Jigga gädda med jerkspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga gädda med jerkspö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
    Göta kanalbygaren Baltzar von Platen myntade följande sentens: Du kan vad du vill och vad du säger att du inte kan vill du inte...
    Visst kan man fiska det mesta med ett kort styvt jerkspö. Jag körde alla tyngre beten (över 30 gram...) till en början med mitt Buster Stiff 6 fots jerkspö med en JB på. För att undan för undan inse att fisket får nya dimensioner om utrustningen anpassas. Och i dag har jag tre spinnkitt för vikter över 40 gram. Hellre det än att byta bort mitt gamla Stiff mot något nyare och flashigare som eventuellt blir lite skönare att slänga hektogummin med samtidigt som det duger att jerka med!
    Skit fiske!
    Gösta
    Låter som en vettig inställning!
    För egen del har det varit snarare motsatt utveckling i mina fiskegrejer, gått från att ha haft en uppsjö spön, visserligen inga jättmängder samtidigt utan har väl legat kring en ca ~4spön konstant, där jag bytt ut ett spö här och där under årens gång, till att numera gjort mig av med alla (***) utom mitt strike pro connector som är det enda spinnspöet jag numera äger, vilket används extremt mycket då också... gillar det verkligen masser och passar mig perfekt, iaf nu och de senaste åren, kan (och kommer ju säkert oxå) ju såklart ändras i framtiden och så men.... just nu och sen några år tillbaka så är det egentligen bara ett spö jag har och använder... men, som sagt, allt är olika och alla har olika preferenser utifrån sig själv och sitt fiske!
    Hade jag t ex haft en båt hade jag troligen haft nåt fler spö, som jämförelse.

Mvh
    /peter

EDIT:
    ***utom fluggrejerna som står lite vid "sidan av"
    Där har jag faktiskt två olika splitcane-spön som jag använder, dock ytterst sporadiskt och långt mellan gångerna, sällan jag flugfiskat de senaste åren med spö med rulle.
    Däremot så flugfiskar jag rätt ofta med mitt supermjuka Tenkara-spö. Meeeeeeen, som den inbitne spinnfiskare jag är så är ju även det i relation till användandet spinnspöet relativt lite...
    Senast ändrad av Gädd-jos; 2015-12-05, 18:42.
    https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
    23 svar
    3 777 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg Peter B