Ambassadeur Pro Max 3600 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Pro Max 3600

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

>>UT

Ungefär hur stor är 2500an jämfört med en S/SM/ProMax/BlackMax 3600?

Och 2500an har synkad spridare va?

Kommentera

Ursprungligen postat av Husbehovsfiskaren
      >>UT

Ungefär hur stor är 2500an jämfört med en S/SM/ProMax/BlackMax 3600?

Och 2500an har synkad spridare va?
      2500 är något mindre än 3000/3600 rullarna. 25a spolen tar rätt precis en 135m spole med Ppro 0.19. Och den har synkroniserad linspridare.
      www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
        Nej men hjälp! Religionen går i botten!! Skulle plastbussningar vara bättre än kullager??

Men så vaknade jag up ur den hemska drömmen och inser att hela debatten rör sig om stållager i linspridare, som dessutom står still när man kastar.

Då är plastbussningar kombinerat med fett rätt smörja.

Länge leve synkroniserade linspridare!
        UT; du e la för go'.... få skrämselhicka för att man nämner plastbussningar...

Dock tycker jag det finns en logik som haltar...rullar i 25 och 15 storlek har synkade spridare, dvs rullar med förhållandevis smal spole. Däremot lite större rullar som 5000 modeller har de flesta, moderna, ej synkad spridare. På de bredare spolarna är det mer befogat kan man tycka.

Sen kan jag upplysa om att FRB byggde en gäddvinsch till mig med bronsbussningar isf kullager. Men det var mest för att jag inte tidigare hade en rulle utan kullager. Så det var ju en livsnödvändihet... Rullen är RÖD och i 6000 storlek. En skönhet på min ära

Kommentera

Ursprungligen postat av Åsunden
          Dock tycker jag det finns en logik som haltar...rullar i 25 och 15 storlek har synkade spridare, dvs rullar med förhållandevis smal spole. Däremot lite större rullar som 5000 modeller har de flesta, moderna, ej synkad spridare. På de bredare spolarna är det mer befogat kan man tycka.
          Jag vet inte om jag har vilselett någon, men jag har uteslutade, ALLTID, synkad linspridare. Mina samlade erfarenheter av det där andra är att det är en frekvent orsak till trassel när man använder flätlina.
          Smal spole gör förvisso saken lättare, och om linspridare är placerad en bit ifrån spolen, som på flera av lågprofilarna så visst blir det bättre.
          www.utreel.com

Kommentera

[QUOTE=Husbehovsfiskaren]Du fattar ju uppenbarligen inte vad jag menar.

Det är inte själva handbytet som är tröttande. Saken är den att när man fiskar iklädd mycket kläder + en stor flytoverall blir i alla fall jag ganska orörlig, och då villa jag kasta med minimal ansträngning. Inte på grund av någon lathet, utan för att det helt enkelt är smidigast.

QUOTE]

Så du menar att med alla dina kläder och orörligheten som uppstår med dom, så klarar du av att röra dig i båten, gå i och ur, hiva upp ankaret mm mm men du tycker att ett handbyte är ansträngande!!!

Kaströrelsen är väl densamma oavsett vilken sida veven sitter på???

Så det enda merjobbet är ju att du får flytta över spöt från höger till vänster hand (om du kastar från höger)....en flytt på ca 30 cm.

Jag har givetvis inga synpunker på vilken utrustning folk fiskar med, du får gärna montera veven mitt uppepå rullen, huvudsaken är ju att man trivs med sin egen utrustning.

Jag tycker bara att din motivering är enormt rolig!!

PS jag hoppas du inte tar åt dig! Är inte min mening att "hoppa på dig"

Mvh Danne

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
              Jag vet inte om jag har vilselett någon, men jag har uteslutade, ALLTID, synkad linspridare. Mina samlade erfarenheter av det där andra är att det är en frekvent orsak till trassel när man använder flätlina.
              Smal spole gör förvisso saken lättare, och om linspridare är placerad en bit ifrån spolen, som på flera av lågprofilarna så visst blir det bättre.
              UT; du vilseleder ingen! Du är ljuset i vintermörkret! Sen är det bara för oss mininördar att försöka hänga med...

Kommentera

>>Danne

Du har hakat upp dig på kläderna & handbytet!

Jag skulle snarare säga att det till 90% är så att det är så att jag vill hålla spöet i den armen som jag är starkast i.

10% smidighet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Husbehovsfiskaren
                  >>Danne

Jag skulle snarare säga att det till 90% är så att det är så att jag vill hålla spöet i den armen som jag är starkast i.
                  Då så!! Äntligen en förklaring som jag kan godkänna......:-)

Skit fiske på dig....även om du är vänstervevad....:-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne Johansson
                    Då så!! Äntligen en förklaring som jag kan godkänna......:-)

Skit fiske på dig....även om du är vänstervevad....:-)

Det låter bra!

Förövrigt är tre av mina ambisar högervevade, alltså är jag till 75% högervevare och 25% vänstervevare....

Kommentera

SX 7700 är en kanonrulle som jag använt 10st på min trollingbåt sedan 1996 utan att ha ett enda problem. Bromsskivorna är helt i kol, Daiwa och Shimano har kopierat detta material i sina Trinidad och Saltist rullar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 914 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B