Höstgädda! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höstgädda!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
    Tror du fortfarande kan köpa "tvingspöhållare". Köpte en hos Olssons fiske för ett par år sedan som jag enbart använder som tving till min löstag- och reglerbara givarhållare...
    Skit fiske!
    Gösta

Kommentera

• Bra tips från många håll!

Att köpa spöhållare ser jag inte som ett alternativ riktigt, då det ger sån dålig kontroll då man inte känner nåt utan bara ser spötoppen jobba.
      Däremot så var det ändå ett bra tips, kanske måste köpa en sån spöhållare som länkas bara för att stoppa spöet i vid transporter eller annat...

Dagen såg ut såhär iaf:

start
      kl14:15 (kom iväg sent)
      halvklart å bleke (typ, nån liten svag krusning här å där som kröp över ytan mer eller mindre)
      lufttemp: 4.9°
      ytvatten: 6°

Fiskedrag of choice: 10" ledad Believer med rassel och ett gäng päronsänken påhängda, i färgen "firetiger"

Fisket bedrevs genom att jag rodde drag sen när jag antingen tyckte det såg intressant ut dit jag kommit eller att jag misstänkte sallad på krokarna så stannade jag upp och spinnfiskade.
      Vid en av mina turer med å ro drag så sa de plötsligt BLÄMH!!! hel-banan (nej, gylfen hade inte åkt upp om ni undrar ) och jag hann tänka två saker;
      1. "fan, nu sitter alla tre jävla trekrokarna fastnaglade i nå jävla träd"
      och
      2. "snart får ja fan grafitsplitter i hela ansiktet" (för jag trodde helt ärligt spöet skulle smälla) sen kom det plötsligt fortplantat ner in i mitt ben ett rejält spögung varpå jag i panik försökte få till ett mothugg och samtidigt lossa remmen (som jag såklart dragit åt fel håll för att vara lätt att öppna, just den gången), fick känna ett till djupt spögung sen var det bara en stackars 10" Believer att veva in...
      Nåväl, man ska nu inte dra för stora växlar av detta (eller jag försöker få mig själv att inte dra för stora växlar av det iaf) då en gädda av rimlig storlek som är på väg i motsatt håll båtens rörelse nog kan kännas jävligt stor de första få sekunderna (som var det lilla jag fick uppleva) då krafterna isf blir rätt stora även om gäddan kanske inte är särskilt mycket å ha liksom i form av båt i rörelse+gädda i motsatt rörelse = känns tungt...
      men men, gav mig ju rejält blodad tand iaf, på ett ställe som jag ändå redan innan hyst hopp/tro om att nåt stort booorde kunna finnas...

Click image for larger version

Name:	14731132_10211006955470789_1866785372332239879_n.jpg
Views:	1
Size:	67,7 KB
ID:	1783068
      "spöhållaren" med nån form av "känsla" såg för dagen ut såhär, en rem och spöbutten kilad mot sitsen/golvet i båten samt rullens vev kilad i knävecket (har direktdriven rulle så låser då bromsen helt på det viset).
      funkade helt OK, om än inte alls så OK...
      ptja, på sätt å vis OK iaf... man känner lite grann av vad som händer med draget om inte annat....

Fick sen vid ett av mina "stopp", på långsam inspinning, en gädda kring ~90/100cm som bjöd på ett stenhårt hugg och kul kamp.

Sen hände inte mycket förrän mot slutet av dan, fick nåt som kändes som nåt hugg till här och där under mina dragrodds-turer, men inget som krokades eller kändes som nåt direkt... men, innan jag gav upp å det blev mörkt så blev de en till gädda, även denna på långsam inspinning, också kring samma strl som den tidigare.

stopp
      kl 17:25
      fortfarande halvklart å bleke (typ, nån liten svag krusning här å där som kröp över ytan mer eller mindre)
      lufttemp: 2.5°
      ytvatten: 5.9°

Så, inte så värst mycket att rapportera egentligen, men, nu iaf med temp och lite halvdan väderleksrapport...

