Nybörjare vad ska köpas? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare vad ska köpas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tror jag ska lägga laxen lite på hyllan och fokusera mig på gädda och aborre då jag är helt amatör och behöver bli lite mer erfaren.
    Väldigt förnuftigt beslut

Kommentera

Om du gärna vill testa på olika typer av fiske utan att spendera 2-3000kr på varje utrustning (för som de ovanstående så skiljer det en del i utrustning, främst beroende på vad du fiskar) så skulle jag gjort såhär;
      - Köp en haspelrulle i storlek 3000 (ju högre du går desto grövre blir grejerna, 3000 är en rulle som kan användas ganska mycket allround) men försök få något som inte väger allt för mycket. Normalt så brukar du få två spolar (grejen du spolar linan på) med till varje rulle vilket gör att du på ena kan sätta riktigt tunn fin lina för abborrfisket och på den andra lite grövre lina för gäddfisket.
      - Ta kontakt med dittdrag.se och köp två spön ur deras egna spöserie. Deras 7/8-fotare som är klassade upp till 28gram någonstans är riktigt bra för den billiga pengen. Köp även ett av deras lite tyngre klassade haspelspön för gäddfisket. Deras spön går på ca 350kr styck.

Då kan du alltså med en rulle (med två olika linor) och två spön täcka både abborrfisket och det medeltunga gäddfisket tills du är tillräckligt insatt i fisket för att veta vad du vill investera i för grejer. Det går självklart att köra gädda på abborrspöt (runt 30 gram) som de ovanstående har nämnt, men jag tycker det blir roligare att ha ett lite tyngre klassat spö enbart för gädda då de flesta jiggar och större beten går bort om du kör gädda på ett spö som endast är klassat upp till 30gram.

När det kommer till beten kan jag varmt rekommendera att du håller koll på köp/säljgrupperna på facebook (Sportfiskeprylar köp/sälj/byt t.ex.), där får du absolut mest valuta för pengarna.

Det finns dock en del grejer du se till så du har från början;

- lekanden
      - beteslås
      - tafsar
      - flöten
      - flötesstopp
      - gummikulor
      - krok, metkrok, etc
      - Sänken (hagel, päronsänken)
      - Jigghuvuden (främst till abborrjiggar, 7,5-10gram blir mest allround)
      - En bra kniv
      - En tång med smal nos

Med dessa grundläggande saker i fiskeväskan så kommer fisketurerna redan från början bli mer njutbara
      Senast ändrad av Doc.; 2015-08-06, 19:26.

Kommentera

Instämmer med HenkeW's rekommendation av FKP Viblure(ska finnas på beten.nu). Har för min del fångat abborrar från kanske ett hekto upp till 1,27kg och gädda från 2-3 hekto upp till kanske 3-3,5kg. Visserligen en småfiskmagnet, men finns det nån större i närheten så är det fullt möjligt att få ett roligt abborrhugg. Dessutom lätt att kasta långt med. Alltid ett bra verktyg för att ta reda på om det finns huggvillig fisk i området. Rekommenderas ej vid fiske i grunda vatten med "farlig" botten eftersom det är ett relativt snabbsjunkande bete.

Sen borde det vara minst 30 dagsböter och en heldag i skampåle på torget för den som fiskar med risk för gäddhugg utan tillgång till en vettig avkrokningstång av något slag. Gäddor kan ibland suga i sig beten(i synnerhet mindre beten, som de inte drar sig för att ge sig på)rätt så djupt och då finns tre alternativ; slå ihjäl gäddan och ge sig på kadaverkirurgi. Klippa linan och låta gäddan simma iväg och dö en plågsam död. Försöka få ut betet med hjälp av händerna, följt av ett besök på akuten pga gäddtänder och betets krokar. Eller, lära sig gälgreppet och använda en lång tång. I min bok så är det sistnämnda alternativet det enda acceptabla, såvida man inte ska äta opp gäddan. Sen finns det såklart inga garantier för att en gädda överlever även med gälgrepp och lång tång, det beror helt enkelt på hur krokarna sitter och andra faktorer. En annan grej; använd alltid gäddsäker tafs om det finns gädda i vattnet. Även om du tänker att du ska fiska abborre och använder lite mindre beten så är gäddor inga tankeläsare och ger högaktningsfullt fan i vad du vill och inte vill ha på kroken.

Gälgreppet går för övrigt till såhär; https://www.youtube.com/watch?v=OLjLo-prvPo Tilläggas bör att det är viktigt att hålla i riktigt bestämt, ibland händer det att de skakar till och då gäller det att inte tappa fisken. Sen är det viktigt såklart att kolla hur krokarna sitter innan du tar gälgreppet. Viktigt också att hålla mot insidan av gällocket. Undvik gälbågarna, för gäddans och din egen skull. Dom är som en blandning mellan en rasp och riktigt grovt sandpapper och kan ge onödiga skrapsår. Den typ av tång som används i filmen kan jag varmt rekommendera, den är rätt smidig att jobba med. Den modell jag själv använder heter BFT Hookout.
        All you need is Lubb.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        23 svar
        3 760 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Peter B