Frågor ang Poppers (Nybörjare) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor ang Poppers (Nybörjare)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor ang Poppers (Nybörjare)

Om ni vill spara lite tid så kan ni skippa första stycket och enbart läsa det fetstilta.

Jag är en nybörjare när det kommer till fiske. Första gången jag någonsin fiskade var i somras. Fastnade direkt och köpte in ett litet bättre spö och började fiska ganska frekvent, även om själva fiskelyckan var minimal (två gäddor på ca 40 cm samt lite mini-abborre). I vilket fall som helst, har nu gjort årsdebut då abstinensen var total.
    Kikade på ett par videos på YouTube och kom över en video där det var ett par killar som fiskade gädda med poppers/grodor. Såg riktigt skoj ut och skulle nog funka ganska bra i de insjöarna jag vanligtvis fiskar i (Munksjön & Rocksjön i Jönköping). Från brygga, grunt, mycket vass. I vilket fall som helst, tänkte kolla med er experter om ni skulle kunna hjälpa mig att plocka fram ett par nybörjarvänliga poppers som funkar bra till gädda och abborre. Syftar då på mindre gäddor (max 3-4 kg)
    Jag har även ett par frågor ang fiska med poppers. Alla tips är välkomna

FRÅGOR
    Kan ni tipsa om lite billigare och nybörjarvänliga poppers som funkar till mindre gäddor och abborre? Direktlänka gärna om ni har tid/ork, hade varit underbart

Vad är viktigt att tänka på när man fiskar med poppers? Fisketeknik? Vad bör man undvika? Någon speciell tafs, lång, kort, mellan? Vilka färger är att föredra? När är det bra respektive dåligt att fiska med poppers (t.ex väder, tid på dygnet etc)?

Alla svar/tips är välkomna och uppskattas enormt!
    Tack på förhand!

Kör med runt 30-40cm av 0.40fc och en skitterpop på 6cm... Sen är de bara å rycka åt alla möjliga håll å veva, gör gärna halv långa pauser också mellan rycken. Brukar hugga allt möjligt på den, har dock bytat till enkelkrok då abborrarna har en tendens till att suga in betet sjukt långt... Vilket är omöjligt att få ut med en trekrok.

Finns inget rätt å inget fel, allt handlar om att testa alla "tekniker" för just den fisken, för de tillfället... Bara att ploppa lite å låta den ligga still en stund, jag har fått fisk utan att röra poppern på 2-3 minuter... Dem iakttar allting som hamnar på ytan, så de räcker med en liten vibration eller solstråle som träffar snett så smäller de. Se bara till å ha kontakt med fisken innan du gör mothugget, dem brukar oftast fastna själv om de är en "öppen" krok.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Kolla på youtuben på kanalen kanalgratis, finns en popperfilm där som ger lite tips. Flams och trams tror jag den hette. Dom vevade med spöet och höll veven still om du förstår hur jag menar, sen skitterpop 6-8cm i valfri färg funkar väldigt bra! Man blir jävligt adrenalinstinn när gäddor och borrar hoppar efter draget. Jag brukar få mer fisk när man har konstant rörelse på draget. Har testat med pauser och upplever att de int är så intressant för fisken men de kan ju bero på sjö, väder osv. Bara till att experimentera!

Kommentera

- Skitter pop är riktigt bra och var inte rädd för att använda de större storlekarna. Enda nackdelen med Skitter pop är att den kan vara lite marig att få på vissa beteslås då det är ganska snävt mellan "skeden" och öglan. Men men, en grym popper är det.

- Zara spook och Top Dog i olika storlekar. De sicksackar man hem på ytan med korta små ryck med spötoppen. Ruggigt bra.

- Heddon Dying Flutter. Sjukligt bra. Ser ut som en penna man vässat i bägge ändar och monterat propellrar i ändarna. Man fiskar hem den vevandes monotont eller med halvsnabba drag varvat med pauser. Min favvo.

Kommentera

Skitter pop är grymt bra men skulle säga att till mindre gädda och abborre funkar allt. Heddon är annars ett yt bete som levererat otroligt bra med gädda i alla storlekar.

Provade för skojs skull fladens 3 pack popper och blev napp direkt men den kan vara bångstyrig och färgen släpper. Men dra på bara så tar små gäddor på allt som plaskar på ytan.

Groda från spro har levererat otroligt bra med gädda framförallt med abborren gillar även dom denna typ av bete

Kommentera

Jackall pompadour är ett riktigt bra ytbete
            Abborre: 665gram
            Gädda: 5.8kg
            Brax: 2.3kg
            Regnbåge: 3.50kg
            Insjööring: 1.0kg

Kommentera

Tack för svaren!
              I och med att jag inte har någon erfarenhet och ett berg av pengar (student) så vill jag ogärna köpa fel drag. Att döma av era svar så är det skitter pop som är att föredra. Är det då Rapala Skitter Pop ni syftar på? Om så är fallet, vilken färg tror ni skulle fungera bäst? Är väl medveten om att det beror på väder, vatten etc men jag menar den som generellt är bäst.
              Jag är lite små sugen på den grön/gul/orangea med svarta sträck på.

Jag har kikat lite kanalgratis och bland annat videon med Markoolio. Såg att de hade en ca 30 min lång video med poppers, ska kika på den när jag har tid.

Hur pass svår och effektiv är t.ex grodda?

Kommentera

http://www.miekofishing.se/kermit-buzzer.html denna är både billig och bra, den här och skitter pop 9 cm, brukar jag använda, det brukar mest bli smågäddor typ upp till 4 kilo.
                Ibland brukar det även hugga på någon abborre, speciellt på poppern.
                Ytbeten brukar vara väldigt effektivt i vassen på sommaren, gärna om det är soligt.
                När man fiskar med skitter pop så är det väldigt effektivt med långa vevstopp.
                Det är även sjukt häftigt att få hugg på ytbeten, adrenalin även om den bra väger kilot!

Kommentera

Tack för länken. Är precis en sådan groda jag tänkte på. Inte alls dyr heller så då kanske man kan satsa på en sådan och en skitter popper. Frågan är ju dock nu vilken färg på grodan man ska ta. Ska man köra naturtroget och välja grön eller är exempelvis rött eller gult bättre?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 846 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B