Hjälp rull köp, Sargus lr Cardinal STX ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp rull köp, Sargus lr Cardinal STX ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp rull köp, Sargus lr Cardinal STX ?

Kan inte bestämma mig penn sargus 2 eller abu cardinal stx någon som har erfarenhet av rullarna ? Spö blir ett savage gear bushwhacker 30-80g

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Efter ha sett hur polarn kämpar med sina penn rullar så skulle jag aldrig använda en penn rulle han har förbrukat 3 st på 2 år & han kastar bara små beten för öring .
    Aldrig sett någon ha så mkt strul med rullar & linor . Sen kanske det beror till viss del att det är lite skit bakom spakarna ;-)

ABU , SHIMANO eller DAIWA hade jag lagt mina pengar på .

Själv kör jag bara shimano på haspel & dom har aldrig strulat

Kommentera

Instämmer med Cosmos! Lägg några kronor extra och köp en shimano.. det lönarsig i längden.

Kommentera

Är själv ägare till en Penn Sargus och Fierce och är tyvärr inne på samma spår som Cosmoz. Båda Penn rullarna fick reklameras redan efter 2 pass, för att komma tillbaka med samma problem, fick då nya rullar utan problem.

Problemet jag upplevde med dessa rullar redan som nya är att dom har en ojämn gång vid invevning, dom går från lätt till trögare under invevning. Detta upplevdes tyvärr även på dom nya rullarna jag fick, så jag vågar säga att det inte var ett fall av måndagsex. Efter längre användning har jag dessutom upplevt att rullarna har sämre linuppläggning, som resulterar i fler knutar och trassel på linan.

Jag vill egentligen inte såga rullarna helt, för konstigt nog så gillar jag dom skarpt ändå, enkla robusta maskiner med underbar vev som har fått min gamla trogna dubbelvev att kännas obekväm. Alla butiker som jag pratat med säger att Penn säljer bra, och har väldigt få reklamationer hrm !? Vad vet jag, men det tror jag inte helt på

Istället för att reklamera rullarna igen, så bestämde jag mig för att ha dom som försökskaniner för att lära mig skruva och serva rullarna själv. Här upptäckte jag att Penn rullarna behöver lite extra kärlek redan som fabriksnya, vilket också förbättrade mina rullar till att fortfarande funka efter 3 säsongen. Men det känns inte kul att börja skruva isär rullarn när dom är helt nya

Vill bara poängtera att mina rullar är inte Modell 2 som finns ute på marknaden nu, så dom kan jag inte säga något om. Fördelen med Sargus är ett bra lågt inköpspris, och är väl dom enda förutom shimano som har 5års garanti i denna prisklass, så jag skulle med fördel valt Penn framför Cardinal utan tvekan.

Till sist ta en titt på dom nya Daiwa rullarna Exceler och Legalis. Har bara känt på dom, men dom känns oerhört spännande och till ett oerhört bra pris som jag själv tänker införskaffa till nästa säsong

Väl möt

Kommentera

Tack för svaren .Ja jag att sargusen krånglar funderar på någon av abus rullar Cardinal eller orra . Finns ju även sorön är väldigt kluven

Kommentera

Vilken shimano rulle ska man kika på. Har en sienna 2500 till abborrfisket

Kommentera

Jag har faktiskt funderat på en större sienna. Dom är ju billigare än abu

Kommentera

Fram

Kommentera

Gött går kika på de sen då

Kommentera

Det var väldans vad ABU skrotades rakt av.

Har en Sorön STX 20 (har jag för mig). Den har fungerat ypperligt men har inte hårdkörts. Tycker även det är ok kvalitetskänsla i den.

Skulle jag kunna köp en till. Visst utan problem. Bra men sticker inte ut på något vis utan gör sitt jobb helt enkelt. Det tycker jag är rätt ok betyg.
                    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 774 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B