Hur ofta byter du bete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ofta byter du bete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur ofta byter du bete?

Scenario:

Givet att du kommer till en plats, låt oss säga att det är din favoritplats. Du börjar så klart med ditt favoritdrag, kastar precis där du en gång fått en stor gädda

Hur många kast ger du favoritdraget om det inte blir hugg?

Jag funderar ibland om jag byter drag alldeles för sällan. Det pratas ju mycket om att knäcka koden för dagen.
    Men hur gör man det på bästa sätt? 3 kast, byte, 5 kast byte, 20kast byte? Om vi tänker oss att man kastar på en plats man varit på förut och vet att den kan ge god utdelning.

Hur tätt avståndsmässigt bör man lägga kast? Skall man vara effektiv så kanske man inte vill lägga dem för tätt och ödsla tid?

Edit: Äh! skulle vara "Hur ofta byter du bete?"

Svårt att säga men jag skulle nog säga att det är mellan 20-50 kast ungefär mellan mina byten.

Lite beroende på hur det är men något i den stilen är det nog. Är nog för envis för mitt eget bästa ibland.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

20-50 stämmer bra här också

Kommentera

Sen handlar det ju mycket om att ändra presentationssätt för betet också.

Kommentera

Får jag inget på dom 5 första kasten åker den totala motsatsen på. Oftast resulterar det inte ett skit men ändå. .. då åker första betet på igen, i kanske 10 kast

Man har ju (jag iaf) alltid med sig en sjuklig mängd beten ut på sjön, och kanske 10% används.
          Men står man där med en polare som outar en med sin fire tiger och du själv inte har med din så blir man lack, och önskar att polaren snärtar iväg betet liiite för hårt i nästa kast....
          Senast ändrad av stahre87; 2015-10-09, 08:54.

Kommentera

kastar precis där du en gång fått en stor gädda
            Vill inte ha något sådant slemmigt på kroken så skulle jag råkat få en sådan på något ställe undviker jag att kasta där igen

Men byta beten gör jag när vädret/vind/ström ändrar sig.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Vill inte ha något sådant slemmigt på kroken så skulle jag råkat få en sådan på något ställe undviker jag att kasta där igen

Men byta beten gör jag när vädret/vind/ström ändrar sig.
              Är inte gäddslem bra för hyn?

Kommentera

Är inte gäddslem bra för hyn?
                Har lite svårt att bedöma hur hyn på gäddan ser ut men mindre skrynkliga en vad min fru är brukar dom nog vara så du kanske har rätt

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
                  Scenario:

Givet att du kommer till en plats, låt oss säga att det är din favoritplats. Du börjar så klart med ditt favoritdrag, kastar precis där du en gång fått en stor gädda

Hur många kast ger du favoritdraget om det inte blir hugg?

Jag funderar ibland om jag byter drag alldeles för sällan. Det pratas ju mycket om att knäcka koden för dagen.
                  Men hur gör man det på bästa sätt? 3 kast, byte, 5 kast byte, 20kast byte? Om vi tänker oss att man kastar på en plats man varit på förut och vet att den kan ge god utdelning.

Hur tätt avståndsmässigt bör man lägga kast? Skall man vara effektiv så kanske man inte vill lägga dem för tätt och ödsla tid?

Edit: Äh! skulle vara "Hur ofta byter du bete?"
                  Hej OjaOnej;

Nästa gång du åker ut och fiskar kan du börja med att kasta av dina bästa fiskeplatser med tre nya beten innan du plockar fram gamla "favoritdrag" ...

Tipsat dig att alltid börja ditt fiske vid fem nya fiskeplatser har jag gjort många gånger tidigare...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-10-12, 10:15.

Kommentera

Jag börjar 90% av gäddpassen med en Bustet Jerk Papegoja, oavsett väder vind och årstid. Sen kan jag byta rätt fort till andra färger. Kanske kör en 1-4 olika färger på en plats sen åker jag till nästa, kör de som sitter på, funkar inte de tar jag Papegojan osv. Att testa Papegojan på alla ställen jag fiskar är ett måste mår dåligt annars. Men sen behöver inte dom andra färgena upprepas utan då kan jag prova allt. Men kanske kör allt från 5-30 kasst beroende på humör och tro på betet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 856 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57