Spinnfiska regnbåge - hur får jag hugg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfiska regnbåge - hur får jag hugg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av KnudorFnugelfufen Visa inlägg
    Älskade Leif (utan vars insatser inom sporfisket skulle skicka oss 40 år tillbaka i tiden. Respekt.).

Som jag skrev är de skrivna reglerna (hemsida, plank vid sjön, skyltar vid sjön e.t.c.) hyffsat luddiga. Jag har försökt att bena ut under de tillsynsmöten vi haft och detta är vad jag kommit fram till;

Under "öppet vatten säsongen"; Inget mete. Inga beten på krokarna (maggot, Power bait, mask, e.t.c.). Endast artificiella beten fiskade med flugspö, spinnspö eller haspel.

Under issäsongen; Mete med maggot, räka, mask ok. Minns inte om jag sett nåt gällande typ mört som bete, och jag har svårt att tänka mig att det är ok (ens från samma vatten) då man troligen inte vill ha in "latmetekulturen", vilket är trist då min egen erfarenhet av regnbåge är just att mäska o meta är det överlägset mest effektiva (o roliga för en gammal specimen/karpräv som mig).

En betad räka mellan botten o iskant mäskad med tre krossade räkor samt lite blodpulver, spöar vilken blänkesryckande gubbe som helst.

Känns reglerna klarare nu, Leif?
    Hej Dennis;

Tack för ett mycket bra och genomtänkt svar...

Man lär så länge man lever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand

Kommentera

Under "öppet vatten säsongen"; Inget mete. Inga beten på krokarna (maggot, Power bait, mask, e.t.c.). Endast artificiella beten fiskade med...
      Power bait är väl så artificiellt som det bara går...
      Det är ju ingen skillnad på att en PB på krok eller shallow riggad jigg med doftspray...

Kommentera

Ursprungligen postat av ribbones Visa inlägg
        Power bait är väl så artificiellt som det bara går...
        Det är ju ingen skillnad på att en PB på krok eller shallow riggad jigg med doftspray...
        Exakt. Gråzon says i...
        [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
        -Ta med skräpet hem.
        -Var ödmjuk.
        -Njut. Sluta hetsa o stressa.
        -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

Älskade Leif (utan vars insatser inom sporfisket skulle skicka oss 40 år tillbaka i tiden. Respekt.).

Som jag skrev är de skrivna reglerna (hemsida, plank vid sjön, skyltar vid sjön e.t.c.) hyffsat luddiga. Jag har försökt att bena ut under de tillsynsmöten vi haft och detta är vad jag kommit fram till;

Under "öppet vatten säsongen"; Inget mete. Inga beten på krokarna (maggot, Power bait, mask, e.t.c.). Endast artificiella beten fiskade med flugspö, spinnspö eller haspel.

Under issäsongen; Mete med maggot, räka, mask ok. Minns inte om jag sett nåt gällande typ mört som bete, och jag har svårt att tänka mig att det är ok (ens från samma vatten) då man troligen inte vill ha in "latmetekulturen", vilket är trist då min egen erfarenhet av regnbåge är just att mäska o meta är det överlägset mest effektiva (o roliga för en gammal specimen/karpräv som mig).

En betad räka mellan botten o iskant mäskad med tre krossade räkor samt lite blodpulver, spöar vilken blänkesryckande gubbe som helst.

Känns reglerna klarare nu, Leif?
          Roger Roger

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          3 864 visningar
          1 gilla