Vill ha tips på beten till förleksfisket efter gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vill ha tips på beten till förleksfisket efter gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vill ha tips på beten till förleksfisket efter gädda

Isen har inte släppt här riktigt än men tordes vara väck om ett par veckor så tänkte beställa lite nya beten tills dess.

Förra årets förleksfiske var skit för min del, tog ett par fina utanför vikarna på mete med makrill då jag inte fick tag i något levande bete så tidigt på året, står mörten djupt när det är kallt i vattnet?

I de grunda vikarna fiskade jag mest med spinnare men fick veva snabbt för att de inte skulle fastna i botten så det gav inget, testade även med bomber16A som vevades riktigt långsamt strax under ytan, vid vev-stopp så flöt den ju såklart uppe på ytan, kammade noll.

I vår hade jag tänkt att fiska med jerkbait, antar att det är långsamt sjunkande beten jag ska fiska med efter som att jag skall fiska riktigt långsamt, så att betet inte släpar i botten eller guppar omkring på ytan som en jolle, eventuellt ett blyat flytande eller med tung tafs.

Hade tänkt att fiska i vikar på +/- 1 meter djup, direkt efter att isen gått bort, är jag rätt inne då eller bör jag fiska på djupare vatten, strax utanför vikarna kanske?

Beten som jag är sugen på är Salmo Slider 12 (sjunk?) samt Buster Jerk, är det vanliga buster jerken jag skall sikta på då? Gissar att shallow runner och shallow cruiser kommer att gå som en popper vid långsamt fiske, kanske inget fel i det?

Är grälla färger att rekommendera när det är kallt i vattnet oavsett väder (solsken/dimmigt/molnigt..osv?)

Ös gärna på med tips, det har inte varit någon stabil is här hos mig så det rycker ordentligt i fisketarmen

Rapala super shad rap! Funkar alltid, i alla fall för mig. Sketfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av Vessla Visa inlägg
      Isen har inte släppt här riktigt än men tordes vara väck om ett par veckor så tänkte beställa lite nya beten tills dess.

Förra årets förleksfiske var skit för min del, tog ett par fina utanför vikarna på mete med makrill då jag inte fick tag i något levande bete så tidigt på året, står mörten djupt när det är kallt i vattnet?

I de grunda vikarna fiskade jag mest med spinnare men fick veva snabbt för att de inte skulle fastna i botten så det gav inget, testade även med bomber16A som vevades riktigt långsamt strax under ytan, vid vev-stopp så flöt den ju såklart uppe på ytan, kammade noll.

I vår hade jag tänkt att fiska med jerkbait, antar att det är långsamt sjunkande beten jag ska fiska med efter som att jag skall fiska riktigt långsamt, så att betet inte släpar i botten eller guppar omkring på ytan som en jolle, eventuellt ett blyat flytande eller med tung tafs.

Hade tänkt att fiska i vikar på +/- 1 meter djup, direkt efter att isen gått bort, är jag rätt inne då eller bör jag fiska på djupare vatten, strax utanför vikarna kanske?

Beten som jag är sugen på är Salmo Slider 12 (sjunk?) samt Buster Jerk, är det vanliga buster jerken jag skall sikta på då? Gissar att shallow runner och shallow cruiser kommer att gå som en popper vid långsamt fiske, kanske inget fel i det?

Är grälla färger att rekommendera när det är kallt i vattnet oavsett väder (solsken/dimmigt/molnigt..osv?)

Ös gärna på med tips, det har inte varit någon stabil is här hos mig så det rycker ordentligt i fisketarmen
      Hej Bob;

Långsamt sjunkande Swim Whizz Nr 5 och Cisco Kid 600 med nedbockad sked har fångat några hundra Gäddor över 10 kilos vikt åt mig under vårarna genom åren...

Svärta skedarna på dina Cisco Kid 600 och byt eventuellt till något tyngre krokar så att wobblerna blir "lååångsamt" sjunkande..

Kasta i utkanterna av lekvikarna och nöt av intilliggande djupbranter med dina CK och SW. Det ger resultat!!

Envisas du med att fiska med jerkbaits har du nyckeln till framgång här .. http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm ...

Go for the Monster Northerns!

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand

Kommentera

Vad är att föredra när isen nyss tinat bort i de små skogssjöarna.
        Fiska i eller utanför vikarna?
        Fiska över djupt eller grunt vatten?
        Strax under ytan (0-1m) eller nära botten (typ jigg), eller mitt i.
        Stora beten (ca.20-30cm) eller mindre (ca.10-15cm), hög/låg profil?
        Kan man reta upp gäddan med grälla färger under tidiga våren, eller skall man köra på det som funkat sommar & höst?

Ös gärna på med förslag, inte nödvändigtvis med specifika beten/fabrikat utan mer vilka egenskaper betet bör besitta, typ svävande, ska väsnas/rasselkulor, onaturligt skrikiga färger ala neon, ska kunna fiskas långsamt på ett särskilt djup osv..

Kommentera

en shallow buster funkar alldeles utmärkt att fiska på runt metern, shallow cruisern tycker jag är för ytlig medans shallow runner är perfekt, skulle det vara lite för grunt så jerkar du bara uppåt istället.
          ps. jag fiskar shallow runner allt från fort till saaaaaktaaaa saaaaktaaa o den ligger inte på ytan som en popper ds.

Kommentera

Gissar att shallow buster inte är flytande utan långsamt sjunkande då?

Har kört mest tail-beten nu i vår, både snabbt och långsamt sjunkande, men det har inte gett något ännu, tog dock massa fisk på dessa i höstas.

Mete med halv sill har räddat mig de senaste turerna, men spinnfisket är roligare så hade vart kul att landa några vårgäddor där med.

Kommentera

hej, jag skulle rekommendera att köra med de gummibeten som är hetast just nu dvs mcrubber/pig shad/Wingman etc. För grunt fiske 0.5-1m så är shallowskruv bra att rigga med, med dubbla stingers. Om djupet är 2-3m så passar 10gram bra som jiggskalle och vid 3-4 meter 15gr. Det som kanske är bland det viktigaste är att veva mycket saktare jämfört med på sommarn/hösten för gäddorna är köldstela innan leken.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              3 777 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B