en bra rulle till jerkbait tips??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

en bra rulle till jerkbait tips???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av prylis
    P A... Har en 5501 C3 UC med frikopplingsknapp på vevsidan och "gammaldax" backspärr. Kan man trycka i det förbättrade IAR-lagret i den? Rullfotsnummer är 010204.

Ja.a.......................

Kommentera

Ursprungligen postat av P A
      De tidiga frinaven (IAR) från ABU var av rätt billig kvalitet..Efter mycket tjat och tjaffs ändrade så ABU lagren till högre kvalitet..Och idag är det inget annat märke i världen som har högre kvalitet på sina IAR..

JB är den starkaste multirulle i sin storlek som finns idag..
      Många vet att det var vi på Lundgrens som specade rullen åt ABU. Att det då satt en vanlig backspärr i rullarna, berodde på att dåvarande IAR var för klen.
      Tyvärr lyckades någon på ABU:s produktionslina att "glömma" att nita stiften till backspärren ordentligt, varvid dessa stift släppte och backspärren pajjade.
      För drygt ett år sedan, förhandlade vi med ABU om alla problem, och fick våra rullar modifierade till de vi har idag. Bästa IAR kvalitet och förhoppningsvis felfria rullar med lååååååååång livslängd.. (Vi bygger även om "gamla" JB till nya specen mot självkostandpris, om någon vill det).
      De vi sålt sedan dess har ännu inte kommit tillbaks med några som helst problem, mer än för vanlig smörjningsservice. Så förhoppningsvis är den nu precis som vår ursprungstanke var när det gäller kvalitet.
      Sedan gäller det givetvis att varje enskild fiskare sköter om sin rulle med regelbunden service o.s.v.

Tack för infon P A. De JB:n jag hört om måste i så fall vara "variant 1" och inte "variant 2".

Synd bara att jag som vänsterhänt fiskare jerkar med högervevade rullar, så jag lär inte bli en lyckligare jerkfiskare med JB 5601:an trots allt...

Kommentera

När ni säger c3 menar ni till ex 5501 c3? ska man ha 5000 serier eller 6000 till jerkbite? även vad står förkottningen jb för?
        Senast ändrad av Santa; 2006-02-19, 15:00.

Kommentera

Ursprungligen postat av Santa
          När ni säger c3 menar ni till ex 5501 c3? ska man ha 5000 serier eller 6000 till jerkbite? även vad står förkottningen jb för?
          Jb är en modell beteckning på en ambassadeur rulle i 5600 - storleken. Hela modellbeteckningen lyder (tror jag) Ambassadeur 5601 C JB
          JB står för jerkbaiter och är en modell som har tagits fram för det fisket vad jag har förstått...
          Sen verkar det som om de flesta använder 5600-storleken rent generellt men det är vanligt med allt från 4600 till 6000 storlek - jag har sett en som använde 6500 också utan problem även om det såg liiite väl stort ut för min smak - kläm i affären och känn vad du tycker är skönt. Själv tycker jag att 5600 är i största laget och skulle helst vilja ha en lågprofilare - quantum cabo - men det får nog bli en jb när jag ska köpa nytt ändå...

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX

Jb är en modell beteckning på en ambassadeur rulle i 5600 - storleken. Hela modellbeteckningen lyder (tror jag) Ambassadeur 5601 C JB
            JB står för jerkbaiter och är en modell som har tagits fram för det fisket vad jag har förstått...
            Sen verkar det som om de flesta använder 5600-storleken rent generellt men det är vanligt med allt från 4600 till 6000 storlek - jag har sett en som använde 6500 också utan problem även om det såg liiite väl stort ut för min smak - kläm i affären och känn vad du tycker är skönt. Själv tycker jag att 5600 är i största laget och skulle helst vilja ha en lågprofilare - quantum cabo - men det får nog bli en jb när jag ska köpa nytt ändå...
            Tack för ett bra svar. börja hänga med nu

Kommentera

De tidiga frinaven (IAR) från ABU var av rätt billig kvalitet..Efter mycket tjat och tjaffs ändrade så ABU lagren till högre kvalitet..Och idag är det inget annat märke i världen som har högre kvalitet på sina IAR..

