligt bägge gångerna på om jag hade misstagit ett bottennapp för en gädda och faktiskt stod å vevade in nån slags trädgren eller nåt annat skräp från botten.

Sen var det återigen rätt dött, rodde runt överallt, "repo-lodade" här å där (där jag fick de två gäddorna vet jag visserligen inte exakt vad djupet var, men, jag var iaf ankrad på ~6m och räknade ner Wabullen till ungefär ~6m även där gäddorna smällde på, så, gisssar kring botten och 5/6m djup).

Rodde mer, å rodde lite till... fick sen ett hugg på dragrodden, tyvärr vet jag inte vad som var i andra änden av det hugget, ror oftast hittills med 10" Believers på tafsen som drar rätt hårt och därigenom ger en del spöböj och skak under roendet, plötsligt blev det istället motsatsen, o-böj och slack i linan, missade helt den gäddan som uppenbart klippte betet bakifrån med lite fart, synd, hade vari skoj å veta om det var nåt att ha...

Svårt också detta, inte haft tillgång till båt i detta vatten förr, ingen aning om var eventuella djup finns, har inget ekolod, ingen motor och har heller ingen aning om det finns nån verkligt bra gädda i detta vatten, 100cms vet jag finns (för jag har fått dom förr från land), men, frågan är ju; FINNS DET STÖRRE??? (man hoppas ju såklart)... men, än så länge ingen aning....
    våldsamt stora borrar ska det iaf finnas, får hoppas jag stöter på nån gädda som ätit sig fet på ~2kgs-borrar innan isen kommer bara... som sagt, bättre födelsedagsfirande än denna dagen är svårt att hitta, men, nog fan känner ja mig rätt mör i kroppen nu... whiskyn värmde bra iaf, en dusch på det bör ju göra det hela ännu bättre...

Sen äre väl bara på't igen imorn då??? varför inte? ingen is imorn iaf vad jag kan tänka mig...

Mvh
    /peter
    Hej Peter;

Du skriver verkligen bra och med inlevelse...

Nålvassa krokar betyder bättre fiskelycka!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

Kommentera

• 50 cm utvatten har betytt dålig fiskelycka för mig här på Åland i alla fall. Har fått upp en snipa bara, men imorgon skall jag göra en seriös drive efter gädda. Har köpt ett bft roots 8,6 fot 110 g och en shimano Calcutta 251 som jag vill testa ordentligt.
      Senast ändrad av MrTotte; 2016-10-21, 21:04.

Kommentera

• Utvatten är finlandssvenska för lågvatten.

Kommentera

• Här nere i Blekinge har jag haft sjukt bra fiske hela veckan, nu kommer invasionen i helgen och regnet drar in på allvar så det blir bok och brasa i helgen istället.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Peter;

Du skriver verkligen bra och med inlevelse...

Nålvassa krokar betyder bättre fiskelycka!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

www.trumman.com
            Tack för de fina orden! Man är ju ingen gädd-poet som du själv är, men, eftersom man brinner för fiske så blir ju det lätt mycket skrivande (och svammel) när man skriver nåt om det.
            Som sagt, tack, det värmer då "de stora" lyst med sin frånvaro nu senaste veckan!

Får hoppas man lyckas hitta nåt större i denna "test-sjö" innan isen kommer, så man har nåt att verkligen skriva om liksom!

Mvh
            /peter
            https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

• Helg igen grappar! hoppas jag ser ett par fina inlägg på söndag kväll alltid trevlig läsning

Kommentera

• Det extrema lågvattnet har gjort gäddorna riktigt tröga här i Norrtälje. Skulle köra ett pass efter abborre igår men efter 2 timmar utan ett enda pet plockade vi fram gäddprylarna. Några kast senare landade jag en 7,6 kilos. Efter det var det mer eller mindre tvärstopp och endast ett par snipor kom upp efter det. Fisken stod på platser där man vanligtvis kan fiska shallow-riggat eller med ytgående beten, med det låga vattnet nu var man glad om man fick ett halvt kast utan att fastna i gräs.

