Är så sugen på en Pig! Vilken färg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är så sugen på en Pig! Vilken färg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är så sugen på en Pig! Vilken färg?

Jag är helt ny i Jerkbranchen men helt biten av den samma. Har 11 st jerkar men ingen pig. Nu har jag läst allt om denna supergris och förstått att man kan inte lämna land utan en. Min fråga är: Vilken färg ska man skaffa sig? Har bara råd med en och vill främst använda den för vårfisket. Är lite nyfiken på den oranga med svarta prickar på, men är den bra? Tror ju mer på orange med ränder på men det tycks inte finnas?!

Tacksam för svar utifrån era erfarenheter

Hej MS Norrö

Förra våren fick jag en 5:a på en gul med svart prickar (yellow bandit). Men Orange Bandit (röd med svarta prickar ) har fungerat bra för min fiskekompis.

Kommentera

tennesee shad gillar jag
      does it smell like bitchslap? 'cos that´s what i´m cooking'

Kommentera

pig

Färgen beror helt och hållet var du fiskar klart ,grumligt vatten

Kommentera

Det är helt omöjligt att rekommendera en viss färg utan att först och främst veta vilken typ av vatten du fiskar i (glasklart/lervälling, hav/insjö, djupt/grunt). Sen varierar "dagens heta färg" ofta flera gånger under en dag.

Själv fiskar jag i "havet"(Finska viken) så mina erfarenheter baserar sig på de vattnen. Fiskar du i något så när klara vatten, på våren och under rätt goda ljusförhållanden så brukar rätt ljusa färger med nåt skarpt kontrastförstärkande funka bra (firetiger, hot frog vid soligt och papegoja, bloody sucker vid mulet). Rör du dig i grumliga vatten skulle kanske orange/yellow bandit vara värd att pröva.

För att det inte skall bli för lätt kan ju nämnas att jag fått fisk på esset/bloody sucker i full sol, hot frog har varit kanon i riktigt skitväder i november och firetiger funkar i alla väder. Min rekommendation är ändå att du skaffar en färg som du vet att funkar i dina vatten och dina förhållanden. När du fått till gången och lurat ett par gäddor kan du skaffa följande. Pigen kräver lite tålamod och teknikprövning före den går som den ska men ett bra bete som kan konsten att överraska. Ofta får Pigen simtid av mig om nåt ställe verkar heldött fast jag vet att där "borde" finnas fisk.

Lycka till & skitfiske.

Kommentera

Jag tänkte först bara kolla om gemeneman hade någon fovvofärg som de tagit mest firre på i alla förhållanden. Precis som du nämner spricker ju teorierna allt som oftast men man har kanske en färg som tagit bäst i de flesta olika förhållandena.

Jag ska tävla mot 5 andra killar i norra skärgården av Åland i April/Maj och då vore det skoj med lite tips där. Antar att det är ganska klart vatten och vad jag då förstod skulle jag satsa på en ljusare variant med lite kontrastbryt, typ "firetiger"?!

Tackar er för alla sköna synpunkter.

Kommentera

Pig

Skulle jag välja en färg är valet tveklöst Black ghost. En riktig storgäddemagnet, du lär inte bli besviken!

Kommentera

Black ghost eller en blue gill, har även en gäddfärgad som är bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ms Norrö
                  Jag är helt ny i Jerkbranchen men helt biten av den samma. Har 11 st jerkar men ingen pig. Nu har jag läst allt om denna supergris och förstått att man kan inte lämna land utan en. Min fråga är: Vilken färg ska man skaffa sig? Har bara råd med en och vill främst använda den för vårfisket. Är lite nyfiken på den oranga med svarta prickar på, men är den bra? Tror ju mer på orange med ränder på men det tycks inte finnas?!

Tacksam för svar utifrån era erfarenheter
                  Fiskar mycket på Åland och den PIG som gått bäst är Red Belly Perch suspending, har även fått bra på Blue Gill flytande.

Mvh Z

Kommentera

Det som har funkat bäst för mig på våren är skrikiga färger som "retar gäddan till hugg", speciellt yellow och orange bandit. Senare mot sommaren när vattentemperaturen stiger så är natural perch en favorit.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 813 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B