Olika fiskedjup - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olika fiskedjup

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Olika fiskedjup

Hej!

Jag antar att man inte får större fisk ju djupare man fiskar.
    Det kanske är en väldigt svår fråga att svara på eller kanske omöjlig, beroende på väder m.m. men storgäddan går och står den även grunt, typ 1 meter eller så eller skall man ner en bit?

Om man nu skulle sänka ner sin jigg eller vad man nu har på, till t.ex. 30-40 meter, vad får man på kroken då?
    Är det nått man överhuvud taget törs ta i

Mvh

Mitt pb på gädda tog jag på ca 80 cm djup. Så ja. Beror på vilken tid på året. I vilket vatten. Osv

Kommentera

Är det nått man överhuvud taget törs ta i
      Beror helt på i vilket vatten du släpper ner den, om avlopp brunnar eller toalettstolar bör du kanske undvika att ta i det som kommer upp.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Beror helt på i vilket vatten du släpper ner den, om avlopp brunnar eller toalettstolar bör du kanske undvika att ta i det som kommer upp.
        Ja jo det är klart, då kanske man kan få upp vilken mutant som helst
        Tänkte mer på kanske Mälaren

Mvh

Kommentera

Fiskar av respektingivande storlek behöver inte gömma sig i djupet

Har du tänkt återsätta fisken så pumpa inte upp nåt från djupet bara.
          Alumacraft så klart!

Kommentera

Precis som sagts så kan de stå på alla djup mellan 0,3-15 meter och även djupare, fast djupare än så är nog ovanligt och ffa tekniskt svårt å sällan lönt eller extra givande.
            En gös från 10 meter kan bli svår att återutsätta med fiskens liv i behåll, pga tryckförändringen.

De flesta fiskar grundare numera, ffa sedan jerkfisket tog fart för nått decennium sedan.

I Mälaren å andra djupare sjöar kan djupare fiske, säg 8-12 m vara givande under rätt förutsättningar, men det är ett jobbigt, ofta långsamt fiske, säkert en anledning till att flera oftare söker t ex gäddan grundare, fisket blir då snabbare, aktivare och s a s synligare vilket tilltalar många.

Vill du fiska djupare så pröva trolling eller vertikalfiske längs branter och i frivattnet, gärna där betesfisk håller till.

Att hitta djupet (branten, betesfisken eller platsen i sjön) för dagen beroende på teknik och preferenser är själva essensen i de flesta fisken, en sak vi sportfiskare ägnar ett liv (å en hel hög pengar!) åt att försöka lösa... Det ovan sagda gäller främst gädda i djupare sjöar å skärgård.

Lycka till!
            Senast ändrad av anteman; 2015-03-06, 23:02.

Kommentera

Om det är gädda du är ute efter så läs igenom leffes 34 tips.

Kommentera

Ja, instämmer! Old firehand har säkert glömt fler fångade gäddor än jag någonsin kommer att få...

Kommentera

Vidare vill jag tipsa om att inrikta dej på en art i taget. Många av oss har börjat som du, kastat ut vad som finns i betesasken och hoppats på det bästa. Får jag nånting är jag nöjd, typ. Nu finns internet(förmodligen bara en fluga, men men)..
                  Jag menar inte att du ska begränsa dej till en art utan testa dej fram. Sök i forumet och på internetz efter tips på respektive art och metod. Din utrustning duger till att prova på. Ställ frågor om du hittar hyfsat aktuella trådar eller liva upp en äldre. Finner du inte vad du söker, räds inte att starta en egen.
                  Uppgradera din utrustning (beten och tillbehör är förbrukningsvara..) när du hittat din grej.

Edit: jag insåg nu hur dåligt svar det var på din fråga och jag hoppas inte jag trampar dej på tårna när jag utgick från att du är nybörjare. Du får väl ta med mina ord på vägen eller bara strunta i dom:-)
                  Senast ändrad av Jefvelberg; 2015-03-06, 23:57.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Ja, instämmer! Old firehand har säkert glömt fler fångade gäddor än jag någonsin kommer att få...
                    Hej Uppsala-Anders;

De flesta av mina genom åren fångade Gäddor är numera bara siffror och i bästa fall, om de är stora, viktmässigt nerskrivna i en av mina från pärm till pärm sedan år 1962 fullskrivna Fiskejournaler...

Jag har en Fiskejournal för åren 1962-1975, en Fiskejournal för åren 1976-1987, en Fiskejournal för åren 1988-1999 och en Fiskejournal för åren 2000-2014. I dessa Fiskejournaler finns kolumner med datum, fisketid, platser, fångstgivande beten + hugg, antal fiskar, högsta vikt, lägsta vikt, vindriktning, vattentemperatur, vattenstånd, fångstdjup, barometerstånd, trollingfart samt en extra bred kolumn för Diverse anteckningar...

Genom att gå in på ett speciellt datum i en av mina Fiskejournaler får jag bra hjälp att minnas fisket just den dagen.

Här kan du läsa om en verkligt bra Gäddfiskedag i Trosa skärgård:
                    Datum: Lördag 6 juni 1981.
                    Fisketid: kl. 10.00 - 23.00.
                    Fiskeplatser: Doftskärshällarna, Dubbelgrynnan, Kasen, Myrholmsgrynnan, Pricken, Viken utanför Harburen.
                    Beten: Saida Tiger Stripe (3 st fångade + 2 hugg), Swim Whizz 711 (10 st fångade + 3 hugg).
                    Antal: 13 st.
                    Fiskart: Gädda.
                    Högsta vikt: 14,3 kilo.
                    Lägsta vikt: 5,5 kilo.
                    Månstånd: dag 5 (Nymåne = dag 1.)
                    Vindriktning: Sydväst 9 - 14 m/sek.
                    Vattenstånd: Normalt +-0 dm.
                    Vattentemperatur: + 15 gr.C. (Ytvattnet).
                    Fångstdjup: 3 - 6 meter.
                    Diverse anteckningar: Soligt och varmt i luften. Nästan inga moln. Bästa Gäddfisket på många år! Jag fick 12 st Gäddor över 5 kilo (14,3 kg, 11,9 kg, 8,3 kg, 8,2 kg - 5,5 kg). Carl-Gunnar (Team Saida) fick en Gös 4,9 kilo på Swim Whizz 572 samt 11 st Gäddor mellan 10,9 kilo och 3,5 kilo på Swim Whizz 704 och 3 st mellan 8,7 och 5,6 på Saida Tiger Stripe.

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 866 visningar