Ambassadeur rocket 6500 eller Shimano Calcutta 400 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur rocket 6500 eller Shimano Calcutta 400

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur rocket 6500 eller Shimano Calcutta 400

Vilken rulle ska man välja av dessa två
    Rocket för 1200 eller Calcutta för 2000

Re: Ambassadeur rocket 6500 eller Shimano Calcutta 400

Originally posted by kai
    Vilken rulle ska man välja av dessa två
    Rocket för 1200 eller Calcutta för 2000
    Calcutta så klart... Om du är beredd att betala 2000!

Kommentera

Jag skulle nog köpa Rocketen, det är en beprövad rulle som alla som köpt verkar vara väldigt nöjda med. Calcuttan är säkert bra, men de "inkörda" Ambassadeur modellerna vet man håller nästan hur länge som helst. Vet såna som fortfarande fiskar med 5000 rullar från 1952.

Kommentera

Calcuttan är fin som snus. Rocket kastar längre och du får två till priset av en Calcutta..besök närmsta nasare o känn på båda.

Kommentera

Originally posted by Hippo
          Calcuttan är fin som snus. Rocket kastar längre och du får två till priset av en Calcutta..besök närmsta nasare o känn på båda.
          Sant det du säger Hippis, Rocketen kastar längre, inte för att jag mätt, men det känns så.

Trots detta nyttjar jag helst en Calcutta, mjukheten vid invevning är mjukare än en barnrumpa, även efter fem år, gillar även utförandet bättre, helt enkelt skönare överlag.

Bromsmässigt är Calcuttorna grymt fina, bortsett från vanliga 250 (vilken jag har), dess broms är lite klen, om än silkeslen genom hela registret.

De Ambisar jag provat, har (tycker jag) inte lika fin broms, har inte fiskat med Rocketen, men andra modeller.

Men priset (Calcutta) har börjat skena iväg, köpte min ny för fem år sedan, priset jag betalade var 1600 kronor, nu ligger årets modeller en bra bit över 2000 kr, med detta i tanke så är ditt pris ganska bra.

Svider det att lägga ut 2000 kronor, köp "raketen".
          Senast ändrad av Sturgeon; 2003-03-27, 21:41.
          sigpic

Kommentera

Sturgeon, jag har samma problem med min 250á. Har bytt bromslamellen nyliggen men fortfarande känns den lite klen. Kanske finns det lameller av annat fabrikat att peta i?? Får nästan dra stjärnhjulet i botten för att få "rätt verkan". Håller även med dig i övrigt rörande Calcuttorna...fina som fxn men för dyra.

Kommentera

Originally posted by Hippo
              Sturgeon, jag har samma problem med min 250á. Har bytt bromslamellen nyliggen men fortfarande känns den lite klen. Kanske finns det lameller av annat fabrikat att peta i?? Får nästan dra stjärnhjulet i botten för att få "rätt verkan". Håller även med dig i övrigt rörande Calcuttorna...fina som fxn men för dyra.
              Vet inte om det hjälper att byta lameller, tror att bromsytan är förliten helt enkelt.

Bror min har en 400:a och den har betydligt muskulösare bromsverkan, inga problem där, med samma material.

Drar också min broms i botten, dock endast för att minimera risken för slir vid (eventuellt) mothugg.

Visserligen är ju 250:an säkert inte tillverkad för tungt gäddfiske eller för fiske på det stora blå.
              sigpic

Kommentera

Jag hade valt(och tog) en Calcutta 400. Grym rulle helt enkelt, fantastisk att veva med som flera andra sagt. Snyggt med guld dessutom

Kommentera

pro rocket

tycker att pro rocketen är snygg ,spec förra årets modell (röda)
                  vet inte vad de har för färg i år men tror den var silver.

vad skiljer pro rocketen från "orginal" .
                  har endast sett att det är en annan färg samt vev. något annat ?
                  Senast ändrad av Toby; 2003-03-28, 08:52.

Kommentera

Detta med olika märken....

...det är ju som med religion. Volvoägaren håller på sitt och SAAB ägare på sitt. Andra sympatiserar med Påven andra med hårdrock.....

Jag skulle råda dig till att köpa en Pro Rocket. Men jag är synnerligen subjektiv!!! Jag har alltid gillat ABU's grejer. Rocketen är ju av gammal beprövad konstruktion. Du vet vad du får. Det är möjligt att Calcuttan oxå är väl utprovad, men som sagt...
                    Själv äger jag en RÖD. Den är f***n i mig det vackraste som snurrar!!!!

Om du har möjlighet, så gör som Hippo säger, gå in hos handlaren och känn på grejerna. Därefter bildar du dig en egen uppfattning.

Det skiljer ju en del i pris. Den mellanskillnaden kan du ev. använda till ett stort antal fina Gäddvobbler.

P.S Jag äger ingen Calcutta, men ett antal Ambassadeurer. Så risken att kallas för part i målet föreligger!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 857 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57