en bra rulle till jerkbait tips??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

en bra rulle till jerkbait tips???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Shimano Cardiff tycker jag är en mycket bra jerkrulle, jag har egen erfarenhet, tvärtom mot ALQ. Kör med 301. Det jag gillar bäst är kvalitetskänslan och att den är "sänkt", dvs ligger närmare spöet. Har oxå hört att flera andra duktiga jerkare är nöjda med den.

Däremot tycker jag att den är ganska ful.

Nya C3 känns bra tycker jag med nya centrifugalbromsen (5 vikter) och den är snygg oxå. Har tyvärr ingen egen erfarenhet, har bara köpt en till brorsan.

zappa

Kommentera

Det finns en anledning till att de flesta använder Ambassadeur..Både i Europa o bland gädd och muskygubbarna i USA..Visst..Lite tråkiga och klumpiga kanske..Inte så silkesmjuk gång..MEN..
      Dom är av enkel konstruktion. Lätta att serva o reparera. Håller länge, och just genom reservdelstillgången, extremt långlivade.

Det finns goa rullar. Mjuka o fina att veva på..Långkastande när dom är nya..MEN..Vill man ha de egenskaper som verkligen räknas vid hårt fiske, d.v.s enkelhet..Ingen tjaffskonstruktion m.m., så är amborna no 1..

Kommentera

Ambassadeur är fiskets Volvo Amazon! Resten är Opel!
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
          Ambassadeur är fiskets Volvo Amazon! Resten är Opel!
          ambassadeurer knäcker till jerk... jag kör med en HÖGER vevad 5501 cs prorocket....

Kommentera

Höll själv också för ambassadörerna en tid, men efter att ha jerkat sönder följande rullar; 6000, 6500 C3, BM 5600, BM 6600, Pro Max 5600, PGS 5600 samt att kompisen fick sönder Eon 5600 och JB 5601, började jag flagga för shimano istället.

Kör nu med calcutta TE 300, inget ont att säga tillsvidare (förutom priset), utom att den är jävligt kall jmfrt med PGS:en eller Eon. På våren lär det bli en lågprofil-rulle till jerkfisket för mindre jerkbeten, t.ex. i stil med Calais (som är en intressant rulle men kostar tyvärr skjortan).
            Om nu shitmano-rullarna skulle händelsevis råka hålla en längre tid utan krångel kan det hända att jag fastnar för märket, ifall Abu inte kommer fram med en tillräckligt intressant jerkrulle som skulle tända gnistan för ambassadörerna igen. Hittills alltså inga negativa anmärkningar, men så har jag också haft min TE ändast under en säsong (men med mer än 120 fiskedagar).

Kommentera

hmm hur sjutton har du lyckats jerka sönder 6 rullar, dänger du dem i båtkanten mellan varje kast??.. = )

Kommentera

är också lite nyfiken på hur du mosat 6 st rullar. PGS och EON är förståligt, men dom andra??? beskriv gära din jerkteknik, typ om du bromsar 175g twinn finn med veven eller hur fan du gör.
                achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                \m/

Kommentera

CalleX

Cabon ar precis som en mille inombords men med lite hardare grejor. Gjord for havsfiske. Kastar grymt bra men samtidigt ar den inte lika fin i kanten som en TE eller en Mille. Kanns hallbar helt enkelt. Modemgurkan har pa FS har en ocksa och vad jag vet ar han supernojd.

Kommentera

Finnlandssvensken, inte för att mitt tips är så snyggt för en så fin rulle...... Men tejpa gaveln på rullen så blir det inte lika kallt å jävligt!
                    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Val av jerkrulle...

Borde också inhandla en annan jerkrulle för nästa fiskesäsong. Nuvarande rullen är en Ambassadeur 5501 SSC4 från Muskyshop, men den är med 50Lbs flätlina och tänkte nu skaffa en annan till för tyngre jerkbaits (80Lbs lina).

Cardiff 301:an har varit positivt framme här och den är ju lätt till vikten. Borde också ha både superstopper II samt bakspärr.

Ambassadeur SSC4 väger inte heller mer än 290g, så det är en rival till Cardiffen. SSC:s fördel är superb utväxling 6,3:1, IAR samt 4 rostfria lager och billigare till priset (75 USD). Sitter också väl i handen(rund gavel). Men har inte ursprungligen nån enskild bakspärr, ifall IAR:n skulle släppa igenom...

Själv har jag för lite erfarenhet ännu om SSC4:ans hållbarhet i jerkning för att få nån bild av den. Är här nån som har erfarenhet om denna typs hållbarhet?
                      Har också hört att det vore möjligt att installera/modifiera en skild bakspärr på dom här??? Är det bara sagor?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 790 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B