Regnbåge när tempen sjunker - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regnbåge när tempen sjunker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Regnbåge när tempen sjunker

Hej,

I helgen fick jag uppleva min första regnbåge, en fisk jag knappt givit någon tid alls men som jag nu är ganska kär i måste jag medge .

Jag fångade den i en sjö hyffsat nära centrala Göteborg, där jag hälsade på släkt och tog mig tid att fiska.

Jag kommer spendera många helger i Göteborg framöver, och hade väl tänkt fiska regnbåge så länge det går om ingen is lägger sig. I sjön så är det förbjudet att meta, min fråga är då hur pass aktiv regnbågen är när graderna sjunker nära nollan, går det att bedriva ett snabbt spinnfiske med en 30 grams Toby eller måste man gå ner i storlek och hastighet på bete och hemvevning? Och vart står fisken? Lite djupare eller som i helgen, på de grundare partierna?
    En abborre är en abborre

spinnfluga med sjunkande bombarda brukar vara hett.

Kommentera

30 gram Toby är alldeles för stort. Satsa på små skedar (toby, lillöringen etc etc) runt 7-10 gram och spinnare i gälla färger. Neonfärger brukar funka bra, speciellt om vattnet är humusfärgat vilket det brukar vara i P&T-sjöar.
      Annars kan du ju tackla ett paternoster med räka/powerdough/powerballs och veva in detta långsamt så har du tekniskt sett inte metat...

Kommentera

Ursprungligen postat av Doc. Visa inlägg
        30 gram Toby är alldeles för stort. Satsa på små skedar (toby, lillöringen etc etc) runt 7-10 gram och spinnare i gälla färger. Neonfärger brukar funka bra, speciellt om vattnet är humusfärgat vilket det brukar vara i P&T-sjöar.
        Annars kan du ju tackla ett paternoster med räka/powerdough/powerballs och veva in detta långsamt så har du tekniskt sett inte metat...
        Finns regler där med, endast sked/spinnare/flugfiske och utan något slags agn på kroken... Väldigt restriktivt men samtidigt gynnar det väl oss alla.. Men tack för tipset med mindre beten, vi fick två totalt den dagen på 30-grams Toby, prövade även lite mindre kina-skedar men funkade inte alls lika bra. 30 Slänger man ju iväg ganska långt också, och jag är lite allergisk mot lintjocklek under .20 så tyngre drag är att föredra med hänsyn till det, men ska absolut köra mindre skedar och se hur det funkar.
        En abborre är en abborre

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
          spinnfluga med sjunkande bombarda brukar vara hett.
          ska läsa på om det!
          En abborre är en abborre

Kommentera

Jag kör alltid med mindre spinnare, ront 7-10g och sen men neon färger i Rött Rosa eller Gult. Kör med Vibrax spinnare och det har funkat bra för mig detta år. Körde ett pass i helgen i småland, dock så kändes fisken ganska inaktiv, fick bara 1 på dom ställen som jag annars brukar få rätt många på. Sjön är ganska grund och tempen är inte så jättelåg med tanke på att vi har haft en varm höst samt ingen nederbörd. Så jag vett i fasiken hur aktiv bågen är nu.
            Personbästa

Regnbåge: 1170g 2015
            Gädda: 1.5kg 1999
            Abborre: 500g 2014
            Spegel Karp: 7520g 2015

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14