Vilka jerkbaits går inte att vev-jerka? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka jerkbaits går inte att vev-jerka?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilka jerkbaits går inte att vev-jerka?

Har den senaste tiden skaffat på mig lite jerkbeten och har haft lite planer på att även skaffa mig ett jerkbait spö.

Alla mina jerkbaits (har bara 5st än så länge) funkar alldeles utmärkt att vevjerka så jag vet inte om det är nödvändigt att skaffa ett jerkspö egentligen om det inte fyller någon funktion annat än att kasta kortare.

Är det bara så kallade pullbaits som går upp och ner mellan vattenskikten, som behöver ryckas fram, funkar alla andra att vevjerka?

För tio år sedan verkade 6-fot vara standard, nu 7-fot, men om man ändå vev-jerkar, varför inte 8+?

För alla eller de flesta gliders och sliders funkar alldeles utmärk att vevjerka eller spinna hem som en wobbler... eller?

Så vilka funkar bra att styra med veven och vilka måste ryckas/jerkas hem?

Det är väl nästan omöjligt att svara på vilka beten som kan vevas och vilka ryckas då koordinationsförmågan skiljer beroende på personens och rullens egenskaper, du får prova dig fram för att hitta de betena som passar just din stil(precis som de som jerkar med spöt får göra). Att man har gått över till längre spön beror väl på att de har mindre påkig känsla vid drillning och kastar lite längre.

Kommentera

Ursprungligen postat av Vessla Visa inlägg
      Har den senaste tiden skaffat på mig lite jerkbeten och har haft lite planer på att även skaffa mig ett jerkbait spö.

Alla mina jerkbaits (har bara 5st än så länge) funkar alldeles utmärkt att vevjerka så jag vet inte om det är nödvändigt att skaffa ett jerkspö egentligen om det inte fyller någon funktion annat än att kasta kortare.

Är det bara så kallade pullbaits som går upp och ner mellan vattenskikten, som behöver ryckas fram, funkar alla andra att vevjerka?

För tio år sedan verkade 6-fot vara standard, nu 7-fot, men om man ändå vev-jerkar, varför inte 8+?

För alla eller de flesta gliders och sliders funkar alldeles utmärk att vevjerka eller spinna hem som en wobbler... eller?

Jag kan egentligen inte svara på vilka beten som funkar och vilka inte. Jag vevjerkar det mesta numer. har inte använt mitt jerkspö på flera år. Kör tom med med 9 fots LF-spö. pekar spöt mot draget om jerken är trögare så får man stummare kontakt. Funkar bäst med 6,3:1 rullar typ Predator och liknande ger mer effekt av vevtagen.

Riktigt tungjerkade typer kan man strunta i, dom behövs bara inte. Men i det stora hela är det ytterst få beten du inte kan vevjerka. eller bara spinna hem.

Pig, Cobbs, Salmo, Wolfcreek, Phantom, Hellhound, buster, Bandit, Salmo går alla utmärkt att vevjerka. Blixtsnabba helvarv med rullen och spöt pekande mot draget ger ordentlig skjuts på jerken med långa utflykter. Snabba kvart/halvvarv på veven med kort vila mellan får jerken att förflytta sig mindre och kortare sida/sida släng. Med veven kan du skapa alla kombinationer av rörelsemönster du vill.

Men som redan nämnts, alla hittar vi vår egen teknik och stil. Man kommer på sina egna små trix och fix. Testing, Testing, Testing är vad som gäller. Jag började vevjerka som nödlösning när jag skaffade kajak. Sedan dess känns vattenpiskande med spöt bara fånigt.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
        Jag kan egentligen inte svara på vilka beten som funkar och vilka inte. Jag vevjerkar det mesta numer. har inte använt mitt jerkspö på flera år. Kör tom med med 9 fots LF-spö. pekar spöt mot draget om jerken är trögare så får man stummare kontakt. Funkar bäst med 6,3:1 rullar typ Predator och liknande ger mer effekt av vevtagen.

Riktigt tungjerkade typer kan man strunta i, dom behövs bara inte. Men i det stora hela är det ytterst få beten du inte kan vevjerka. eller bara spinna hem.

Pig, Cobbs, Salmo, Wolfcreek, Phantom, Hellhound, buster, Bandit, Salmo går alla utmärkt att vevjerka. Blixtsnabba helvarv med rullen och spöt pekande mot draget ger ordentlig skjuts på jerken med långa utflykter. Snabba kvart/halvvarv på veven med kort vila mellan får jerken att förflytta sig mindre och kortare sida/sida släng. Med veven kan du skapa alla kombinationer av rörelsemönster du vill.

Men som redan nämnts, alla hittar vi vår egen teknik och stil. Man kommer på sina egna små trix och fix. Testing, Testing, Testing är vad som gäller. Jag började vevjerka som nödlösning när jag skaffade kajak. Sedan dess känns vattenpiskande med spöt bara fånigt.
        Intressant att du upplever att högre utväxling ger bättre gång. Min erfarenhet är precis tvärt om.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
          Intressant att du upplever att högre utväxling ger bättre gång. Min erfarenhet är precis tvärt om.
          Nja ! Va nog lite otydlig där. Inte bättre gång menar att med högre utväxling kan jag få mer fart på betet. Få mer svårjobbade beten att gå sida sida tex.

Däremot nu när du säger det så Piggen tex kräver inte mycket för sticka både hit å dit, där funkar nog dom andra rullarna bättre när jag tänker efter.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Har inte vevjerkat en Big bandit men jag tror det är svårare pga av att den är lång, precis som manta.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
              Har inte vevjerkat en Big bandit men jag tror det är svårare pga av att den är lång, precis som manta.
              Ok, Hellhound är också kring 20cm, den ska funka att vevjerka, (har jag hört) är grymt sugen på den i sportfiskegigantens specialfärg 5, verkar vara ett riktigt fegis bete :P

Hur är det med flytande jerks typ buster shallow runner, måste de ryckas hem för att gå en bit UNDER ytan?

Kommentera

Ursprungligen postat av Vessla Visa inlägg

Hej Bob Wesslan;

När jag först kom i kontakt med jerkbaitfisket var hösten 1982 då jag blev utmanad i Gädd- och Muskiefiske av legendaren Babe Winkelman att fiska mot honom i Leech Lake, Minnesota, USA...

Babe fiskade med Suick Thrillers som du ser här http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm .
                Själv fiskade jag med mina Swim Whizz och Saida-wobbler, eftersom jag behärskade dessa någorlunda bra....

Jag köpte hem några Suick Thrillers i sportfiskebutiken i Brainerd, Minnesota och testade dem med helt otroliga fångstresultat våren 1983... Sedan dess har det flutit mycket vatten under våra broar och jerkbaitfisket har genom åren blivit allt populärare här i Sverige...

Idag jerkfiskar jag en hel del Gädda med stryktåliga Bomber Jerk "Herky Jerky" här http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm samt mina gamla, beprövade Suick Thrillers ...

Ska du bara kasta och veva hem betet, då bör du för kastlängdernas skull välja långa spön. Ska du använda spöt vid jerkbaitfiske, då bör du inte "jerka" med ett spö längre än vad du själv är lång. Är du 1,80 m lång, då blir ett 6-fots jerkspö helt perfekt för dig! Ett 7-8 fots jerkspö frestar hårt på dina axlar och skuldror och gör dig dessutom långsam vid mothugget...

Go for the Big Northerns!

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 777 visningar