Spinnfiska regnbåge - hur får jag hugg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfiska regnbåge - hur får jag hugg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnfiska regnbåge - hur får jag hugg?

Har varit ute två ggr i Sandasjön utan att få så mycket som ett hugg så jag funderar på om/vad jag gör för fel? Eller om det helt enkelt bara är väldigt trixigt? Hur pass stor betydelse har tex huggtabell? Var ute förra helgen strax efter soluppgång (5-9) och igår kväll (7-9).

Har testat igenom ett 10-tal drag: myran, vibrax, lotto, toby mm (de som man får tips om när man googlar).

Kastar och växlar sen 3-5 varv med vevstopp 1-2 sek. Byter drag efter 5-6 kast för att testa igenom alla.

Hej,

Känns som du är vid sjön i ganska bra tid på dygnet, kanske skulle du testa lite tidigare ändå. För att det ska bli enklare bör du vänta till vattnet blir lite kallare så ska du se att det händer saker. Vet du att det finsn ok med fisk i sjön, det är ju en sak som brukar underlätta när det gäller rb ;-)

Andreas

Kommentera

Det här kan säkert skilja sig mellan olika vatten. Men jag förstår att det är utsatt RB i den sjön.

Vi har testat olika sätt i en sjö jag fiskat i. Ro drag. Det har fungerat en gång av trettio. När det fungerat har i princip inget annat fungerat.

Kasta, näpp, ingen bra ide`. Flugfiske likaså - dålig idé. Pimpla från is fungerar med balans, krok med räka likaså.

Men i det vattnet vi lurar vid en gång om året är det bottenmete med räka på en krok som har en liten flytpärla på sig innan kroken som gäller. Dvs att kroken lägger sig ca en halvmeter ovanför botten med räkan.

Över alla år är det helt klart det säkraste viset att få en RB i det vattnet. Men där i det vattnet är firren riktigt lurig. Den verkar vandra i grupp utefter lite egna stigar sas. Något år är det verkligt tydligt att det är så.

Andra år ser man inte röken av det beteendet alls och då finner man dem lite överallt i sjön och inget stimbeteende alls över dem.
      Marig firre det där. Är fö en företagsförmån som en kompis har och jag får följa med på. Ibland vinterfiske och något år sommarfiske från båt eller från land.
      Senast ändrad av Dominator91; 2015-09-06, 18:37.
      __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Swischt Visa inlägg
        Har varit ute två ggr i Sandasjön utan att få så mycket som ett hugg så jag funderar på om/vad jag gör för fel? Eller om det helt enkelt bara är väldigt trixigt? Hur pass stor betydelse har tex huggtabell? Var ute förra helgen strax efter soluppgång (5-9) och igår kväll (7-9).

Har testat igenom ett 10-tal drag: myran, vibrax, lotto, toby mm (de som man får tips om när man googlar).

Kastar och växlar sen 3-5 varv med vevstopp 1-2 sek. Byter drag efter 5-6 kast för att testa igenom alla.
        Hej Swischt;

Använd små wobbler, spinnare och skeddrag. Kleta in alla krokspetsarna med Berkley Powerbait. Finns det bara Regnbåge där du fiskar kan ingen makt i världen hindra dig att få en massa Regnbågar..men berätta inte att jag tipsat Dig!!

Go for the Big Rainbow Trouts!

http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
        Old Firehand

Kommentera

Tack för alla tips!

Fisk finns det definitivt. Vid första tillfället hoppade det retfullt många bågar... Enda "trösten" var väl att inte någon annan heller fick något

Mete är förbjudet annars har jag förstått att det är effektivt.

Tidigare än 05? Då är ju inte tidigt utan sent :P

Ska kolla in Berkley Powerbait!

Well det blir att lägga ner lite fler timmar helt enkelt och med huggvilligare fisk har man iaf något att se fram emot med hösten

Kommentera

Som tillsynare på Sandasjön känner jag att en liten regelgenomgång för just det här vattnet vore på sin plats.

