Vet nån av er nåt om den rulle? Jag är nyfiken på det mekaniska men också på hur är det att fiska med den. Hur många kullager, broms, lincapacitet, etc men även hur den kastar, för vilken typ av fiske kan den användas till, etc. Tack!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ambassadeur Pro Max 3600
Collapse
X
-
Alurulle...föregångare till Mörrum. En jävla massa kullager..typ 6-8st, varav några lite halvt om halvt onödigt placerade i veven o linpridaren. Linspridaren rör sig inte vid kast så därför adderar de endast liiiiiiite mjukare gång till rullen. Rymmer ca 130 meter najlonlina..säkert helt umärkt till lite lättare fiske!
Kommentera
-
Jag får väl göra ett försök:
Jag antar att det är en sådan här du menar:
Jag har en S3600, den billigare varianten av SM som fanns 96-97 ungefär. Dessa rullar kom efter Pro/Black Max-rullarna, och bör vara ganska identiska. Den rullen du undrar över bör ha två standardkullager i spolen och ett eller två i linspridaren. UT eller FRB klagade på att kullagerna i linspridningen har en förmåga att rosta.
Annars är det en väldigt solid rulle i massivt aluminiumgods som ram.
Spolbredden är 24mm invändigt och diametern är drygt 30mm.
Min S3600 är en trevlig liten rulle för lätt fiske upp till kanske 15g. För tyngre fiske använder jag hellre än 5000. Köp ett gärna ett par 3mm keramiska kullager för bästa effekt.
ProMaxen var top of the line i början på 90-talet, och är den inte misskött så står den sig fint idag också.
Vill du pyssla så kan du ta bort den svarta plastbussningen som ligger an mot vänsterlagret i spolen och ersätta den med en tunn plastring med samma diameter som spolaxeln. Fila försiktigt till den så att den är så nätt & fin att den bara ligger an mot innerringen på kullagret.
Vad får du betala för rullen?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HusbehovsfiskarenJag får väl göra ett försök:
Jag har en S3600, den billigare varianten av SM som fanns 96-97 ungefär. Dessa rullar kom efter Pro/Black Max-rullarna, och bör vara ganska identiska. Den rullen du undrar över bör ha två standardkullager i spolen och ett eller två i linspridaren. UT eller FRB klagade på att kullagerna i linspridningen har en förmåga att rosta.
Min S3600 är en trevlig liten rulle för lätt fiske upp till kanske 15g. För tyngre fiske använder jag hellre än 5000. Köp ett gärna ett par 3mm keramiska kullager för bästa effekt.
ProMaxen var top of the line i början på 90-talet, och är den inte misskött så står den sig fint idag också.
Vill du pyssla så kan du ta bort den svarta plastbussningen som ligger an mot vänsterlagret i spolen och ersätta den med en tunn plastring med samma diameter som spolaxeln. Fila försiktigt till den så att den är så nätt & fin att den bara ligger an mot innerringen på kullagret.
Nej, jag skall inte köpa . Kanske ja! Eller? Nu är jag förvirrad.
Jag såg den på eBay för en tid sen och jag tänkte kolla upp lite vad och hur den kan prestera.Senast ändrad av CDan; 2005-12-16, 15:53.Tight lines!
CDan
Proffs på att lära masken att simma.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HusbehovsfiskarenJag får väl göra ett försök:
Jasså, du säger att rullen är trevlig....
Din fanatiska åsikt om vänstervevat då, gäller det inte denna rulle?
Kommentera
-
Jag har en så´n!!!!
Har haft den sedan mitten på 90-talet (96 tror jag, men är inte säker)
Den har funkat perfekt i alla år! Dock används den inte så flitigt, men jag använder den till HÖ fiske!
Ger långa och fina kast med lämpligt spö och tunn flätlina!
Den brukar även få hänga med på lite ismete efter gädda oxå!
Är förvånad över att den fungerar så bra fortfarande. Då det ibland är många månader mellan användningarna plus att jag kanske bara plockat isär och smörjt/rengjort ett par ggr på alla år!
Hade även en 5600 förrut men den sålde jag för nå´t år sedan!
Om jag skulle utse mina 5-6 favorit multirullar så skulle den nog slå sig in på en plats!
Tycker även att just 3600 är riktigt snygg oxå!
Vet inte om du blev något klokare av mitt inlägg...men men!
Mvh Danne
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FRBJasså, du säger att rullen är trevlig....
Men, FRB, vad tycker du om SX7700?
Om sanningen skall komma fram jag kan säga att jag vill inte köpa den. Men jag tycker fortfarande att den var snygg. Jag kanske är nostalgisk idag.
Det enda gången när jag accepterar högervevad är på dem stora rullarna, alltså 7 000 klassen tex. Även 6000 klassen accepterar jag som högervevad och detta på grund av jag har en Amb 6500 CS Mag Elite som kastar underbart.Senast ändrad av CDan; 2005-12-16, 17:06.Tight lines!
CDan
Proffs på att lära masken att simma.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FRBJasså, du säger att rullen är trevlig....
Jag har fyra stycken ambassadeurer, en vänstervevad och tre högervevade. Och ja, jag tycker att vänstervevat är bäst av de enkla anledningarna att jag vill hålla det tunga spöt i den starkaste armen plus att jag inte vill växla hand mellan kast och invevning, vilket är tröttsamt i längden. Detta gäller främst vid tyngre fiske. Vid lättare fiske som, som med 3600-rullen, spelar det mindre roll.
Nu är den rullen högervevad och det är bara att gilla läget. Fast det är klart, om du har några förslag på hur jag ska få den vänstervevad så tar jag tacksamt emot alla idéer...?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 787 visningar
1 gilla