Jigga gädda med jerkspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga gädda med jerkspö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Tooba Visa inlägg
    Började året med gummi+jerkspö. Funkade ganska okej! Men nu har man ett bättre lämpat spö och det är såklart lite skönare. Men egentligen måste man ju inte köpa 5 olika spön till 5 nästan likadana fiskesätt.
    Precis korta jerkspön är helt överflödiga och vanliga spön runt 7-8'6 fungerar till det mesta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
      Precis korta jerkspön är helt överflödiga och vanliga spön runt 7-8'6 fungerar till det mesta.
      Men är det lika roligt med 1spö 7-8'6 som med 5? :-)

Behöver en verkligen fler än en klubba om en spelar långgolf?

Kommentera

Du klarar dig ju dock inte med 1... men 2st med olika kastvikter så täcker det mkt olika beten/metoder.
        Senast ändrad av Monkey; 2015-10-18, 22:41. Anledning: mer konsist

Kommentera

jag tycker som du, fast tvärtom! 1st 6fots spö kring ~150gr kastvikt funkar till allt och alla andra spön är meningslösa...

men, som i alla dessa trådar (svarade precis på en liknande tråd om längd på spö) så blir det ju närapå lika många svar som fiskare om alla skulle ta sig tiden att svara liksom...

Jag fiskar allt mitt gummi (även lättare gummi för abborre) på mitt 6fots strikepro connector och skulle inte vilja ha det på nåt annat vis längre, men, det handlar ju om hur man fiskar och ffa vad man gillar liksom!

Mvh
          /peter
          https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Då vill jag se dig fiska mindre wobbler och stora spinnare samt behålla känslan och kastlängder med svår kastade beten. Göra mothugg med korta spön är ingen höjdare heller... Ett universal spö finns inte så enkelt är det vissa fungerat bara lite bättre i ett större spann men alla har olika preferenser så det är skönt att tillverkare/butiker säljer spö som för vissa är helt omöjliga att få in i sina ramar för vad som är användbart mig inkluderat.

Peace out

/Apan

Edit: Jag kom på att alla nymodigheter också är helt överflödiga då 6000rullar långa spön i glasfiber och nylonlinor med gamla skeddrag och rapala wobblers också fångar mängder med fisk och stora fiskar. Men jag gillar nymodigheter och jag ställer mig i kön och köper det jag tycker verkar "tufft" och intressant just nu, sedan har jag ett större lager av saker som inte fiskas men jag hittar även nya favoriter och kul tycker jag det är med!
            Senast ändrad av Monkey; 2015-12-05, 13:26.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
              Fördelar kort spö: Skall man knixa och trixa mycket med betet är det mindre slitsamt för handlederna med ett kort spö. Ett kort spö är jäkligt behändigt i båt och bil.

Fördelar långt spö: Bättre kastlängd. Lättare att sätta mothuggen. Lättare att drilla fisk.

Till gummifiske väljer jag alla gånger mitt Savagear Custom Predator 8,6 fot före ett jerkspö.
              Hej Cyaneus;

I USA, landet där jerkfisket introducerades och fick sitt genombrott på 1940-talet långt innan de flesta av oss var födda, favoriserades 5,5 - 6,5 fot långa jerkspön. Så är det än idag bland många av USA:s Gädd- och Muskiefiskare... Att jerkfisket blev så oerhört populärt i USA beror troligtvis på Frank Suick och hans söner. Du kan läsa storyn här . http://www.musky.com/features/franksuick.htm ..

Precis som du skriver: Visst kastar man betydligt längre och kan fiska av ett större område från samma position med ett långt spö jämfört med ett kort dito...

Det långa spöt medger också bättre hantering och styrning av en stor, stridbar fisk under drillningen...

Själv krokar jag en stor Gädda både snabbare och hårdare med ett kort, styvt spö. Mycket beror detta på dagens nästan totalstumma flätlinor av dyneema- och spectrafibrer. När du med flätlina på rullen rycker spötoppen 10 cm mot dig rycker du samtidigt betet 10 cm närmare dig. Det betyder i klartext säkrare krokning!

Att jigga Gädda med ett kort, styvt jerkbaitspö ger samma positiva resultat!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

Kommentera

Då vill jag se dig fiska mindre wobbler och stora spinnare samt behålla känslan och kastlängder med svår kastade beten. Göra mothugg med korta spön är ingen höjdare heller... Ett universal spö finns inte så enkelt är det vissa fungerat bara lite bättre i ett större spann men alla har olika preferenser så det är skönt att tillverkare/butiker säljer spö som för vissa är helt omöjliga att få in i sina ramar för vad som är användbart mig inkluderat.

