Tubfluga på haspel, några frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tubfluga på haspel, några frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tubfluga på haspel, några frågor

Fiskade för första gången med tubfluga idag, haspel efter öring. Körde 50g sänke i trevägslekande och en tafs på ca 2m. Sen trekrok som jag inte tryckte fast i röret på flugan ut lät hänga fritt.

Vad jag skulle behöva lite hjälp med är vilken teknik man ska använda sig av när man spinner in? Har försökt googla men endast hittat tackelbeskrivningar.

Metoden jag använde mig av var att jag kastade uppströms älven, lät sänket sjunka och sen när jag kände det slog i botten lyfte jag spöet lite och vevade sakta in några tag och lät det sjunka ner igen. När jag hade sänket långt nedströms vevade jag bara in.

Kändes väldigt svårt att veta hur man skulle göra för att få optimal gång. Skulle vara värdefullt om någon kunde ge mig något tips för själva inspinningen.

Och kan man fiska tubflugan motströms? Jag antog att man alltid bör låta flugan glida i strömmens riktning men kanske inte stämmer?

Slutligen, om man fiskar med sänke+andra beten, typ räka eller mask. Samma teknik som tubfluga då? Eller annan typ av inspinning?

Ursprungligen postat av Löparn Visa inlägg
    Fiskade för första gången med tubfluga idag, haspel efter öring. Körde 50g sänke i trevägslekande och en tafs på ca 2m. Sen trekrok som jag inte tryckte fast i röret på flugan ut lät hänga fritt.

Vad jag skulle behöva lite hjälp med är vilken teknik man ska använda sig av när man spinner in? Har försökt googla men endast hittat tackelbeskrivningar.

Metoden jag använde mig av var att jag kastade uppströms älven, lät sänket sjunka och sen när jag kände det slog i botten lyfte jag spöet lite och vevade sakta in några tag och lät det sjunka ner igen. När jag hade sänket långt nedströms vevade jag bara in.

Kändes väldigt svårt att veta hur man skulle göra för att få optimal gång. Skulle vara värdefullt om någon kunde ge mig något tips för själva inspinningen.

Och kan man fiska tubflugan motströms? Jag antog att man alltid bör låta flugan glida i strömmens riktning men kanske inte stämmer?

Slutligen, om man fiskar med sänke+andra beten, typ räka eller mask. Samma teknik som tubfluga då? Eller annan typ av inspinning?

Hej!

Då jag fiskat med den metod du nämner så vevar jag endast in, försöker inte fiska in flugan på något vis, vevar så snabbt jag kan och kastar om på nytt.

Kommentera

Själv tycker jag det lönar sig att fiska flugan långsamt, alltså att det ofta hugger i slutet av kastet.
      Vevar aldrig förränn det är dags för nytt kast, förutom små justeringar av linlängd och om jag mendar linan.

Kommentera

Tackar för svaren.

Har hunnit fiska ett par gånger nu med tubfluga( och även räka). Rätt dålig utdelning men har varit väldigt lite strömt i älven här just nu, har inte släppts på mycket vatten. Alltid sämre fiske då.
        Har ivarjefall fått en liten nystigen havsöring på 1,7kg vilket var kul. Skojigt när man för första gången får fisk på ny metod. Tog på en röd fluga, 1,5cm lång tub.

Den tog på sättet du skrev Edguy. Jag vevade ingenting i princip utan bara körde knyck i spöet för att studsa sänket och få lite gång på flugan.
        Ska absolut testa metoden D.Nordin skrev dock, att veva in så snabbt man kan. Har bara kört antingen ingen vevning eller sporadiskt ett par stycken då och då. Ett självklart val att försöka variera presentationen så mycket som möjligt.

Är ett kul fiske ändå med tubfluga. Skönt att få skona kroppen lite när man står många timmar. Kastar man vanliga drag blir det väldigt många fler kast på samma tid.

Imorgon blir det att testa fiska med bläckfisk som agn +lite bombarda. Ska pröva köra långsamt sjunkande 60g bombarda med tafs bestående av sjunkande fluglina skarvat till fluorocarbon. Förhoppningsvis kan man komma ner ett par meter i strömmen.

Kommentera

Ursprungligen postat av D.Nordin Visa inlägg
          Hej!
          Då jag fiskat med den metod du nämner så vevar jag endast in, försöker inte fiska in flugan på något vis, vevar så snabbt jag kan och kastar om på nytt.
          Såg att jag skrev lite otydligt, det jag skrev ovan är alltså när linan och sänke är långt nedströms och det är dags att veva in, när du fiskar så kastar du lite snett uppströms eller rätt utanför var du står, ser till att ha spänd lina, höjd spötopp så du kan känna av botten och knycka till om du håller på att fastna eller göra mothugg.
          Men då det är dags att veva in ser jag ingen mening till att försöka fiska av den sträckan, upp med de snabbt och kasta ut igen.

// Daniel

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          3 786 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B