Prisvärt spö anpassat för jiggfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisvärt spö anpassat för jiggfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Prisvärt spö anpassat för jiggfiske?

Hej, har precis inhandlat ett nytt haspel spö som jag tänkt använda i sommar för regnbågs fiske, tänkte börja sommaren med lite abborre fiske med jigg och spöt jag inhandlat är lite för elastiskt för jigg. Då jag ändå ska inhandla ett andra spö så tänkte jag att jag kan köpa ett spö som är optimalt för jiggfiske.
    Kommer använda 10-15g jiggar och jag hade tänkt mig ett spö set i 1000kr klassen.

Tack i förhand

Dragon fishmaker tycker jag är ett optimalt jiggspö, tycker du borde känna på ett sånt om du kan.

Kommentera

Sg mpp 10-30g prisvärt och bra spö.

Senast ändrad av Matte77; 2016-05-25, 20:54.

Kommentera

Det du vill ha är ett snabbt spö med toppaktion?
        Borde finnas mängder!

Mitt tips är att leta efter ett som är nersatt så mycket som möjligt. Man brukar kunna göra klipp om man inte letar efter någon speciell tillverkare eller liknande.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Precis ett snabbt spö med toppaktion. Savage gear och dragon är just dom spön jag kikat på.
          Men dom två spöna nämnda ovan hittar jag inte som set utan rullen måste man köpa till. Så till nästa fråga då
          Vad för storlek på rullen är lämpligt?
          Senast ändrad av anton_95; 2016-05-25, 21:30.

Kommentera

Vad gäller spön så hade jag nog kört Dragon Fishmaker II, Westin W3 (dropshotvarianten... har fått hjärnsläpp... kommer inte ihåg vad den heter nu), Spro Addiction, Savage Gear XLNT2 eller BFT Perception. Du kommer säkert gilla något av dessa. Jag själv kör St. Croix LegendXtreme 7,6" 3/8oz (5-18gr) till det lättare fisket och ett Sportex Absolut 7" 10-30gr till det lite tyngre. Det är riktigt bra spön men kostar därefter.

Vad gäller rulle så handlar det om vikt på rullen punkt. Storleken bör inte gå över 2500. En lättviktarrulle i 2500-storlek föredrar jag till både regnbåge och abborrfisket. Längre vevhantag och känns inte "fjuttigt". Kan ha med mina dasslock till händer att göra. Detta är en smaksak dock. Många har åsikter om vad som är snyggt när man fiskar och tycker då en 2500 är för stor med utgångspunkt från spöt du fiskar med. Man väljer efter tycke och smak.

Kommentera

Ursprungligen postat av anton_95 Visa inlägg
              Men dom två spöna nämnda ovan hittar jag inte som set utan rullen måste man köpa till. Så till nästa fråga då
              Vad för storlek på rullen är lämpligt?
              Det är nog svårt att köpa ett nytt spö och en ny rulle av bra kvalité för totalt 1 000 kronor.
              Jag tycker Dragon Fishmaker är ett trevligt spö och hade till det valt en rulle i Shimanos 1000-storlek eller motsvarande men det är en högst personlig åsikt.
              Använder själv ett spö på 7 fot som kastar 3-15 gram där jag tidigare hade en 2500 men den var för klumpig och gav en mindre fördelaktig linvinkel in i förstaöglan.
              Känn gärna på spöna du funderar över tillsammans med olika rullstorlekar. Det borde den lokala fiskebutiken gladeligen hjälpa dig med.

Ursprungligen postat av jockegbg Visa inlägg
              Många har åsikter om vad som är snyggt när man fiskar och tycker då en 2500 är för stor med utgångspunkt från spöt du fiskar med.
              Allt är en smaksak men finns det verkligen de som väljer storlek på rullen efter utseendet?

Kommentera

Tack alla för era bra svar! Det blev ett dragon Fishmaker ll 7fots 3-18g med en shimano alivio rc 1000 rulle. Det blev dock det dubbla priset jag tänkt mig men skit samma, jag behöver inte köpa något nytt spö nu på flera år framåt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 803 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B