Zalt Jerkbaits - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Zalt Jerkbaits

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Temperaturen är i mina hemmavatten fortfarande lite låg, så det är kanske lite tidigt att bedöma hur Zam Z'n igentligen fiskar.

Men sent igårkväll var jag ute med en medium i skitmörtfärg och jerkade lååångsamt och försiktigt utefter vasskanter och där botten "brantar av" från c:a metern till 5m+, och då funkade den hur bra som helst. Nu är temperaturen kraftigt stigande vilket skapar helt andra förutsättningar för fisket, men jag hade fler hugg och hårdare hugg än vanligt och gäddorna satt där utan felkrokningar eller tapp.

Sen tror jag man skall fiska den långsamt och försiktigt. Jag brukar använda veven mer än spöet för att "vända" den och jag låter den ofta "hänga" stilla i 10 - 15 sekunder innan jag drar eller rycker lite. Det är oftast då det smäller.

Inga 10+ fiskar, i alla fall inte än.
    www.utreel.com

Kommentera

Zam Z en besvikelse!

Jag fiskade Zam Z i ca 1½ timme senaste passet, använde ålandsfärgen på ställen där vanliga zalten alltid skördar bra!
      Gången va knepig man får verkligen jerka hårt, och inte ett hugg medans mina polare i båten drog gädda på zalt och buster i samma färg!
      Zalt Z hörde jag ett rykte om.
      Tydligen så var det ett totalt misslyckande med gången på den.
      Men jag ser fram emot ett jerkbete från Zalt med Zaltens rullande gång dock med en lättare w.t.d typ! Kan bli hur farligt som helst, hoppas den är klar och fungerande innan jag får tomteskägg!
      Pike on The fly!

Kommentera

Ursprungligen postat av pike_mike79
        Jag fiskade Zam Z i ca 1½ timme senaste passet, använde ålandsfärgen på ställen där vanliga zalten alltid skördar bra!
        Gången va knepig man får verkligen jerka hårt, och inte ett hugg medans mina polare i båten drog gädda på zalt och buster i samma färg!
        Zalt Z hörde jag ett rykte om.
        Tydligen så var det ett totalt misslyckande med gången på den.
        Men jag ser fram emot ett jerkbete från Zalt med Zaltens rullande gång dock med en lättare w.t.d typ! Kan bli hur farligt som helst, hoppas den är klar och fungerande innan jag får tomteskägg!
        Kul det här pike-mike! Vi två har diametralt olika erfarenheter av Zam z'n, och Du verkar ha de flesta som provat på Din sida.
        Det kan bero på mitt sätt att fiska som de flesta anser vara segt, därför att det går sååååå sakta. Men jag skall prova vidare.

Det tål nog att påpekas att jag inte har några bindingar till Zalt som korrumperar bedömningen.
        www.utreel.com

Kommentera

Det kan också

Ursprungligen postat av UT
          Kul det här pike-mike! Vi två har diametralt olika erfarenheter av Zam z'n, och Du verkar ha de flesta som provat på Din sida.
          Det kan bero på mitt sätt att fiska som de flesta anser vara segt, därför att det går sååååå sakta. Men jag skall prova vidare.

Det tål nog att påpekas att jag inte har några bindingar till Zalt som korrumperar bedömningen.

vara så att den ena läcker in vatten i nosöglan och gången blir förstörd av detta. En polare köpte en och den läckte efter två kasst. Blir nog ett byte av denna...

//Fred

Kommentera

Zalt Z?

Zam Z går tydligen inte lika snyggt som den är snygg... Är det någon som provat Zalt Z? Den har ett utseende mer likt andra Jerkbaits...

Kommentera

Ursprungligen postat av Clas
              Zam Z går tydligen inte lika snyggt som den är snygg... Är det någon som provat Zalt Z? Den har ett utseende mer likt andra Jerkbaits...
              "Snygg gång", är det för det mänskliga ögat eller för fisken? F'låt påhoppet, men kunde inte låta bli.

Jag träffade en rutinerad polare igår och vi dissekerade våra erfarenheter kring ryck och knyck, och till sist enades vi om att (precis som den här debatten indikerat) fiskarens hantering av betet helt avgörande, och varje bete har sitt register som man måste lära sig. (Inga nyheter direkt)

Samlade empiriska erfarenheter pekar i riktningen att yvig action och ryck och knyck fångar betydligt fler, men mindre fiskar (typiskt under 5pannor), medan mer försiktig och långsam hantering med långa spinnstopp varvat med en och annan mycket kort knyck lockar de större. Flytande är effektivare för de mindre, suspending och sjunkande för de större.
              www.utreel.com

Kommentera

UT, du glömde den viktigaste faktorerna, vattentemperaturen, om den varit stigande eller sjunkande och syresättning i vattnet.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
                  UT, du glömde den viktigaste faktorerna, vattentemperaturen, om den varit stigande eller sjunkande och syresättning i vattnet.

för att inte tala om den absolut viktigaste faktorn av alla, vilka kläder man har på sig!!!
                  achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                  \m/

Kommentera

Vilken sorts overall menar du väl, ALQ?
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Dessutom vilken milimeter tjocklek man ska ha på jeansen den 23/9 år 2019..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 835 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B