Fiska vandrande gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska vandrande gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiska vandrande gädda?

Hej alla fiskare!
    Jag har en snabb fråga om gäddfiske nu och som ni kanske köurat ut på titeln så handlar den om att fiska gädda :P
    Jag har en vik som leder upp till en å där jag vet att gäddor går upp och leker, men när jag fiskar i viken så har det inte gått bra....
    Har testat jerk, spinn och även jigg.
    Så går det att ta gäddorna preci innan dom börjar vandra eller är dom helt ointresserade av mat just då?
    Vet att dom finns där, ser dom i vattnet ibland och har till och med lyckats skrämma någon stackars gädda med min jigg :P blev liksom ett oväntat stort plask när jiggen landade

Men vill någon hjälpa mig med denna klurig? Går det att fiska? Och om ja, hur gör man det bäst

Sen är de alltid kul att läsa om folk har lite historier om sånt så dela gärna med er

Tack på förhand!! // En senil kille

Du kanske tar hem betet lite för snabbt om dom är tröga av sig?

Kommentera

Har testat flera olika hastigheter, nästan kammat botten med mina krokar :P
      Ska ut idag med en annan uppsättning drag och hoppas på lite mer tur

Kommentera

Var någonstans i Sverige fiskar du? Det har nog ganska stor betydelse just nu. Ju längre uppåt i Sverige du kommer desto senare (generellt sett) leker gäddan. Jag själv bor i Örebro och i min "hemmasjö" känns det som gäddorna precis ska till att leka. Jag fick upp en liten gäddtjej i slutet av förra veckan och det kom en klick rom i båten så den gäddan hade inte lekt ännu. Sedan leker gäddorna vid olika tider även om det är samma sjö. En del leker tydligen under isen medan andra leker senare. I lektider är gäddan som allra svårast att fånga även om det går, de slutar inte att äta helt. Kanske är det så att leken pågår för fullt i den vik där du fiskar?
        Mitt tips är att fiska med riktigt lockande beten såsom tailar eller wobblers som går att fiska hem väldigt långsamt och som det funkar att göra långa spinnstopp med, alltså flytande eller långsamt sjunkade. Veva hem beten sakta och stanna upp i 4-5 sek och ta sedan hem beten långsamt igen och upprepa processen genom hela hemtagningen.
        Sedan skulle jag tro att mindre beten funkar bättre om det är mitt under leken men det är helt min egen spåning, så att säga. Jag tänker att en gädda inte vill lägga energi på att smälta ett större byte då mycket energi går till leken.

Jag har under våren haft framgång med wobblern Bomber 16A som har en ganska sävlig, vaggande gång om man tar hem den långsamt. Den funkar dessutom utmärkt att göra spinnstopp med då den flyter och sakta stiger uppåt. Det är för övrigt ett kanonbete under hela året. Fast det där med beten är ju individuellt och klyschan att man måste tro på sitt drag stämmer faktiskt.

Skitfiske på dig!

Kommentera

Är du säker att dom leker i ån? Min gissning är att dom leker i viken eller på något helt annat ställe och anledningen till att dom simmar upp i ån sedan är för att äta upp sig på de bytesfiskar som leker i ån typ mört. Därför kan det vara så att dom just nu är helt ointresserade eftersom att dom håller på att leka i viken och så fort dom lekt klart så rör dom sig uppströms. Jag skulle nött på och hoppas på att det lossnar men haft koll på ån så att du inte missar när dom börjar befinna sig där och äter upp sig.
          Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Strunta i att fiska på lekande fisk tycker jag..

Kommentera

Fiska hela dagen och lämna ostört någon timme imellanåt. Förleks fisk har mkt precisa huggperioder. Ett ställe som är stendött kan vakna till liv och vara ett riktigt hotspot. Har (nästan)ingenting med betestyp att göra. Enligt mig då....��

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              3 786 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B