Hjälp rull köp, Sargus lr Cardinal STX ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp rull köp, Sargus lr Cardinal STX ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har inte avfärdat abu än

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Kommentera

Är faktiskt sugen på en sorön stx 40

Kommentera

Ursprungligen postat av Karl Rosengren Visa inlägg
        Är faktiskt sugen på en sorön stx 40

Har även jag goda erfarenheter av sorön stx, har dock en storlek 10.

Kommentera

Som vanligt så blandar jag mig i dessa trådar. Jag kör endast shimano. Det finns en enkel anledning. Shimano håller och gör jobbet. Haft andra fabrikat som jag inte upplevt som likvärdig Shimano i mellansegmentet. Varför det är så är svårt att svara på. Någon som plockar isär rullar av olika fabrikat skulle vara en dröm när en sån här fråga besvaras. Samtidigt är det förmodligen svårt att bara genom olika komponenter i rullar förstå varför det skiljer sig.

Shimano och Daiwa är de största. Daiwa är magnifikt och potentiellt sätt bättre än Shimano med skillnaden att när du köper en Shimano så vet du vad du får. X-ship, ARC spool, Dynabalance och core protect är det jag tittar på när jag köper en Shimano rulle. Jag kan sitta och gå igenom samtliga men det går att läsa sig till. Dessa 4 tillsammans med andra snoffsiga namn på egenskaper shimano namngett ger dig en bra rulle i mellanpris segmentet.

Sen ska man inte bara gå efter vad tokstållar som jag skriver på ett forum utan gå och känn på prylen och fråga sig fram i butiken.

Hoppas du hittar det du söker!

Kommentera

Du får läsa in dig lite bättre på Daiwa så vet du vad du får ��

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
              Du får läsa in dig lite bättre på Daiwa så vet du vad du får ��
              Om Shimano mot förmodan skulle göra rullar som sjunker i kvalitet så finns det anledning att titta MER I DETALJ på Daiwa. Jag är komfortabel och trygg i det Shimano levererar för pengarna jag spenderar. Det finns förmodligen en anledning till varför vissa fiskare pratar i termer om "jag vet vad jag får" när Shimano haspelrullar talas och skrivs om.

Kommentera

Ursprungligen postat av jockegbg Visa inlägg
                Om Shimano mot förmodan skulle göra rullar som sjunker i kvalitet så finns det anledning att titta MER I DETALJ på Daiwa. Jag är komfortabel och trygg i det Shimano levererar för pengarna jag spenderar. Det finns förmodligen en anledning till varför vissa fiskare pratar i termer om "jag vet vad jag får" när Shimano haspelrullar talas och skrivs om.
                Vilken shimano rulle skulle du rekommendera till gäddfiske

Kommentera

Av de rullar jag har ägt så har aldrig en shimano havererat, Abu och Penn har dock inte lika gott betyg hos mig, Daiwa och okuma har jag bara ägt en vardera av och de håller rätt så fint.

Viktigt här är väll också att tänka på vilket segment man ligger i.

Shimanos rullar har bra linuppläggning i alla prisklasser och presterar "bra", mina sienna tuggar på med minimal kärlek efter flera år. Abu har fina rullar i övre segmentet men deras billigare är sisådär, har fått ett totalhaveri, rullarna som följer med i combos är bara att glömma, dussinprylar med ny klibba. Penn är lite av en hatkärlek för mig, de presterar ofta skitbra ur kartong för priset, men dalar fort utan rejäl omtanke, inga totalhaverier men har varit med om att rullen låter som en cementblandare efter ~6h fiske

När det gäller gäddhaspel är ju bromsverkan att beakta, en gammal regel är att frambromsat trumfar bakbromsat men det stämmer lite sådär i dagens läge, kan man fighta karp med bakbromsat går de också på gädda, läs dig fram på vad rullarna klarar.
                  Jag är ingen expert och heller ingen guru på haspel, jag mekar nästan inget själv med haspel utan skickar iväg om det behövs nå större ingrepp på rullar som är värda att reparera.

Angående storlek så är de väl 2500 eller 4000 efter vad som känns balanserat, jag tror fan inte det har nån betydelse, har själv aldrig märkt att en 2500 inte orkat, men jag winschar ju inte hem fisken heller. Handla efter din budget, inget fel på en sienna, men förvänta dig inte en gudomlig upplevelse, jag brukar använda ordet krispig för att beskriva känslan av en bra rulle och krispigt börjar vid typ 1500kr.

Kommentera

Mitt tips är att gå in i närmaste sportfiskebutik och känna lite på tilltänkta rullar.
                    Jag själv blev faktiskt mäkta imponerad av känslan i Daiwas rullar som kostar runt 1000kr.
                    Väldigt lättvevade och kändes vibrationsfria!

Daiwa har fått lida en del av hur agenturen har skötts tidigare i Sverige då prisbilden har varit "något" skev och de har inte marknadsförts på rätt sätt och även sortimentet har inte heller varit klockrent...
                    Men nu ser det riktigt bra ut för delas del !
                    De verkar ha ett mycket mer aktuellt sortiment och viktigast av allt så har prisbilden justerats ner också.
                    Sen är Buster en jäkligt trevlig typ

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentera

Har haft abu stx20 o den spöar shimanorullarna jag testat i samma prisklass. Ska man jämföra rullar så får dom ligga i samma prisklass. Går ju liksom inte jämföra en fladen för 300:- med en shimano för 2000:-. Btw har ja haft både shimano,daiwa o abu som havererat.
                      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 774 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B