Nybörjare vad ska köpas? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare vad ska köpas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare vad ska köpas?

Hejsan. Jag är nybörjare och undrar vad man ska handla för något. Känns som det finns sjukt mycket att välja mellan.
    Vill ha något för gädda,abborre samt lax.

Tacksam för svar!

För abborre och gädda kan jag rekomendera Clas ohlsons set som kostar 399kr byt lina till en flätad så har du ett billigt set. Faktisk förvånad över hur bra det kändes för det priset.

Kommentera

Hej och välkommen till forumet !

Tyvärr så måste jag nog säga att du måste precisera mer exakt hur/vad och var du fiskar.

Fiskar du från båt eller från land?
      I vilka vatten fiskar du?
      Vad får saker kosta?

Finns såklart mer frågor att ställa men börja med att svara på ovanstående frågor så kommer du säkert få en hel del förslag på vad du skall handla.

Du nämner 3st olika fiskarter och för att få ut mest känsla i fisket så kommer du behöva 3 olika uppsättningar med utrustning.
      Mao, det kommer kosta en hel del om du vill ha bra saker !

Mvh. HenkeW

Kommentera

Fiskar du från båt eller från land? Tänkte att det kommer bli mest land, men kanske på båt ibland. Men 9 av 10 gånger på land.
        I vilka vatten fiskar du? Svårt att svara på. Men blir väl lite överallt.
        Vad får saker kosta? Tänkte att jag ville ha lite kvalité på sakerna. Runt 2-4 tusen?

Jag fiskade lite igår i en insjö och det var ganska mycket vass så betet fastnade lite i mellanåt och hur ska man fiska i vass? För det känns som det gömmer sig en del gäddor där. Men så segt att den ska fastna hela tiden och få massa skit på betet hela tiden som man måste dra bort.

Jag kollade lite på olika hemsidor men känns som dem säljer spön för sig och fiskrullar för sig själv.
        Sen vill man ju ha bra beten som westin gädda och lite sånt så.

Jag är helt ny när det kommer till fiske, men jag kände igår när jag var ute att det är något jag skulle vilja bli bättre i, känns som det kan bli en väldigt bra hobby för mig.

Du nämner 3st olika fiskarter och för att få ut mest känsla i fisket så kommer du behöva 3 olika uppsättningar med utrustning? Menar du då att jag måste ha olika betan för olika fisk och spön?

Tack för att du lägger ner tid Henke. (Du vet hur det var när man var helt ny haha)
        Senast ändrad av skandalico; 2015-08-06, 09:37.

Kommentera

Hej igen

Har du någon vettig fiskebutik i din närhet?
          Besök dem (om de finns) och berätta för dem vad du tänkt fiska.
          De borde med enkelhet kunna ta fram bra delar åt dig.

Till Abborre kan ett Haspelspö på 8-9fot vara lämpligt vid landfiske.
          Kastvikt på ca 10-30gr samt en Haspelrulle i storlek 2500 (shimano), storlek 20 (abu) eller storlek 2000 (Penn).
          Laddad med ca 0,15 mm Fireline.

Till gädda så beror det lite på vad det är för vikt på betena som skall fiskas.
          Ett Haspelspö på 8-9fot med en kastvikt upp till typ 60/70gr kan vara vettigt för att kunna kasta något tyngre beten.
          Rulle i storlek 3000-4000 laddad med typ 0,20-0,25mm Fireline blir kanon.

För 1500kr så får du ett bra set till Abborre.
          Samma sak till Gädda.

Till Lax blir det betydligt bökigare/dyrare om du ska ha nått som funkar över tid.

Så vore jag dig då skulle det vara Borre/Gädda du borde satsa på !

/ HenkeW

Kommentera

Håller med HenkeW. Vill bara påpeka att det inte måste kosta runt 1500kr för att vara bra grejer, det går att hitta bra grejer även billigare(mest rea saker). T.ex har jag ett spö och rulle som kosta 799kr tillsammans. Shimano Catana heter spöt o rulle, det har kastvikt 10-30gr och är ett set jag är supernöjd med (främst till abborre men funkar o fiska gädda med också). Men det bästa är väl att gå till närmaste riktiga fiskebutik o be om hjälp.

Kommentera

Kolla här på forumet, folk säljer bra begagnat, du vet många är pryltokiga och har för mycke grejer så du kan köpa riktigt fina grejer till bra pris. Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av skandalico Visa inlägg
                Hejsan. Jag är nybörjare och undrar vad man ska handla för något. Känns som det finns sjukt mycket att välja mellan.
                Vill ha något för gädda,abborre samt lax.

Tacksam för svar!
                Hej Sebastian;

Fiskejournalens redaktion låg och ligger kanske fortfarande i Lerum. Tidigare chefredaktör Olof Johanssson och annonschef Håkan Otterberg hos FJ kan berätta mer om fiskets När, Var, Hur i din hemsjö Aspen och omkringliggande sjöar och vattendrag....

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

Kommentera

Håller med Henke. 8 fot 10-30 gram är en bra allround uppsättning för svenskt fiske, bra utgångsläge och perfekt om man ska klara sig på en utrustning. Sen är det bara att komplettera med tyngre för gädda eller lättare för abborre när man känner behovet.

Sen fungerar ett spö upp till 30g alderles utmärkt till gädda om man fiskar "små" gäddbeten, man klarar ju normala skeddrag, som fångat gädda i årtionden, och 5" Relax Kopyto, det klarar man sig långt på.

Om man vet att man kommer fiska mycket på ställen där det är gott om plats på stranden, typ kusten, så kan man satsa på ett längre spö, och kommer man härja i småvatten/åar med träd överallt kan det vara skönt med ett kortare spö.
                  Enda nackdelen jag ser med ett "standard" spö är att jag aldrig använder mina, jag tar ett lättare om jag ska fiska borre eller ett tyngre om jag ska fiska gädda, så de blir liggande, men det är kanske dagens I-landsproblem.

Kommentera

Tacksam för alla svar. Jobbar just nu men känner redan suget för att fiska.
                    Känns lite mer säker på vad som ska göras nu.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 754 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B