Fiskeåret - 2016 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeåret - 2016

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeåret - 2016

Tänkte att det kunde vara kul att dela med sig av sina tankar kring det kommande året, dels vad man har handlat på sig men även vad man tänker lägga fokus. Så som vilket typ av vatten, typ av spö/rulle och tekniker som man har. Hur har året vart än så länge?

Kunde vara kul att få höra hur man fiskar på just sin plats efter de förhållanden man har och hur resultatet blir, på så sett kan man ju även samla tips å tricks från andra fiskare.

Fiske för mig är något som vaknade till liv för 2-3 år sen men det har blivit ett utav mina största intressen (grundar sig i ett gediget intresse för friluftsliv generellt). Förra året hade jag tänkt att köra stora beten efter gädda men tröttnade extremt fort.

Så detta året har jag tänkt att jag ska gå över till att jigga, har handlat på mig en hel del inför 2016. Tanken är väl att i första hand fiska i Skärgården runt Karlskrona och Kalmar. Men även en del insjöar (kommer snart flytta till Jönköpinstrakten)
    För ändamålet har jag valt ett Finezze Soft-Lure 5-21g från Savage Gear och på den kommer det sitta en Daiwa Ballistic 2000 (valde mellan den eller att gå upp ett steg till Daiwa Certate). Efter att ha frågat runt bland lite bekanta så tyckte jag att rullen var till ett bra pris och jag tänker mig att den lite högre utväxlingen passar bra för jiggfisket. Spö och rull-kombination har jag tyckt vart riktigt klurigt däremot! Vad är era tankar och vad använder ni?

Lina har jag tänkt att prova mig fram mellan lite olika, har läst på forat att flera kör med Nylon elller FC så tänker testa att spola upp en rulle med det och se om det gör någon skillnad.

I betesväg har jag mest handlat på mig SZ Mc rubber bass, och en del kräftimitationer för insjöfisket.

Ska ner till Karlskrona i början av April för att testa lyckan, har ni några generella tips för vårfisket? Står abborren djupt/grunt har den lekt färdigt? Ska man fiska den snabbt eller långsamt osv. Alla tips uppskattas!

EDIT: Har även som mål att detta år ta en borre på över kilot och en gädda över 5 :P
    Senast ändrad av TurNisse; 2016-03-04, 12:27.

Jag började först att fiska förra året, lite sent inpå sommaren och har provat lite flyktigt av det mesta i spinnfisket känns de som, för att hitta min grej.

Så i år är jag mer än redo. Kommer satsa mestadels på jigg-fiske på olika sätt efter abborre. Jiggar jag har laddat upp med är: McRubber Bass, Grubby shad, Löjan P och lite Swimming ribsters. Men även fixat några nya Salmo Hornet som jag blev smått förälskad i förra året.

Ny utrustning också. En Abu Garcia Revo Premier och ett Westin W3 Twitching spö.

Mitt mål är nog samma som ditt, att få känna på en (eller flera) ordentlig +1 kg borre.

Kommentera

Kul, då är vi ju i liknande sits :P
      Vad för vatten håller du till i?

Jag körde i slutet på sommaren 2015 en hel del med mindre bomber-weobbler´s efter abborre och lyckades väldigt bra, så de kommer nog få vara med under 2016 också!

Kommentera

Är lite inne på erat spår pojkar gällande satsning efter borrar! Var inte ute efter abborre i somras men hade några dagar på ett ställe med 10+ över kilot utspritt på 3 olika dagar och en topp på 1.5kg

Har en känsla av att riktar jag efter specifikt borre kommer det kunna bli hemskt roligt om man prickar rätt dag, vet exakt vart dom håller till så bara att nöta

Gällande utrustning så har jag så jävla mycket jag vill köpa att jag tror jag får ta ett lån..

-Daiwa morethan till öringsfiske
        -haspel till det spöet, ej bestämt än
        - Tatula 100 till downsizefisket
        - st. croix legend extreme, ej valt modell än
        - Bunkra upp en massa på sportfiskemässan till både gös, gädd och öringsfisket, lär gå några tusen
        - Tillbehör till Carolina-riggar

Kör mestadels sötvatten med min båt kring och på friliggande grynnor på 1,2m t.o.m 4m! Ska bli intressant att se hur det riktade fisket kommer bli där, fantastiskt bra gäddfiske på samma grynna också med toppar på kring 7kg och mängd kring 30 är inte ovanligt

seeen blire även massvis med gösfiske även iår..vettefan hur man ska hinna allt! bara att fiska mera

Kommentera

Ursprungligen postat av TurNisse Visa inlägg
          Kul, då är vi ju i liknande sits :P
          Vad för vatten håller du till i?

