gäddfiske under lek - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gäddfiske under lek

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• gäddfiske under lek

Hej alla gäddfiskare! Undrar om det är någon ide att fiska då man hör gäddan plaska i vassen på våren? Jag vill inte störa gäddleken men undrar om man kan fiska utanför vassen? Vad jag har förstått leker gäddorna olika tider så är det möjlit att det finns någon gädda som inte leker ännu fast andra gör det och som kan va lite utanför själva lekplatsen, alltså som inte är helt djupt inne i vassen?

Ännu om ni har några tips att dela med er till hurdan plats jag ska söka mig om jag höra gäddan plaska djupt inne i vassen! Är otroligt taggad att fiska helatiden men vill förståss inte störa själva gäddleken!

Det är alltså frågan om skärgårdsfiske och inte i någon sjö!

Tack på förhand!
    Senast ändrad av kakimaan; 2015-04-14, 18:58.

Hej, du svarar på din egna fråga Fiska utanför vikarna om du måste fiska gädda, då alla leker olika... Men istället så skulle jag rekommendera att fiska abborre med lättare utrustning under den tiden det plaskar mest, det är riktigt kul fiske och man får bygga upp suget till efterleksfisket, sedan så får ju gäddorna vara ifred med som jag tror gynnar oss fiskare i längden och du kommer garanterat få gädda med! Så gör jag i alla fall

/ Matte

Kommentera

Hej christoffer !

Visst kan man. Personligen så lämnar jag området/viken/fjärden där jag märker att gäddleken är igång. Fiska utanför området om du måste, där kan du finna dom stora som ännu inte gått in för lek. Alternativt dom som redan lekt och står för att äta upp sig. Att fiska direkt utanför vassen anser jag per definition är lekfisk det med.

Men lekfisk är inget kul fiske. När leken drar igång så är dom loja och fightas inget då det bara är lek i huvet på dom. Direkt efter leken är dom heller inget kul. Dom är medtagna, skabbiga, gråa och väldigt trötta. En 10 kg.s gädda blir som en blöt stock att dra in och inte är dom vackra att se heller.

Men som sagt visst kan man, bara att titta i skärgården så ser du alla dom sportfiskare som värnar om fisken, spyr galla på yrkesfisket men samtidigt själv stå och dunkar lekfisk dagar i ända. Alla problem med fiksebeståndet är alltid någon annans fel.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Diskuteras kring ämnet här http://www.fiskesnack.com/forum/show...C3%A4ddans-lek

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        23 svar
        3 839 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B