Jerk vs Spinn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerk vs Spinn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jerk vs spin

Var ju nere på gäddfestivalen i höstas. Andra dagen när vi var på väg ut med båten så klämde brossan sitt jerkspö så att ena öglan gick åt helvete. pga detta missöde blev han tvungen att spinnfiska resten av dagen. Medan jag fortsatte bedriva mitt spinnfiske. Vid detta tillfälle var jerk totalt överlägset tror att jag tog närmre 10gäddor och brossan en liten.
    Brukar även fiska med en del andra som förespråkar vobblers men oftast ( tolka alltid) så tar jag fler fisk än mina vänner. dock bör man kanske tilllägga att de fiskar lite mindre än vad jag brukar göra.

Får jag välja så blir det jerk i 9½ gång av 10
    www.rixman.se
    http://monarch-dok.sehttp://monarch-dok.com
    http://www.miekofishing.se

Kommentera

Jag brukar alltid växla mellan jerk och spinn när jag fiskar gädda! Får oftast mest på spinn, men det beror oftast på att jag sällan har tålamod att stå och jerka särskilt länge!
      Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Intressant tema.
        Senare på sommaren kan jag ge några resultat om en duell jag kommer att ha med en erfaren spinnfiskare här i Finland. Idén är att testa ifall jerkfisket är verkligen effektivare än traditionellt spinnfiske genom att åka ut tillsammans på c:a 15-20 pass under vår/tidig sommar.

Själv tycker jag att jerkbait är oftast överlägset ända till c:a 4 meters djup. Har fiskat de senaste 5 åren med jerkbait, och haft som sällskap i båten både professionella och oprofessionella spinn- och/eller flugfiskare vid en massa försök efter gädda, och kan ganska lugnt konstatera att jerkbait är till stor del effektivare än spinn- eller flugfiske.

Förra hösten hade jag en liten kamratlig tävling med en kille som flugfiskat gädda i mer än 6 år. Eftersom mindre gäddor förekommer alltid vid sidan och ingendera av oss är efter matfisk, lades minimigränsen för räknade tävlingsfiskar på 5 kilo. Dagens resultat blev 5 jerkgäddor på 5+ samt en förlorad fisk i tioklubbsklassen, och 2 fluggäddor på 5+. Dessutom tog jerkfisket hem mindre gäddor mer än 50% jämfört med flugspöt. En intressant händelse under dagen var, då en av tävlingsfiskarna följde efter kompisens fluga, som han fiskade hemåt precis bredvid min pig-suspender. Efter att ha sett piggen förlorade gäddan allt intresse för kompisens fluga, och högg våldsamt på piggen istället. Gissa om det blev diskussion om gäddan skulle räknas med eller inte...

Vidare kan jag säga, att några gånger har jerkbetet gett mig fina fångster under svåra förhållanden då traditionellt spinnfiske kammat noll åt kompisarna i båten (som vanligtvis senast efter halva dagen börjat undra ifall de kunde låna ngt lättare jerkbait av mig).

Likaså kan konstateras, att då gäddan är på hugget, verkar det ibland närmast vara frågan om vem som först hinner sätta sitt bete i vattnet. Lyckligtvis är vi jerkfiskare frälsta med långtflygande beten och kraftiga spön för sådana situationer...

Kommentera

Slirade in på fiskeaffären idag och köpte en jerkpåk.
          Det är en väldigt stor och välsorterad fiskeaffär och han jag snackade med rekommenderade mig spöet som Finlands mest sålda jerkspö; "BFT 6' stiff".
          Det är grönt och har ett lite lustigt handtag, det köpte jag för en femhundring.

Affären säljer även beten, men jag ville kolla lite vad ni rekommenderar innan jag köper nåt.
          Ska allså fiska gädda i Finska skärgården och säljaren på affären rekommenderade sjunkande Buster Jerk i nån silverfärg och en som var rödrandig.

Jerkprylar so far;
          ---------
          BFT 6'
          Ambassadeur 5501 c3
          Powerpro .36
          Senast ändrad av Test005; 2006-02-02, 17:57.

Kommentera

Bytet till jerk va ungefär lika roligt som när det vart färg tv
            En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Pike1: HAHA, det låter ju jävligt bra!

Några idee'r om spöet jag köpte är OK eller en ren rip-off
              Jag litar på killen i affären och har köpt en del prylar av honom förut som varit funkis.

Vilka grundbeten ska jag köpa?
              ...Och behöver man nån speciell "styv" tafs för jerkfiske?
              Senast ändrad av Test005; 2006-02-02, 22:19.

Kommentera

Styv tafs gör det lättare, då man är rookie, att få till "gångjärnseffekten" på vissa beten. Dock finns det de (här på forumet) som kör med mjuk tafs och tycker det är gött, själv har jag aldrig testat mjuk tafs så jag vet inte. Det jag däremot vet är att om du ska köpa en styv så köp en i titan, eller köp titanwire och knyt egna. Styva ståltafsar blir böjda ganska fort medan titan rätar ut sig direkt.

Beträffande spöet så hade jag kört mottot: "kan Buster - kan jag"

Kommentera

Beträffande spöet så hade jag kört mottot: "kan Buster - kan jag"
                  ööh? OK, hänger inte riktigt med nu? ...

Angående beten så har jag läst och sökt en del på forumet och det verkar som om Buster Jerk är ett bra nybörjarbete.
                  Tror jag ska skaffa ett par sådana i olika färger och träna med.
                  Jag är lite konsekvent av mig och kör gärna med en och samma wobbler så jag lär känna den ordentligt.
                  (Har uteslutande bara Zalt och Bomber för spinn)

Vad tror du om jag skaffar tre Buster Jerk; mörtfärg, aborre och papegoj?
                  + ett par styva tafsar, då borde jag ha en bra arsenal för vårgäddorna och mina fösta stapplande steg in i jerkvärlden?
                  Senast ändrad av Test005; 2006-02-03, 00:48.

Kommentera

Köpte två styva tafsar och två Buster Jerk, en mört och en aborre:

Fick även med filmen "Gäddfeber" på dvd i paketet...

Bara att invänta islossningen då så man får i båten och ge sig ut på jerkfiske.
                    Ska bli jäkligt kul och nu är man toksugen på att få testa prylarna.
                    ...Filmtajm!
                    Senast ändrad av Test005; 2006-02-03, 19:49.

Kommentera

Ursprungligen postat av Test005
                      Köpte två styva tafsar och två Buster Jerk, en mört och en aborre:

Fick även med filmen "Gäddfeber" på dvd i paketet...

Bara att invänta islossningen då så man får i båten och ge sig ut på jerkfiske.
                      Ska bli jäkligt kul och nu är man toksugen på att få testa prylarna.
                      ...Filmtajm!
                      Då förstår du nog vad han menade med "kan Buster så kan jag" också
                      Enjoy, och var beredd på att du kommer gå ut och gråta över att isen fortfarande ligger - det gör jag!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 785 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B