Kräftätande abborre mälaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kräftätande abborre mälaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kräftätande abborre mälaren

Tror ni att abborrarna i mälaren mumsar i sig kräftor? Har inte en aning hur stort kräftbestånd det är i mälaren men

Finns där kräftor så äter abborrarna dem

Kommentera

Jag har funderat på samma sak då jag såg ett par schyssta kräftjiggar som jag tror kan vara giftiga om nu abborrarna i mälaren diggar dessa. men la aldrig en beställning då jag har en hel del jiggar och inte fick nå vettiga svar när jag googlade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
        Jag har funderat på samma sak då jag såg ett par schyssta kräftjiggar som jag tror kan vara giftiga om nu abborrarna i mälaren diggar dessa. men la aldrig en beställning då jag har en hel del jiggar och inte fick nå vettiga svar när jag googlade.
        I kanalen och runt bryggplatserna hos dig finns det kräftor. Skulle inte förvåna mig om borrarna trycker i sig dessa..
        Senast ändrad av Leon; 2014-12-30, 22:36.

Kommentera

Kräftor brukar synas och kännas tydligt i magsäcken på abborrarna, om de äter dem.

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
            I kanalen och runt bryggplatserna hos dig finns det kräftor. Skulle inte förvåna mig om borrarna trycker i sig dessa..
            Absolut, är medveten om kräftornas existens i det området men ingen aning om abborrarna tuggar i sig dessa abborrarna är rätt små i just kanalen, så vet inte om en normalstor kräfta är för knepigt att svälja. Det intressanta är om de sliter av klor eller delar av kräftan. För man har ju sett kräftor med olika stora klor så nånstans inbillar man sig att de har blivit avslitna av abborrar och den mindre klon är den som växer ut på nytt.

Kommentera

Har själv fått en Abborre på ca tre hekto med en Kräfta i magen när jag fiskade i Largen i Roslagen i början på åttiotalet, men vad jag minns var Kräftan alldeles hel utan några som helst skador och den var väl typ 2-3" lång. Synd att man inte har någon bild på vare sig Kräftan eller Abborren.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                Har själv fått en Abborre på ca tre hekto med en Kräfta i magen när jag fiskade i Largen i Roslagen i början på åttiotalet, men vad jag minns var Kräftan alldeles hel utan några som helst skador och den var väl typ 2-3" lång. Synd att man inte har någon bild på vare sig Kräftan eller Abborren.
                Äh va fan jag får väl göra ett försök och återkomma med svar men det får bli till våren.

Kommentera

Beställde hem dessa http://www.aliexpress.com/item/MadBi...223303355.html

kommer ha stinger med enkelkrok på varje klo tror texas rigg även är väldigt effektiv med dessa kräftor

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
                    Absolut, är medveten om kräftornas existens i det området men ingen aning om abborrarna tuggar i sig dessa abborrarna är rätt små i just kanalen, så vet inte om en normalstor kräfta är för knepigt att svälja. Det intressanta är om de sliter av klor eller delar av kräftan. För man har ju sett kräftor med olika stora klor så nånstans inbillar man sig att de har blivit avslitna av abborrar och den mindre klon är den som växer ut på nytt.
                    När kräftan ömsar lär dem slinka ner utan problem . Har för mig de ömsar perioderna Juli-September. Du kan också se på Abborre under denna period om den käkar kräftor genom att kolla om de har röda fenor, men basfödan i just kanalen tror jag är löja och nors...
                    Senast ändrad av Leon; 2014-12-31, 04:25.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 786 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B