Allt mete är tvärförbjudet. Fluga o spinn/haspel tillåtet. Lite luddigt beskrivet men inga "betade" krokar (mask, räka, power bait o.s.v.). Har själv lyckats peta up nån båge o nån röding på spinn (där) under tillsyn, men så gott som alltid blivit totalt krossad av flug/bombardafiskarna.

På vintern (isfiske) är dock mete tillåtet, med räka eller PB eller vad du nu tror på. Också det lite luddigt beskrivet.

Kolla www.esfk.se o fliken Sandasjön.
            [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
            -Ta med skräpet hem.
            -Var ödmjuk.
            -Njut. Sluta hetsa o stressa.
            -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

Får du inte meta eller ro drag med 3-5 cm rapala då skulle jag på ren svenska skita i den sjön. Då är det en flugfiskesjö.
              Det finns gott om andra regnbågssjöar i sthlm.

Skitfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av KnudorFnugelfufen Visa inlägg
                Som tillsynare på Sandasjön känner jag att en liten regelgenomgång för just det här vattnet vore på sin plats.

Allt mete är tvärförbjudet. Fluga o spinn/haspel tillåtet. Lite luddigt beskrivet men inga "betade" krokar (mask, räka, power bait o.s.v.). Har själv lyckats peta up nån båge o nån röding på spinn (där) under tillsyn, men så gott som alltid blivit totalt krossad av flug/bombardafiskarna.

På vintern (isfiske) är dock mete tillåtet, med räka eller PB eller vad du nu tror på. Också det lite luddigt beskrivet.

Kolla www.esfk.se o fliken Sandasjön.
                Hej Dennis;

För en intelligensbefriad amatörfiskare som jag beskriver du nog fiskereglerna i Sandasjön lite svårbegripligt...

Är det tillåtet att fiska i Sandasjön med Powerbait på krokarna? Är det tillåtet att ismeta med levande bete som Mört??

Är det tillåtet att pimpla i Sandasjön med Maggots eller Mask på krokarna vintertid?

Hur kan mete vara tvärförbjudet i Sandasjön när du skriver "vintern (isfiske) är dock mete tillåtet" ...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-09-07, 06:58.

Kommentera

Älskade Leif (utan vars insatser inom sporfisket skulle skicka oss 40 år tillbaka i tiden. Respekt.).

Som jag skrev är de skrivna reglerna (hemsida, plank vid sjön, skyltar vid sjön e.t.c.) hyffsat luddiga. Jag har försökt att bena ut under de tillsynsmöten vi haft och detta är vad jag kommit fram till;

Under "öppet vatten säsongen"; Inget mete. Inga beten på krokarna (maggot, Power bait, mask, e.t.c.). Endast artificiella beten fiskade med flugspö, spinnspö eller haspel.

Under issäsongen; Mete med maggot, räka, mask ok. Minns inte om jag sett nåt gällande typ mört som bete, och jag har svårt att tänka mig att det är ok (ens från samma vatten) då man troligen inte vill ha in "latmetekulturen", vilket är trist då min egen erfarenhet av regnbåge är just att mäska o meta är det överlägset mest effektiva (o roliga för en gammal specimen/karpräv som mig).

En betad räka mellan botten o iskant mäskad med tre krossade räkor samt lite blodpulver, spöar vilken blänkesryckande gubbe som helst.

Känns reglerna klarare nu, Leif?
                  Senast ändrad av KnudorFnugelfufen; 2015-09-07, 08:46.
                  [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
                  -Ta med skräpet hem.
                  -Var ödmjuk.
                  -Njut. Sluta hetsa o stressa.
                  -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

När jag fiskat regnbåge i fyrväpplingen så har spinnare/små skeddrag fungerat bäst. Dock så får man fiska en heldag för att träffa 1 eller 2 hugg perioder så det är lite krångligt tycker jag med att lura dom rackarna

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 840 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B