Abborrar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborrar

Jag är ute och fiskar efter abborrar i vattnet runt omkring vattnet som finns i orten jag bor i. Jag använder olika sorters tiggar från 7-11cm med olika utföranden och olika vikter på skallarna.
    Har fiskar nästan varje dag i flera veckor och då har jag endast lyckats fånga 1 abborre trots att jag träffat på andra fiskare som fått flera fina.
    Jag har dock endast blivit utan fisk ett par gånger då det nästan alltid kliver på någon gädda. Största 3,2kg och faktiskt en gös som mätte 56cm.
    Men hur ska jag göra för att få abbotarna jag egentligen vill komma åt.

Testa andra beten..., inte alltid jiggen funkar.
    Mete med nors/löja/mört
    Spinnare
    Mindre wobblers

Kommentera

Jiggfiske är bara teknik, men har man fel grejer går det inte heller.
      Börja med att byta ut flätlinan mot nylon 0,20.
      Ståltafs får inte användas du knyter jiggen direkt inget beteslåset.
      Vill du trots allt använda flätlina ska den vara max 0,12 sen gör du en tafs av 0,18 flourcarbon tafsen bör va lika lång som spöt.
      Inga beteslås eller nåt annat som förstör gång.

/Fredrik

Kommentera

Tycker han ska behålla flätlinan :P å ha 0.32 flourcarbon, 0.18 går av för lätt och abborrar är inte så känsliga. 0.12 flätlina är perfekt. grövre än det är bara onödigt om man inte ska fiska i tjock växtlighet då. fast det är var jag gör det du gör funkar väl bäst för dig!
        Och längden på tafsen typ 70cm så man kan knyta om jiggarna utan att behöva knyta ihop linorna hela tiden. lika lång som spöt skulle inte gå att kasta med.

Mvh, rasmus

Kommentera

Eftersom du får gädda skulle jag råda dig till att använda en microtafs eller göra en själv av smidig och tunn wire. Finns en tråd om det. Jag har själv sett ett par Kopyto försvinna mot botten i ett par skapliga gäddkäft ar sedan de bitit av 0.40 fluorcarbontafsar. Skit samma på jiggarna men tråkigt för gäddorna...
          Skit fiske!
          Gösta

Edit: Här har du tråden:
          Senast ändrad av Gösta; 2016-07-05, 21:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alltiallo Visa inlägg
            lika lång som spöt skulle inte gå att kasta med.

Mvh, rasmus
            Har själv testat att skarva på 0,35 fluorocarbon på 0,12 flätlina. Visserligen inte lika lång tafs som spöt, men att ha en vältrimmad skarvknut flygandes genom spöts samtliga spöringar var inga problem. Stora krånglet är att få till skarvknuten utan alltför många svordomar. Skarva flätlina med flätlina - inga problem. Skarva flätlina med nylon eller fc(som vill bete sig som en "gammaldags" spiralformad telefonsladd så fort den får en chans) - kräver tålamod och koncentration.
            All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
              Har själv testat att skarva på 0,35 fluorocarbon på 0,12 flätlina. Visserligen inte lika lång tafs som spöt, men att ha en vältrimmad skarvknut flygandes genom spöts samtliga spöringar var inga problem. Stora krånglet är att få till skarvknuten utan alltför många svordomar. Skarva flätlina med flätlina - inga problem. Skarva flätlina med nylon eller fc(som vill bete sig som en "gammaldags" spiralformad telefonsladd så fort den får en chans) - kräver tålamod och koncentration.
              Ja har skrivit de förr men tycker de tål å sägas igen, den här knuten tycker ja e fenomenal till just det du pratar om, att skarva nylon/FC på flät och få en knut som lätt löper genom spöringar:
              PEラインとショックリーダーの結び方、超定番「FGノット」。トラブルが少なく、超強力!デュエルプロスタッフ松岡豪之の詳しい結束講座をわかりやすく動画で解説。初心者でも簡単に結ぶことができます!  ●デュエルウェブサイトはコチラ→http://www.duel.co.jp

ser krångligt ut men är lätt, om än lite tidskrävande... nu hade ju iofs inte du nåt problem med att få till en bra skarv, men, nån annan kanske får ut nåt av denna video!

mvh
              /peter
              https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                Jiggfiske är bara teknik, men har man fel grejer går det inte heller.
                Börja med att byta ut flätlinan mot nylon 0,20.
                Ståltafs får inte användas du knyter jiggen direkt inget beteslåset.
                Vill du trots allt använda flätlina ska den vara max 0,12 sen gör du en tafs av 0,18 flourcarbon tafsen bör va lika lång som spöt.
                Inga beteslås eller nåt annat som förstör gång.

/Fredrik
                Jag använder alltid en liten smal tafs på 10 eller 15cm när jag jiggar och det går utmärkt, får alltid fisk när jag är ute både gädda och abborre.
                Tycker inte det påverkar jiggens gång nämnvärt, den går jättefint i vattnet med tafsen på.
                Jag kör dock jiggar som väger 15-30gram och aldrig mindre.

Blir det verkligen stor skillnad att köra utan tafs? Gäddorna jag drar upp brukar svälja jiggen djupt och det känns som att tafs är ett måste annars går linan mot gäddtänderna.

[FONT=Trebuchet MS] Ajöss och tack för fisken![/FONT]

Kommentera

Tror inte jag skrev vilken typ av lina jag använder.
                  Men jag kör på en 0,16 flätlina och en Taffs av fc 0,35.
                  Vill gärna ha lite grövre linor då det är gott om både gädda och gös i områdena jag fiskar i. Detta för att slippa knyta om varje gång en gädda hugger.
                  Inga problem med skarven löper fint igenom toppöglorna.

Fick faktiskt 5 abborrar här om dagen då jag kollat på lite filmer om olika tekniker.
                  Antar det är att fiska mera för att lära mig mera. För jag noterar att det finns lika många sätt att fiska på som det finns fiskare
                  Man får vara öppen för allas tankar och funderingar och försöka och se vilket som funkar bäst för en själv

Det ska vara enkelt och roligt att fiska

Skickat från min iPad med Tapatalk

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 812 visningar
                  1 gilla