Betestest, spinnare vinnare varje gång - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Betestest, spinnare vinnare varje gång

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Betestest, spinnare vinnare varje gång

Jag har en brygga nära mig som jag då och då fiskar lite på. Det brukar alltid stå en 2-3 kg gädda under, ett gäng 2 hektos abborrar och mindre vitfisk (mört och brax).

Jag brukar testa olika beten på min UL utrustning.

De klart bästa betena (av de jag har) är reflex, myran, droppen, vibrax för att få många fiskar.

Ibland har jag tex stått med 2.5" relax koyto i en kvart testat olika hastigheter och jiggtekniker, etc det som mest händer är att en 4" abbore tror att lekandet är mat som jiggen jagar....

Byter jag till någon spinnare av kvalité sitter en 1-2 hg borre eller gäddan på oftast under en handfull kast med monotontvevade i den där hastigheten då skölden nästan går på max rotation hastighet men samtidigt rör sig bete lagom farten farmåt.

Det tycktes att de andra typer inte gör tillräckligt med liv för att dra till sig fisken.

(Inte helt sant, brukar meta med grabben på denna brygga, det vinner ju så klart lätt mångfiske)

Är det jag som är så kass eller är spinnare så bra?

Ursprungligen postat av ribbones Visa inlägg
    Är det jag som är så kass eller är spinnare så bra?
    En mycket farlig fråga att ställa...
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag föredrar spinnare för abborre och smågädda sommartid. Få beten som slår reflex 12g med koppar eller silversked, orange/röd kropp med vita prickar. Synd bara att kvaliteten på dessa lämnar en hel del att önska, men det är en annan historia

Kommentera

Beror lite på vart man är

hos oss kan du kasta dig trött med spinnare men jagar du gädda då kommer dom som galna istället

Click image for larger version

Name:	Skärmklipp.JPG
Views:	1
Size:	49,7 KB
ID:	1782257

Kommentera

Ursprungligen postat av ribbones Visa inlägg
          Ibland har jag tex stått med 2.5" relax koyto i en kvart testat olika hastigheter och jiggtekniker, etc det som mest händer är att en 4" abbore tror att lekandet är mat som jiggen jagar....
          Carolinarigg?

Kommentera

Allt har ju o göra med fiskens dagsform, vilket vatten och vilket djup fisken står på. Har svårt att se att mina spinnare funkar bra på frivattnet där det är 7-10m djupt. O spinnaren spinner in på 50cm djup, men där jag fiskar är det max 2m o då funkar det kalas

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
              Allt har ju o göra med fiskens dagsform, vilket vatten och vilket djup fisken står på. Har svårt att se att mina spinnare funkar bra på frivattnet där det är 7-10m djupt. O spinnaren spinner in på 50cm djup, men där jag fiskar är det max 2m o då funkar det kalas
              För 2 sommar sen fick jag 3 st 1 kilo borrar på 12g reflex på 5-10m på samma utflykt. Lät reflexen sjunka ner till botten veva in den snabbt, ca 2 m från botten klev dom på.

Kommentera

Så kan man förstås göra

Kommentera

Jag skulle säga att, under likadana förutsättningar som t ex att du fiskar där fisken är (inkl djup), så är spinnare om inte överlägset så iaf minst lika bra som något annat för att attrahera abborre och kanske även gäddor av mindre storlek. Men det är aldrig det roligaste eller mest givande fisket, i mitt tycke. Jag säger som Henke på Söders; "fisken ska luras". Jag känner mig betydligt mer involverad i det när jag jiggar eller (mer sällan) rycker hem en liten vobbler. Och med det som utgångspunkt går även allt fiske med fiskens naturliga föda med en krok i helt bort. Och i princip allt mete. Men det är ju bara jag.

PS. Reflex 12gr är vansinnigt effektiv. Även jag har dragit såväl abborre som gädda och gös från land med den, innan jag kom på bättre tankar.

Kommentera

Ursprungligen postat av pa71 Visa inlägg
                    Jag säger som Henke på Söders; "fisken ska luras".
                    På vilket sätt menar du att en fisk som tar en spinnare inte har blivit lurad?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 807 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B