Jerk vs Spinn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerk vs Spinn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerk vs Spinn

Är Jerkfiske efter gädda överlägset spinnfiske eller är det roligare på något sätt eftersom alla verkar diskutera jerkprylar och jerkfiske.

Jag fiskar spinn med wobblers och har aldrig testat jerkfiske.
    ...Har en vänstervevad 5501c3 rulle som jag är jättenöjd med och .36 powerpro flätlina som borde passa bra.

Kanske skulle testa att köpa ett billigt jerkspö och ett par skedlösa wobblers och testa i vår?

Tips på .... Grundbeten?, speciell tafs?, fisketeknik?

Jag anser mig kunna det mesta om hur man spinnfiskar i min hemsjö. Hösten 2004 började Kenta_85 med jerk. Han hade inte så många beten att välja på men eftersom jag visste att det fanns gott om gädda på ettvisstställe i sjön vid den tiden så bad jag honom komma för att få chansen att öva lite extra och kanske även peta upp sitt PB som då bara var hälften mot nu.

Kort sagt. Några riktigt stora kom inte upp men vi såg och hade flera kontakter med en som skulle höjt hans dåvarande PB ett eller annat kilo.

Vi fick ungefär 15 gäddor var. Kenta som jerknybörjare jag med över 40-års spinnfiskeerfarenhet av sjön. Kentas snittvikt blev lite högre än mitt och Kentas bästa i båten nådde väl upp mot 5 kg om jag minns rätt.

Jerk är med andra ord effektivt men jag framhärdar med mina gamla plåtbitar i alla fall.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Beror så mycket, var fiskar du sjö, älv, å och hav?
      Själv så höjde jag mitt gamla PB med min första jerkgurka med 4å3 så det kan vara effektivt....
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

helt olika ibland krossar spinn och ibland jerk, tycker dock jerk är jäkligt mycket roligare än spinn
        Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Jerkfiske är mycket effektivare när gäddorna är riktigt tröga..
          Samt att huggen är stenhårda å väldigt spektakulära.. enligt mina erfarenheter så levererar jerbait lite grövrefisk.
          Jag fiskade Em nu och dessa polaker e ju vansingt duktiga fiskare, 90% av dom körd Jerk.....

Kommentera

Tekniken och betena har i vissa fall fördel helt klart, men ofta är plåt eller en rätt dragen Zalt överlägsna när man skall efter grovingarna. BeBest's beskrivning är den enda direktjämnförelse jag sett och det är bara att notera att där, just då, var jerk effektivare.

Skaffa ett spö och prova och berätta vad Du tycker,

Jag kör med ett styvt 8ft spö och en Amba 55a och har haft bäst framgång med Wobblers eller plåtbitar. Lätta plåtbitar fiskar bra.
            www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av GUEST
              Jerkfiske är mycket effektivare när gäddorna är riktigt tröga..
              Samt att huggen är stenhårda å väldigt spektakulära.. enligt mina erfarenheter så levererar jerbait lite grövrefisk.
              Jag fiskade Em nu och dessa polaker e ju vansingt duktiga fiskare, 90% av dom körd Jerk.....

Fiskade EM?

Vem döljer sig bakom gästfunktionen denna gång?

ps hur var det där med gästfunktionen Bergman skulle den tas bort?

Kommentera

Kan säga att jag snackade med en VÄLDIGT duktig gäddfiskare. Han påstod att han alltid hade spöat alla "jerkfjantar" de ggr han fiskat tillsammans med dem.

Sedan kan man ju även spinnfiska sina "vanliga" beten med jerkspöna. Man behöver ju inte köpa -200g spön.
                sigpic

Kommentera

Jag fiskar i havet, skärgård.
                  Skulle vara kul att testa något nytt i sommar och kanske tvåla till fiskepolarna rejält

Varför blir huggen hårdare eller mer spektakulära?

Jag förstår om vi snackar ytbeten, men de flesta jerkbaits går väl på samma djup som en vanlig wobbler?

...Jag fiskar mest med Zalt och det funkar bra, men det är kanske dags att testa något nytt.
                  Bröt av sötoppen på mitt favorit spinnsoö så jag kan lika gärna köpa ett jerkspö till 5501'an.

Kommentera

Jag har ingen båt så det blir spinnfiske med sked-ollar (plåt) för min del, och ibland hänger jag med en kompis i hans båt och då blir det trolling med wobblers. Jerk kan nog vara skoj men man bör ju ha båt då. Att så många pratar om det nu beror nog delvis på att det är relativt nytt, jag tror inte att det nödvändigtvis är en effektivare metod i alla lägen även om det kanske är det i vissa situationer. Men jag nöjer mig med klassiska wobblers och sked-ollar (plåt) tills vidare.
                    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 754 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B