Peace out

/Apan

Edit: Jag kom på att alla nymodigheter också är helt överflödiga då 6000rullar långa spön i glasfiber och nylonlinor med gamla skeddrag och rapala wobblers också fångar mängder med fisk och stora fiskar. Men jag gillar nymodigheter och jag ställer mig i kön och köper det jag tycker verkar "tufft" och intressant just nu, sedan har jag ett större lager av saker som inte fiskas men jag hittar även nya favoriter och kul tycker jag det är med!
                Ah, sorry, menade inte att trampa nån på tårna nu, absolut inte. Och, bara för att förtydliga så har jag absolut INGET emot nymodigheter eller kämpar på å harvar me t ex nylonlinor (som folk gör och gillar) utan jag ville bara tillföra hur jag fiskar och vad jag föredrar liksom... Jag tycker ju helt ärligt att det är sinnessjukt skoj och kul att köpa fiskesaker och nya grejer, är ju underbart! man får känna sig som ett barn på julafton även som gammal man liksom! vet inget jag tycker är roligare att handla än just nya skojiga fiskegrejer!!!
                Sen, huruvida dom fångar mer fisk eller ej än nåt gammalt skeddrag, ptja, det varken vet eller bryr jag mig egentligen inte i...så länge dom tilltalar mig på det där oförklarliga viset liksom!
                Det är nog bara fiskegrejer, whisky och grepptränings-relaterade saker som kan få mig att lätta på plånkan i nån direkt utsträckning numera...

Det jag menade är ju bara det att för mig och mitt fiske liksom, så är en 6fots styv pinne det jag föredrar. Gillar mothuggen jag gör på den och känslan i det både vid fiske, drillning och kast.
                Men, då är det väl också så att jag i ärlighetens namn sällan fiskar små vobblers (dock rätt vanligt att jag fiskar t ex ~6-10cm grubs eller jiggar efter abborrar eller så, samt iofs så sitter 10cm baby buster på rätt ofta) och helt ärligt så är jag inte så brydd i kastlängd heller så, min preferenser är ju skeva jämfört med många andra liksom.

Så, JAG HÅLLER MED DIG till 100%, finns inget spö som är universalt bäst till allt, men, däremot så är det ju så att vissa spön kan täcka upp bättre för fler situationer, men, det är ju då så att dessa föredragna situationer ser olika ut beroende på hur man själv fiskar och vilka preferenser man har. Jag skulle ju t ex hellre ha ett spö som jag har lätt att gå runt med i snårig skog (aka kort) än att ha ett långt spö och nå den där gäddan långt borta som slukar abborrar i en plaskande fest... men, det är ju som sagt jag det, preferenser ser olika ut, och därför ser även det föredragna spöet olika ut från person till person.

Som sagt, sorry, menade inte att trampa på tår och så, jag höll med dig redan från början, men, bara vände det till hur det ser ut från mitt håll!

Mvh
                /peter
                Senast ändrad av Gädd-jos; 2015-12-05, 16:44.

Kommentera

Mitt inlägg ser mer allvarligt ut än det är, utan läst det med glimten i ögat. Och att man fiskar som man själv vill det är själva andemeningen av det.

Det där med text kan vara lite knepigt ibland.

/Apan

Kommentera

Göta kanalbygaren Baltzar von Platen myntade följande sentens: Du kan vad du vill och vad du säger att du inte kan vill du inte...
                    Visst kan man fiska det mesta med ett kort styvt jerkspö. Jag körde alla tyngre beten (över 30 gram...) till en början med mitt Buster Stiff 6 fots jerkspö med en JB på. För att undan för undan inse att fisket får nya dimensioner om utrustningen anpassas. Och i dag har jag tre spinnkitt för vikter över 40 gram. Hellre det än att byta bort mitt gamla Stiff mot något nyare och flashigare som eventuellt blir lite skönare att slänga hektogummin med samtidigt som det duger att jerka med!
                    Skit fiske!
                    Gösta

Kommentera

Mitt inlägg ser mer allvarligt ut än det är, utan läst det med glimten i ögat. Och att man fiskar som man själv vill det är själva andemeningen av det.

Det där med text kan vara lite knepigt ibland.

/Apan
                      Ah, skönt... antog väl det egentligen, för, ja, text är inte sällan väldigt svårt att tolka tonen på! (speciellt när jag själv egentligen mest bara läser här inne och sällan gör några inlägg egentligen). Och, ja, att man fiskar så som man själv vill är en god och vettig andemening! fiska är ju underbart! så, så länge man njuter av det kan det aldrig bli fel, oavsett vad man står å kastar med! handlina funkar ju det med liksom roligt även det, men, det är nåt visst med att få kasta och leka hem betena!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 777 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B