Bombarda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bombarda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av CalleX
    Hände mig förra året fast då var mina antagonister flugfiskare och det var jag som bommade
    Men då använder ni det alltså precis som ett vanligt flöte om jag har förstått rätt? Jag har sett DAM's bombarda och de är i princip kamouflagefärgade - alla kanske inte är så svåra att hålla kolla på?
    I mitt fall bombetten är där bara för att jag behöver få lite mer tyngd adderad till betet för att kunna kasta längre. Och jag förstår att även dem andra här i diskussionen använder bombardan på samma sätt.

    Alltså bombardan/bombetten (de kallas "kastdobb" med ett enda ord) är fri på linan och betet hänger inte under "flötet". Den dras mot fiskaren. Metoden är en aktiv sådan. Man metar inte. I stort sätt man kör som vid spinnfiske. Med kastdobben man får bara rätt djup på sitt bete. Den är ingen flöte i sig. Att man kan använda den som flöte är en annan femma.

    Och mina bombette är genomskinliga. Man kan också säga att dem är "kamouflagefärgade" .
    Senast ändrad av CDan; 2006-02-14, 21:15.
    Tight lines!
    CDan

    Proffs på att lära masken att simma.

    Kommentera


    • #22
      CalleX
      Så kan det gå .... =)
      Jupp precis som ett vanligt flöte men med ett 35 grs Bombardo och ett 9-10 Fots spö med låg kast vikt så kastar du en sånt flöte väldigt lång och absolut inga problem att se dom... kolla bilden
      Bifogade filer

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av rilluren
        CalleX
        Så kan det gå .... =)
        Jupp precis som ett vanligt flöte men med ett 35 grs Bombardo och ett 9-10 Fots spö med låg kast vikt så kastar du en sånt flöte väldigt lång och absolut inga problem att se dom... kolla bilden

        Ahhh - ser helt perfekt ut - ska helt klart inhandlas till HÖ fisket!!! Tackar ödmjukast!

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av rilluren
          CalleX
          Så kan det gå .... =)
          Jupp precis som ett vanligt flöte men med ett 35 grs Bombardo och ett 9-10 Fots spö med låg kast vikt så kastar du en sånt flöte väldigt lång och absolut inga problem att se dom... kolla bilden
          Opps, jag får krypa till kors och erkänna att jag hade fel . Alla bombardo som jag köpte eller såg var bara av typen som Tantor satt upp eller i den stilen (jag menar cigarrformade och utan "vingar" på skaftet; jag förstår att dessa är där bara för att kunna kasta ännu längre).

          Det som jag hade fel var att jag visste inte att de används till mete (självklart bara de som är flytande). Den modell som är på din bild har ett tyngd "där näre" och de "rättas upp" i vatten och det går att använda till mete. Mina bombardo/bombette har ingen tyngd där näre och då flyter de vågrätt. De har det jätte svårt att flyta lödrätt. Om jag har bly under de flyter sned till en viss punkt för att nästan försvinna under ytan när de flyter perfekt lödrätt. Plus att de har sån färg att på långt håll syns ingenting.

          Jag får gå och köpa den modell också och prova.

          Nu slår det mig att jag kör med glidande flöte vid vanligt mete när djupet är större än spöet som jag använder eller om det extra långa tackel trasslar när jag kastar.
          Tight lines!
          CDan

          Proffs på att lära masken att simma.

          Kommentera


          • #25
            Även jag får tacka då problemet klarnat. Ska nog få till ett tackel med eran hjälp.
            [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

            Kommentera


            • #26
              Funkar Flytande dart bombarda till att spinnfluga eller plaskar det för mycket?

              Kommentera


              • #27
                Ett litet tips på bombarda http://www.laken.cybersite.se/0c179b...d157731cb.html
                http://teambuse.cybersite.se/

                Kommentera


                • #28
                  Men om man har tänkt använda bombardan som ett vanligt fflöte måste väl ett vanligt matchflöte vara mycket bättre? De finns i vikter upp till åtminstone 20-30g men är mycket känsligare och lättare att blya rätt.
                  Den förste att gå Ad Hominem förlorar

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 725 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B
                   
                  Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                  40 svar
                  3 305 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                  1 672 svar
                  362 541 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg .art
                  av .art
                   
                  Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                  66 svar
                  13 852 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Cosmoz 08  
                  Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                  765 svar
                  65 956 visningar
                  4 gillar
                  Senaste inlägg Flex
                  av Flex
                   
                  Arbetar...
                  X