Gädda utomskärs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda utomskärs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda utomskärs

Hallå!

Jag har tillgång att fiska gädda på ett delvis klart delvis grumligt vatten i ålands ytterskärgård. Tillgången på HÖ, sik och strömming är god. Vattnet är väldigt orört och endast en rapportering på 8+ har gjorts.

Jag undrar när fisken står var och hur jag effektivast fiskar den?

Själv tror jag det är väldigt hett här ute just före isläggning och just efter islossning.

Men just att fiska gädda utomskärs är inte vanligt, men de fåtal rapporterna därifrån är riktigt bra.

Hittar inte mycket om detta alls, därav frågeställningen. Jag vet ju att t ex Jimmy lindahl gillar att fiska utomskärs så det finns nog någonting bra med det.
    Senast ändrad av FilipBlomberg; 2016-03-18, 14:31.
    https://fiskealand.com

Hitta strömmingsstimmen och fiska med blå/vit vobbler med lagom djup gång kring stimmen

Kommentera

Ursprungligen postat av FilipBlomberg Visa inlägg
      Hallå!

Jag har tillgång att fiska gädda på ett delvis klart delvis grumligt vatten i ålands ytterskärgård. Tillgången på HÖ, sik och strömming är god. Vattnet är väldigt orört och endast en rapportering på 8+ har gjorts.

Jag undrar när fisken står var och hur jag effektivast fiskar den?

Själv tror jag det är väldigt hett här ute just före isläggning och just efter islossning.

Men just att fiska gädda utomskärs är inte vanligt, men de fåtal rapporterna därifrån är riktigt bra.

Hittar inte mycket om detta alls, därav frågeställningen. Jag vet ju att t ex Jimmy lindahl gillar att fiska utomskärs så det finns nog någonting bra med det.
      Hej Filip:

Det finns otroligt fina Gäddvatten både inomskärs och utomskärs runt hela Åland. Brändö, Föglö, Kumlinge och Kökar hör till de bättre yttre skärgårdsvattnen runt Åland...

Föglö och Kökar var de i särklass bästa öområdena när det gällde att fånga stora Gäddor. Vår första semester firade vi 1965 på Eckerö. Min största gädda på Åland fångade jag den 18/7 en timme före soluppgången sommaren 1965 vid Rödskär utanför Eckerö. Gäddan vägde 13,6 kilo vägd på ett 20-kilos Besman av Saida Englund. Ytvattentemperaturen var +15,7 gr.C. Himlen var klar och det blåste en mycket svag nordostlig bris. Betet var en 15 grams ABU Killer BGL. Den gäddan gav jag bort till Saida Englund, mor till stuguthyraren på Eckerö. Tolv år senare, 1977 bildades gäddklubben Team Saida.

Memories!

Old Firehand

Ps. Går du in på www.trumman.com och klickar på Bomber och bläddrar vidare på Swim Whizz hittar du bilder på ett skapligt gäng Saida-gäddor =gäddor över 13 kilos vikt. Ds.
      Senast ändrad av Old Firehand; 2016-03-19, 10:11.

Kommentera

Tjena. Har samma möjligheter på södra Åland och har forskat en del i detta. Det finns gäddor som fungerar på ett delvis annorlunda sätt än övriga gäddor, gäddor som jag tror var de som fångades förrut. De levde pelagiskt i ytterskärgården och lekte senare än "vanliga" gäddor pga den långsammare temperaturökningen. Där jag har möjlighet att fiska har det förr i tiden (70-80- talet) fångats väldigt många stora gäddor. Min teori till dessa gäddors försvinnande ( i alla fall för min del) är att torsken har försvunnit och att lekställena längs Ålands kust nuförtiden är oerhört få bl. a på grund av mänskliga faktorn. Alternativt så fiskar jag dem helt på fel sätt, vilket inte är omöjligt
        Men storgäddorna och även mängden har minskat bara under mitt fiskande i 20 år. Nånting är fel.
        Detta är förstås bara teorier och undanflykter för mitt misslyckande i yterskärgården .

Skulle vara väldigt intressant om någon med mer biologisk kunskap än mig kunde få mig att förstå.

Kommentera

Har fiskat en del i nord-västra Ålands yterskärgård (Geta, Hammarland) Tycker det är svårt med den relativt sterila skärgården, branta berg, raka stränder, få vikar etc. Men framförallt det klara vattnet tror jag gör att dem större gäddorna blir svårare att komma åt.

Har däremot haft bra mängdfiske på hösten (augusti-oktober) , fisk runt 2 kg med nån enstaka toppfisk på 6-7 kg.

Dem gånger jag varit utomskärs på våren har det varit totalt dött. Blå-pearl/blå-silver har fiskat bäst i alla väder, Ibland har Röd-svart varit melodin när det har varit mulet.

