Tail beten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tail beten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tail beten

    Har aldrig fiskat med tail beten förut. Köpte idag Scary tail från Fladen. Bara för att testa. Fiskar på 1-3m djup i en liten å. Vilka mer rekommenderar ni som man inte kan vara utan i lådan? Är inte ute efter de dyraste. Jag spinnfiskar.

    Tack!

  • #2
    Brunnbergs tailar är riktigt fina! Fiskar bra gör dem med.

    Kommentera


    • #3
      Ok, tack. Men hur fungerar detta. Är det själva jiggen som är "tail", så om jag byter ut jiggen på min Scary tail till en jigg från Brunnbergs så blir det en Brunnbergs tail? Eller är det själva fisken och jiggen som är tillsammans en så kallad tail? Dum fråga kanske, Hehe

      Kommentera


      • #4
        Själva träbetet med tail är en brunnbergs tail (http://www.sporting.se/fiskeprylar-f...unnberg-lures/). Dem kostar några kronor men för mig är det värt det dock så kanske man inte har alla färger.

        Tailen eller svansen är ju just jiggen men ett tail bete är allt.

        Vill du bara skifta svans gör t.ex brunnberg, gäddgapet och svartzonker fina utbytes svansar/tailar i olika storlekar/färger/former även vanliga curly jiggar fungerar.
        Senast ändrad av Monkey; 2015-05-17, 20:22. Anledning: mkt text

        Kommentera


        • #5
          Aha okej, tack för hjälpen! Så när svansen på min Scary tail gått paj så är de bara till att byta, och då spelar det ingen roll vilket märke? Då är det träbetet som gör hur det går i vattnet, medans svansen bara snurrar? har jag förstått de hela rätt?

          Kommentera


          • #6
            Nästan svansen påverkar bla. hur hur djupt du fiskar, sätter du på en riktigt fet tail så är det svårare att få ner den på djupet då den flyttar mer vatten och lyfter betet. Stoppar du på en paddel kommer betet vagga/wobbla. Så du kan varierar ditt bete genom att köpa några varianter av svans/paddel och testa dig fram.

            Skitfiske

            Kommentera


            • #7
              Svansar finns i olika modeller som ger betet lite olika gång. Så kan du tex byta den vanliga mot en shad.
              Vill du inte lägga en förmögenhet på dina beten så är ABU":s Svartzonker McMio och Wolftailar i plast bra alternativ för en betydligt angenämare summa än handgjorda träbeten...
              Skitfiske!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                Svansar finns i olika modeller som ger betet lite olika gång. Så kan du tex byta den vanliga mot en shad.
                Vill du inte lägga en förmögenhet på dina beten så är ABU":s Svartzonker McMio och Wolftailar i plast bra alternativ för en betydligt angenämare summa än handgjorda träbeten...
                Skitfiske!
                Från mannen som tycker man skall köpa rullar från Svängsta för det är Svenskt...

                Kommentera


                • #9
                  Super tack för alla svaren! Nu har jag fått en klarare vy över det hela. Tänkte på Mcmio, vad för vikter rekommenderar ni till en liten å. Har kollat runt lite o de flesta väger 60g, känns jävligt tungt för detta fiske :p, men vad vet jag.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
                    Super tack för alla svaren! Nu har jag fått en klarare vy över det hela. Tänkte på Mcmio, vad för vikter rekommenderar ni till en liten å. Har kollat runt lite o de flesta väger 60g, känns jävligt tungt för detta fiske [emoji14], men vad vet jag.
                    Kolla på wolftail junior om du vill ha nåt lite nättare.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 715 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 303 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 672 svar
                    362 510 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    66 svar
                    13 839 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    761 svar
                    65 647 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg HannesSteffensen  
                    Arbetar...
                    X