Kan tillägga att detta var i insjö.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Alltiallo Visa inlägg
                  Helg igen grappar! hoppas jag ser ett par fina inlägg på söndag kväll alltid trevlig läsning
                  På väg ut exakt i detta nu!!!
                  så, nog kommer de komma nån slags rapport från mitt håll iaf... vad den innehåller däremot, ptja, de får man väl se...

Kommentera

• Dagens fångst! (dock polarens) Click image for larger version

Name:	NU jävlar.jpg
Views:	1
Size:	50,8 KB
ID:	1783095

Själv gick jag tomhänt hem men händerna frös ihjäl efter ett tag och slutade då aldrig att regna.. rätt duglig dag ändå

Kan ju nämna att fisken råka bli lite frontad :d 100cm var den och rätt fet

Togs över 6m djup på en strike pro stunner som gick precis efter botten,
                    Senast ändrad av Alltiallo; 2016-10-23, 16:07.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Alltiallo Visa inlägg
                      Dagens fångst! (dock polarens) [ATTACH=CONFIG]90612[/ATTACH]

Själv gick jag tomhänt hem men händerna frös ihjäl efter ett tag och slutade då aldrig att regna.. rätt duglig dag ändå

Kan ju nämna att fisken råka bli lite frontad :d 100cm var den och rätt fet

Togs över 6m djup på en strike pro stunner som gick precis efter botten,
                      Nice ändå!!!
                      så länge nån får upp nåt så är man ju glad ändå!

Min helg gick utan en enda fisk...knappt ens nån kontakt...

LÖRDAG - mulet bris å lite dugg
                      luften var 4.4° å ytvattnet 5.2°

de få timmar jag var ute gick utan ett enda pet... men kaffet var gott!

SÖNDAG
                      nåra timmar ute, fick inget, dock fick jag iaf ett hugg... rispade upp å hackade hål i tailen på en real eel.

La om taktiken lite, tog med gummi ida för första gången den här säsongen, tänkte jigga längs botten bara, vilket jag gjorde, i snigeltempo.
                      Genererade inte direkt nåt ändå, önskar jag hade haft nån bulle eller nåt annat stort att jigga med, men, verkar inte ha nån i mina lådor vad jag kunde hitta, går väl så när man kört en hel säsong utan gummi

Hade även glädjen att stöta på en annan fiskare idag ute på vattnet, extremt trevlig kille! Har nog sett honom en gång förut (förra söndan) men då fick jag inte nån kontakt med honom, sökte inte heller kontakt iofs, men, han satt då som idag i kajak, liiite smidigare och snabbare än mig i min klumpiga roddbåt... så, inte direkt så att jag då försökte jaga efter honom för å hamna inom skrik-håll.
                      Nåväl, nu var han ute och jiggade abborre (enligt honom extremt segt idag, så var det ju för mig med, även om jag jagade gädda) och jag snackade lite med honom iaf. Han hade hört om nån som fått upp 10or i denna sjön, men, det säger ju ändå inte så mycket (även om jag ju såklart blir liiite mer taggad, lite mer vatten på galenskaps-kvarnen som driver mig) då man dels inte vet om det stämmer direkt (inte för att jag tror att han ljuger, men, när man bara hört talas om det så vet man ju dels inte hur den personen anser att en 10kgs är, vägdes den ens liksom?) samt, vem vet om den fick simma vidare efter de/den eventuella fisken(arna) eventuellt varit uppe liksom.
                      Själv hade han, precis som mig, bara fått kring metern som störst och hade bott där i typ ~20år så...

Fick även se första snön komma för i år... eller vare hagel? vilket som, nåt vitt äckligt föll från himlen när jag gav upp, inte direkt så man egentligen kan kalla det snö, men, nåt hemskt var det som föll i alla fall, inget bra med det, inget alls...

Får se vad som händer till veckan... kanske fiska en evighet imorn, eller annars inte alls???

Mvh
                      /peter
                      Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-10-23, 17:07.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 774 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B