Mvh
      /peter
      Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-10-14, 18:17.
      https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

• Ursprungligen postat av hellebjork Visa inlägg
        Släpade med den idag, jag fick 5 gäddor varav 3 på spinn med mcmio i hot pearl/or, den minsta mätte jag bara och den var 55cm, dom andra två var 86cm/4,8kg och 95cm/6,05kg. Sedan körde jag lite trolling långsamt med elmotorn, det gav inte så bra utdelning så jag ökade farten ytterligare lite till ca 1.5knop. Då fick jag en liten usling på 70cm/2.5kg. Började frysa och vände hemöver, trollade hemmåt och då small det på en fin 98cm/6.6kg. Båda togs på en Zalt i papegoj.

Alla fiskar fångades över djupbranter. Vattentemp 6.8 och 4.5 i luften.
        Nice dag de lät som ju!!!
        Lät som du hittade nåt som funkade idag!!! ...eller så vare nåt annat som spelade in... det är väl det som är så skoj med fiske, omöjligt att faktiskt knäcka koden på allvar till 100% liksom, för mycke variabler som spelar in, det är det som är så skoj!!! den konstanta jakten på gäddan!!!

Ingen aning om hastigheterna jag nu rör mig i, men, eftersom jag ror så äre ju inge världsrekordsfarter man talar om när det kommer till hastigeheten på båten...

Kommentera

• Trekrokar gör det ofta svårare än lättare att få till en bra krokning, särskilt om de är många. På en wobbler med tre stora trekrokar kan krokarna motverka varandra, dvs flera krokspetsar "ligger emot" men kraften i mothugget räcker inte till för att ge någon av dem bra fäste. Med en enkelkrok som "ligger emot" krävs avsevärt mycket mindre kraft för att driva in den. Ofta kan det vara en god idé att ta bort någon av trekrokarna på beten som har tre sådana (beror på hur det påverkar betets balans och gång men ABU:s klassiska HiLo har ju konstruerats om på detta sätt liksom klassikern SwimWhizz). Alternativt kan man byta trekrokarna mot dubbel eller enkelkrokar, krokar i tunnare gods och/eller vassare krokar.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
            Nice dag de lät som ju!!!
            Lät som du hittade nåt som funkade idag!!! ...eller så vare nåt annat som spelade in... det är väl det som är så skoj med fiske, omöjligt att faktiskt knäcka koden på allvar till 100% liksom, för mycke variabler som spelar in, det är det som är så skoj!!! den konstanta jakten på gäddan!!!

Ingen aning om hastigheterna jag nu rör mig i, men, eftersom jag ror så äre ju inge världsrekordsfarter man talar om när det kommer till hastigeheten på båten...
            Batteriet står på laddning, mätbrädan är nyputsad och draglådorna sorterade. Ska på dom igen imorn! Blir mycket gummi med för att testa. :-)

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Trekrokar gör det ofta svårare än lättare att få till en bra krokning, särskilt om de är många. På en wobbler med tre stora trekrokar kan krokarna motverka varandra, dvs flera krokspetsar "ligger emot" men kraften i mothugget räcker inte till för att ge någon av dem bra fäste. Med en enkelkrok som "ligger emot" krävs avsevärt mycket mindre kraft för att driva in den. Ofta kan det vara en god idé att ta bort någon av trekrokarna på beten som har tre sådana (beror på hur det påverkar betets balans och gång men ABU:s klassiska HiLo har ju konstruerats om på detta sätt liksom klassikern SwimWhizz). Alternativt kan man byta trekrokarna mot dubbel eller enkelkrokar, krokar i tunnare gods och/eller vassare krokar.
              Jo, förstår detta, som du belyser hära, alltså att om man får flera krokspetsar "emot" så att säga så "sprids" kraften ut, likt typ snöskor, men, bra att du poängterar det eftersom det är väl värt att tänka på.
              Jag gillar ju heller vanligen inte att ha mer än max 2 tre-krok då det oftast blir så besvärligt, men, på dessa Believers (iaf under hösten) så har jag upplevt det som bättre krokningsegenskaper när jag låtit alla sitta kvar...