Min erfarenhet är att man hittar mera större fisk långt inomskärs Vår,höst vinter, i anslutning till Braxen och grumligare vatten, Dock har jag då lagt största delen fisketid inomskärs. Yterskärgården är för mig endå väldigt outforskad.

Detta är min uppfatning. Tycker att det är roligt med Åland att man kan fiska på väldigt varierande vatten utan alltför långa förflyttningar med båt

Däremot är det ju väldigt intressant det faktum att det tas mycket stora gäddor som bifångst i siknät runtom på Åland
          Senast ändrad av Dennis Ahonen; 2016-03-18, 18:47.

Kommentera

Lucas och Dennis, ni vet ju nästan var jag fiskar. Dennis, vi är ju på samma vatten. Men jag pratar om Finbo! Tydligen skall det vara bra där.

Kommentera

Kollade snabbt på kartan nu och jag kan tänka mig att det är bra där! Närhet till ruggigt heta ställen, gäller nog säkert att tajma med strömmingsstimmen. Finns ju rätt många heta lekställen mot fasta Åland just där, så skulle jag vara gädda som har en bit kvar till leken/ klarlekt så skulle jag nog hänga runt strömmingsstimmen.

Tyvärr är det ett fiske jag inte riktigt behärskar, får du grej på det så får du bjuda in mig!

Kommentera

Alla dagar, Lucas! Måste ha ett lod först bara.

Kommentera

Ursprungligen postat av LucasS Visa inlägg
                  Tjena. Har samma möjligheter på södra Åland och har forskat en del i detta. Det finns gäddor som fungerar på ett delvis annorlunda sätt än övriga gäddor, gäddor som jag tror var de som fångades förrut. De levde pelagiskt i ytterskärgården och lekte senare än "vanliga" gäddor pga den långsammare temperaturökningen. Där jag har möjlighet att fiska har det förr i tiden (70-80- talet) fångats väldigt många stora gäddor. Min teori till dessa gäddors försvinnande ( i alla fall för min del) är att torsken har försvunnit och att lekställena längs Ålands kust nuförtiden är oerhört få bl. a på grund av mänskliga faktorn. Alternativt så fiskar jag dem helt på fel sätt, vilket inte är omöjligt
                  Men storgäddorna och även mängden har minskat bara under mitt fiskande i 20 år. Nånting är fel.
                  Detta är förstås bara teorier och undanflykter för mitt misslyckande i yterskärgården .

Skulle vara väldigt intressant om någon med mer biologisk kunskap än mig kunde få mig att förstå.
                  Hej Lucas;

Att storgäddorna har minskat där du har fiskat i 20 år kan förklaras på flera sätt. Dels kan det vara så enkelt att du under de senaste 20 åren har fiskat efter Gädda med samma beten, samma metoder och på samma platser ...

För att en Gädda ska kunna växa sig riktigt stor fordras tillgång på föda, kamouflagemöjligheter och förmågan att lära sig vad som är nyttig mat och vad som är farliga beten...

Följer du mina 34 Gäddfisketips nedan vid ditt framtida Gäddfiske vågar jag garantera dig att du både kommer att hitta och fånga flera Stora Gäddor i år än vad du gjort under något av dina tidigare 20 års fiskande efter Gädda...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Givetvis är ju fisket efter torskens bortgång väldigt annorlunda. Det räknar vem som helst ut. Det finns ingenting annat än strömming och sik i ytterskärgården i princip.

Strömmingsgäddor är ju kända för att växa sig stora och det fort. Men speciellt såhär långt ut som jag pratar om så lever alla fiskar under konstant hot av säl. Sälen kan ses jaga fisk ända upp i vassarna. T o m inne i ivarskärsfjärden skjuter de säl på 1m vatten. Vi är nu på Åland i Hammarland för den intresserade. Extremt fina vatten f.ö.

Tack vare sälen tror jag principen med strömmingsgäddor inte alltid fungerar utomskärs. Kanske delvis, men jag tror mer på sik vid tångbotten. Jag vet var siken är där ute, så det skall provas. Men förstås så blir det en hel del nötande vid strömmingsstim också.

Det här är väldigt utomskärs, men stället har potential att ha sin egen "gäddstam", ca 500ha fast land med växlande täthet av tång och sandbotten. Finns också en del marer och ett kort kanalsystem med tillhörande vik om 3ha 1,5m mjukbotten med sjögräs. Det finns flertal tillhörande öar också som bildar skyddande förhållanden.

Följer upp med tips på verkligt utomskärsfiske vartefter. Blir en sväng dit på påsken förhoppningsvis.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 784 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B