Förvaring av Jigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förvaring av Jigg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förvaring av Jigg

Hej.
    Vet inte om denna post hamnar i rätt kategori.

Undrar om det är någon har kolla på om man kan spruta i lite silikonspray i sina zipp-lock jigg förvarings påsar nu när man ska vinter förvara jiggarna.

Eller det kanske finns något annat som är bättre.

/C

Borde funka , har alltid sprutat silkonspray på gummidetaljerna på min dykutrustning för att det ska hålla sig i bra skick .

Men ser inte poängen med att göra det på jiggar för det borde hålla ett par år utan att man behöver göra något .

Kommentera

Ursprungligen postat av Mr-Pille Visa inlägg
      Hej.

Undrar om det är någon har kolla på om man kan spruta i lite silikonspray i sina zipp-lock jigg förvarings påsar nu när man ska vinter förvara jiggarna.

/C
      Hej Mr Pille;

När det gäller silikonspray och jiggar kan du testa några få och se vad som händer med dem ...

Det finns andra mycket viktiga detaljer när det gäller att förvara jiggar. Här har du två...

1. Förvara dina jiggar i plastlådor som tål jiggar och inte deformeras eller smälter.

2. Förvara varje jigfärg var för sig och blanda inte färgerna. Blandar du röda och vita jiggar blir de rosa. Blandar du gula och blå jiggar blir de gröna etc...

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

Kommentera

Själv har jag hängt upp mina stora gummibeten på en vägg i förrådet. Det är kallt, ca 5 gr och de hänger så att de inte rör varandra. Jag har en verktygsvägg bestående sv en masonitskiva med en massa hål i. Gjord för att sätta upp standardiserade krokar att hänga verktyg i. En bockad ståltråd i väggen och betena hängs upp i shallowskruven. Fungerar kalas. Alla småjiggar ligger i en jiggtålig beteslåda. Sorterad efter färg. Nåja, det mesta i alla fall. Glitter för sig. Speciellt motoroil som förstör allt annat blixtsnabbt.
        Senast ändrad av Mankan G; 2015-11-29, 20:17.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mr-Pille Visa inlägg
          Hej.

/C
          hej, jag brukar bara förvara dem i en jiggsäker låda varje färg för sig och se till att de ligger raka så inte stjärten på jiggen blir helt sne efter ett tag..

Kommentera

Röjde lite i ett förråd på föräldrarnas landställe i somras. Hitta min gamla fiskelåda från när jag va liten. drygt 15 år har den stått där i ett oisolerat förråd sommar som vinter. Där låg ett gäng abborrjiggar som jag tog hem och la i min nuvarande låda. Inte något konstigt med de alls. De är mjuka och fina och har inga sprickor eller andra konstigheter. Så förvaringen är nog inte speciellt noga

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            3 777 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B