Hjälp mig med min beslutsångest (Spinnspö) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig med min beslutsångest (Spinnspö)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av trigger Visa inlägg
    Ni som fiskat mer gummi än mig, hurdan topp action föredrar ni eller har ni på era spön?
    Fiskar ni både jiggskalle riggad och swimbait/shallow riggat med samma spö?
    För egen del känner jag att ett spö för hektogummin och tyngre bör ha en ganska jämn och hård aktion. För att dänga iväg ett och ett halvt hekto vill jag ha ett spö som böjer sig jämnt över hela klingan och som inte känns som att toppen ska följa med ut med draget... Och i det viktsegmentet känns det viktigare att det lirar när man kastar, än att det är skitskönt att drilla med...
    Och ja och nej... Tidigare fiskade jag allt från 40 gram och uppåt, utom jerk, med mitt MPP (som jag tycker motsvarar det jag vill ha av ett spö för så tunga beten). Eftersom jag fick en Amba TGC över i fjol så köpte jag ett åttafots Sjösländan, 40-100 gram i somras här på FS. Det har en förhållandevis mjukare topp men klara vikstklassen bra, och lite över. Nu handlar det alltså mindre om vilken typ av gummi jag kastar än var "ekipaget" hamnar viktmässigt. Shallowskruvar hamnar oftast på Sjösländan medan stora shaddar med jiggskallar dängs med MPP.
    Vet inte om detta är ett bra svar, men vad jag menar är att tyngre beten kräver ett jämnare och styvare spö än det 7,6-fots Vendetta 5-20 gram, med mjukare och känsligare topp, som jag använder till lätta gummin och spinnare för borre.
    Skit fiske!
    Gösta
    Senast ändrad av Gösta; 2016-03-11, 14:31.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
      har ett MPP och ett Lexa. Daiwas spö är väldigt fina. Men där är något som inte riktigt klickar med Daiwa spö. Jag har tre Daiwa spö. Inget av dem klickar riktigt. Men väldigt fina spö. Men de står mer som reservspö i spöbag:en.

Men Savage Gear ger generellt mycket mer spö för pengarna. Jag har 6 Savage Gear spö och det är nog de spö jag är mest nöjd med. De spö jag fiskar mest med. Tillsammans med ett par Shimano Biomaster spö.

Jag hade gått på ett MPP.
      Jo det lutar åt ett MPP, men nu blir det ju ett ytterligare ett beslut 9 fot -120 eller 8 som kastar upp till 150.. Om du har bägge?, märker du någon skillnad på dessa?

Kommentera

Ursprungligen postat av AndersB Visa inlägg
        Jo det lutar åt ett MPP, men nu blir det ju ett ytterligare ett beslut 9 fot -120 eller 8 som kastar upp till 150.. Om du har bägge?, märker du någon skillnad på dessa?
        Nej har inte båda. Men 8 fot låter som lagom. Det är lite vad man föredrar. Underklassat, mediumklassat eller överklassat. Det är väldigt individuellt vad man gillar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        23 svar
        3 784 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B