Jag körde i slutet på sommaren 2015 en hel del med mindre bomber-weobbler´s efter abborre och lyckades väldigt bra, så de kommer nog få vara med under 2016 också!
          Jag bor i Vadstena, så det blir antagligen mestadels i Vättern, Motala Ström, Göta kanal och Boren. Men det finns mycket vatten här, så kommer nog att prova lite överallt.
          Väntar just nu på att de ska släppa på vattnet i kanalen i Motala-delen, det är massa regnbåge som väntar på att planteras in, som har blivit försenat.

Kommentera

2016 för mig kommer innebära att jag ökar min % på Flugfisket :-) istället för 70% flugfiske kommer jag köra närmare 90% flugfiske i år :-)
            Har ju som jag sagt innan aldrig varit intresserad av Gäddfiske, men en viss Mr.Baur (Fly vs Jerk) har väckt mitt intresse för Gädda med flugspö :-) Tror mitt Loop #7 fixar detta med lätthet :-) så slipper jag köpa spö :-)
            Bara för mig att läsa på allt jag kan om Gäddfiske med fluga nu :-)

Hoppas alla får ett riktigt J-a Skitfiskeår :-)
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Jag införskaffade ett flugspö för ett par år sen för att jag tänkte att det kunde vara kul att lära sig... Tror inte jag har doppat linan i vatten än. Torrkastade lite granna på land sen pallade jag inte mer
              Men hade också tänkt att köra det på gäddfiske i så fall. Insåg ju senare, att om det ska vara kul så behöver man nästan ha vadare och sån utrustning också så att man kommer åt ordentligt och det var jag inte sugen på att köpa just då bara för att "testa", det fick räcka med att jag hade lagt ned några tusenlappar på spö och annat tillbehör.

Numera är det uteslutande spinn som gäller! Men jag lockas ju fortfarande utav tanken på att dra en ordentlig gädda eller HÖ på flugspö, misstänker att känslan är lite annorlunda mot spinn.

Kommentera

Ursprungligen postat av TurNisse Visa inlägg
                Men även en del insjöar (kommer snart flytta till Jönköpinstrakten)
                Trevligt (huskvarna-trakten hade såklart vart allra trevligast;-) ), får en fråga vart i trakten?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
                  Trevligt (huskvarna-trakten hade såklart vart allra trevligast;-) ), får en fråga vart i trakten?
                  Haha, kommer plugga (CNC på Veldi, kanske man kan göra lite fiskedrag som projektarbete?!) i Huskvarna så det är ju i vilket fall i närheten! Letar lägenhet i Nässjö har vänner både i Nässjö och Jönköping + en del släkt, men jag utökar gärna min bekantskapskrets om du är intresserad på att dra några pass

Kommentera

Året har börjat bra. En öring på 5,2 kg, Abborre 1,325 kg och gädda 5 kg. Rätt nöjd med det. Trots allt bara mars. Fick även mina första gösar någonsin.

Jag skulle vilja få upp en av de gäddor jag hade på i september i Vombsjön. Jag bedömer alla fyra jag tappade i 10 kilos klassen. På lätt abborreutrustning. Sista fightade vi i en halvtimme men sen skakade han av sig jiggen. Den var lätt 10+. Gud prisa Savage Gears volfram tafsar. Tunna men klarar när gäddan knipper abborre jiggen.

Sen kommer jag fiska grundevattenfiske efter torsk om någon månad med väldigt lätt utrustning. Daiwa Caldia 2000 rulle och en ny favoritlina Dragon Braid Ultra diameter 0,08 (6,7kg) och ett lätt Savage Gear spö. Jiggvikter 25-35 gram. Pulse shad "Orange Black" jiggar. Tafs en halvmeter flourcarbon 0,50. Tror det kommer vara en "killer" kombination på grunt vatten. Stridbara torskar på grunt vatten 2-5 kg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 860 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57