Mvh
              /peter

EDIT:
              nåt som också DEFINITIVT gör att krokningsegenskaperna hos just denna vobbler igår blir sämre är det att jag också hade päronbly hängande i varje krokögla liksom...
              Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-10-15, 09:41.

Kommentera

• När vi nu pratar om krokar! PÅ mina westins jätte sitter ju 3 krokar! rätt dålig kvalitet då en va böjd efter en 2 kilos gädda! men nu till saken, tog bort den mittersta kroken för den satte sig så jävla dåligt på undersidan av käften på gäddan(utanpå) å alla 3 jävla krokar satt fast, så tog bort mittersta och efter det fick jag inge mer fisk, fiskade över 10 meter och det smällde iaf 3-4 gånger men ingen satt.. kan mittersta kroken som e borta va problemet eller är de bara ren otur? ska jag missa 4 gäddor å sen få 1 så slänger jag nog på mittkroken och trycker in hullingarna istället

Kommentera

• Jag tar nog aldrig bort just mittersta kroken om/när jag tar bort krokar från beten (nu har jag dock inte haft en westins jätte på jättelänge visserligen och vet inte om jag nånsin fiskat just en sån med mindre krokar än orginal-antal) utan den kroken som oftast åker bort för mig är bakersta kroken, sen i vissa sällsynta fall om gäddorna av nån anledning verkar vara helt ooorimligt glupska och betet i sig funkar lika bra gång-mässigt så kan även främre kroken åka av ibland... men, de är i sällsynta fall....

EDIT: tycker ofta att när/om man fiskar beten långsamt och betet är "långt/avlångt" så brukar gäddan ofta "T-bona" draget (alltså klippa draget tvärsöver så att säga) och då är ju mittersta kroken väldigt mycket värd rent krokningsmässigt.

Mvh
                  /peter

Kommentera

• Nytt försök idag, verkligen nötte med gummi första 2 timmarna. Förmodligen är jag en väldigt kass fiskare med gummibeten, hade ett hugg, thats it! Bytte och satte på en mcmio hot pearl, hugg på andra kastet men den krokade inte. Slängde ut på samma ställe igen och då nöp den på, en rätt fin madam på 90cm. Nötte vidare på samma ställe men inget mer. Langade i en Zalt papegoj efter båten när jag transporterade mig mellan platserna. Hann väl ungefär 10 meter så nöp det på en glups liten rackare. Krokade av den och slängde ut, direkt när jag startade motorn så vevade det i spöet. "Inte sant, botten redan" tänkte jag. Men det var en liten glupsk 2 kilos. Fick en liten till på zalten och en på mcmion. Hade några fina hugg och några som drillades en bit men inte satt tillräckligt bra.

Fick iallafall upp 5 stycken, en godkänd och 4 små runt 2-2.5kg. Sen frös jag och åkte hem.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
                      Jag tar nog aldrig bort just mittersta kroken om/när jag tar bort krokar från beten (nu har jag dock inte haft en westins jätte på jättelänge visserligen och vet inte om jag nånsin fiskat just en sån med mindre krokar än orginal-antal) utan den kroken som oftast åker bort för mig är bakersta kroken, sen i vissa sällsynta fall om gäddorna av nån anledning verkar vara helt ooorimligt glupska och betet i sig funkar lika bra gång-mässigt så kan även främre kroken åka av ibland... men, de är i sällsynta fall....

EDIT: tycker ofta att när/om man fiskar beten långsamt och betet är "långt/avlångt" så brukar gäddan ofta "T-bona" draget (alltså klippa draget tvärsöver så att säga) och då är ju mittersta kroken väldigt mycket värd rent krokningsmässigt.

Mvh
                      /peter
                      Haha jo kan nog vara så.. tänkte att dom kom bakifrån .P men även om dom tar betet bakifrån lär dom nå den mittersta kroken ändå, ska prova flytta fram den bakersta så jag får ne i mitten å en fram och se hur de går!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 774 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B