Hur funkar backspärren ??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur funkar backspärren ???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur funkar backspärren ???

Hejsan.

Jag undrar lite över hur den där extra backspärren funkar?
    Begriper ju att den ska "rycka in" när iar-lagret pajar.

Men vad hakar det lilla stiftet i..........ja hur funkar det.

Skitfiske.

Sitter ett hjul med stora kuggar under huvuddrevet som den kuggar i. Iaf på ambassadeur.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Backspärrshaken hakar sig i kronhjulet och hindrar det att gå baklänges. Apropå extra backspärr, från början var haken den enda backspärren i decennier innan IAR-lagret kom.

Kommentera

Aaaaa såg nån bild med bara det där stiftet men med den där haken så får man ju ihop det.

Är det nån vits men dubbel upphängd hake???
        Denna extra backspärr kommer ju till användning vart 5:e år eller nått.....

Kommentera

Dubbelupphängd backspärr förhindrar möjligheten för själva stiftet att böja sig. Men jag har aldrig varit med om att en vanlig backspärrhake har failat.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Fråga mig inte hur, men jag har hårdtestat ett enkelhängd backspärr. Det som händer är att hela bottenplattan böjs. Det gick att ordna med hammare och tång, men det var lite meck. Att åstadkomma den smällen som jag lyckades med vid normal användnig är helt omöjligt, så jag ser det inte som ett problem.

Kommentera

Då så. Åker ner på stan (Hudiksvall) och hälsar på Reelman på lunchen och hämtar en backspärr.
              Vem vet han kanske har nått mer kul man inte viste att man behövde

Case Closed !!

/ Skitfiske alla.

Kommentera

Ursprungligen postat av tajger Visa inlägg
                Fråga mig inte hur, men jag har hårdtestat ett enkelhängd backspärr. Det som händer är att hela bottenplattan böjs. Det gick att ordna med hammare och tång, men det var lite meck. Att åstadkomma den smällen som jag lyckades med vid normal användnig är helt omöjligt, så jag ser det inte som ett problem.
                Jag frågar dig hur? Jag är lite imponerad 😉
                Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                  Dubbelupphängd backspärr förhindrar möjligheten för själva stiftet att böja sig. Men jag har aldrig varit med om att en vanlig backspärrhake har failat.
                  Det har jag! På första generations 5601jb. Totalhaveri mitt under en bra gäddrepa på mälaren...

Kommentera

Ursprungligen postat av tajger Visa inlägg
                    Hade en konversation med Sportfiskeboden om behovet av en dubbelupphängd backspärr när jag skulle utrusta min 6500 raket med den extra haken. 6500 rocket har enkelstiftet som standard men ingen hake. Svaret var: På en rulle med mässingsbottenplatta som raketerna behöver du inget dubbelupphängt stift. Om din rulle har en bottenplatta i aluminium KAN det finnas ett behov. Aluminiumplattan kan böja sig vid stiftets infästning. Glöm bra inte att först ska IAR lagret gå sönder.

Det tråkiga med en dubbelupphängd backspärr är att man måste borra i gaveln. Alltså göra ett extra hål som syns på utsidan av rullen.
                    Senast ändrad av Mankan G; 2015-11-29, 20:10.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 868 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57