JB är den starkaste multirulle i sin storlek som finns idag..
              Många vet att det var vi på Lundgrens som specade rullen åt ABU. Att det då satt en vanlig backspärr i rullarna, berodde på att dåvarande IAR var för klen.
              Tyvärr lyckades någon på ABU:s produktionslina att "glömma" att nita stiften till backspärren ordentligt, varvid dessa stift släppte och backspärren pajjade.
              För drygt ett år sedan, förhandlade vi med ABU om alla problem, och fick våra rullar modifierade till de vi har idag. Bästa IAR kvalitet och förhoppningsvis felfria rullar med lååååååååång livslängd.. (Vi bygger även om "gamla" JB till nya specen mot självkostandpris, om någon vill det).
              De vi sålt sedan dess har ännu inte kommit tillbaks med några som helst problem, mer än för vanlig smörjningsservice. Så förhoppningsvis är den nu precis som vår ursprungstanke var när det gäller kvalitet.
              Sedan gäller det givetvis att varje enskild fiskare sköter om sin rulle med regelbunden service o.s.v.
              Jag har just köppt en jb rulle från olsonsfiske. Hur vet man att den är av den nya modellen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Santa
                Jag har just köppt en jb rulle från olsonsfiske. Hur vet man att den är av den nya modellen?
                Den ska ha IAR. Har den det, är det troligen den "nya" modellen.
                Har den "vanlig multistopp backspärr" är det ursprungsmodellen.
                Bara det att det INTE FINNS någon "ny" modell av JB. JB är JB. Och vi har plockat in nya extrastarka IAR frinavet i våra JB. Och vi bygger även om "gamla" JB till nya specen.
                Om ABU har släppt en tills serie med JB efter första utgåvan vet jag inte.

JB är vår specifikation från början till slut. Att vi inte tog alla själva berodde på att vi inte kunde svälja 700 rullar själva. (En produktionslina). Och överskottet hamnade ute hos alla handlare.
                Sedan när ABU släppte nya starkare frinavet (IAR) så monterade vi dessa frinav i de JB vi säljer.
                Om andra företag gjort detsamma, har jag ingen aning om.

Kommentera

Den ska ha IAR. Har den det, är det troligen den "nya" modellen.
                  Har den "vanlig multistopp backspärr" är det ursprungsmodellen.
                  Bara det att det INTE FINNS någon "ny" modell av JB. JB är JB. Och vi har plockat in nya extrastarka IAR frinavet i våra JB. Och vi bygger även om "gamla" JB till nya specen.
                  Om ABU har släppt en tills serie med JB efter första utgåvan vet jag inte.

JB är vår specifikation från början till slut. Att vi inte tog alla själva berodde på att vi inte kunde svälja 700 rullar själva. (En produktionslina). Och överskottet hamnade ute hos alla handlare.
                  Sedan när ABU släppte nya starkare frinavet (IAR) så monterade vi dessa frinav i de JB vi säljer.
                  Om andra företag gjort detsamma, har jag ingen aning om.
                  Jag såg nu på kvittot att det stog prissänkt!/uppgraderad m IAR
                  så det måste vara det du snackade om då väll? (man är alltid rädd att man blivit blåst)

Kommentera

[QUOTE=Finlandssvensk]Höll själv också för ambassadörerna en tid, men efter att ha jerkat sönder följande rullar; 6000, 6500 C3, BM 5600, BM 6600, Pro Max 5600, PGS 5600 samt att kompisen fick sönder Eon 5600 och JB 5601, började jag flagga för shimano istället.

Om nu shitmano-rullarna skulle händelsevis råka hålla en längre tid utan krångel kan det hända att jag fastnar för märket.QUOTE]

Shitmano? Har haft sönder min enda lilla Shimano Bass One, fin rulle innan
                    den gick sönder pga vanvård. Sen har en polare till mig haft en Calcutta
                    som var fel ifrån fabriken, blev storstädning bland HÖ betena innan han
                    reklamerade den och fick den servad.

Sen undrar jag om någon funderat på en Penn rulle till jerk?
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Har 2 förslag. En prisvärd rulle är BFT Strike Reel 6000L, kostar runt 800:-
                      Skön och tillförlitlig! länk: http://cwcab.com/strikereel_6000.htm

Eller Shimano Curado som är en kanonrulle! Men den går på 3000:- tyvärr!

Lycka till!
                      /Team Perax, Jon Persson
                      http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 918 visningar