Det där med Jerkbaitfiske.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det där med Jerkbaitfiske....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Det där med Jerkbaitfiske....

Tjena Allihop!

Ja som Rubriken lyder.... det där med jerkbaitfiske.
    Köpte mitt första jerkbait kit i somras och har fiskat flitigt sedan dess (ca 2-3 ggr i veckan) Har köpt ett arsenal med olika beten Buster jerks, shallow buster jerks salmo sliders osv osv.... Det finns bara ett problem... får ingen fisk...
    Har funderat länge på vad jag gör för fel, kollat in Trummans läckra youtube klipp, kollat på "Gäddfeber" osv osv.
    Känns som att jag har en rätt schysst teknik då betet far sida till sida och lite kors och tvärs imellanåt.... har testat med små korta ryck, hårda, lätta, längre ryck men som sagt fångsten uteblir...
    Det där med att arbeta rullen runt veven för att undvika slaklina förstår jag inte då betet behöver väll lite slaklina för att röra sig sida till sida?

Blir tokig..... Uppskattar verkligen hjälp!

Är du säker på att det finnes bra med gädda där du fiskar? Oavsett om du inte får till gången hundra så får man alltid nåt hugg. Bara genom att veva in en Buster med Spinnstop brukar resultera i hugg

Kommentera

Njaaaa det är jag iof inte 100% på, har precis flyttat ut på landet så testar lite olika sjöar här runtomkring!
      Men jag får väll helt enkelt nöta på och hoppas på det bästa Tacksam för svar!

Kommentera

först och främst finns det gott om gädda i sjön och om fiskar du där gäddan står. jerkbait fisket på sommaren brukar inte heller vara någon höjdare eftersom gäddan ofta står på djupet då och dom flesta jerkbaits går rellativt grunt. så stora gummi beten på djupet är det enda som funkat för mig i sommar. är inte förren några veckor sen det släppte på jerkbait fronten när tempen i vattnet gick ner och det börjde leverare bra med fisk för mig. så bara nöta på så släpper det nog snart

Kommentera

Jo det kan ju helt enkelt också vara så att jag fiskar på kassa ställen där gäddan inte står..... Har inte tillgång till båt så har kastat från land i vikar mot vass osv.. Men självklart! jag ska nöta på utav bara den och förhoppningsvis lossnar det även för mig snart =) Några tips hur man ska tänka angående färger? Skrikiga när det är mulet? dova när det är soligt?

Kommentera

Ursprungligen postat av Packendorff Visa inlägg
            Tjena Allihop!

Ja som Rubriken lyder.... det där med jerkbaitfiske.
            Köpte mitt första jerkbait kit i somras och har fiskat flitigt sedan dess (ca 2-3 ggr i veckan) Har köpt ett arsenal med olika beten Buster jerks, shallow buster jerks salmo sliders osv osv.... Det finns bara ett problem... får ingen fisk...
            Har funderat länge på vad jag gör för fel, kollat in Trummans läckra youtube klipp, kollat på "Gäddfeber" osv osv.
            Känns som att jag har en rätt schysst teknik då betet far sida till sida och lite kors och tvärs imellanåt.... har testat med små korta ryck, hårda, lätta, längre ryck men som sagt fångsten uteblir...
            Det där med att arbeta rullen runt veven för att undvika slaklina förstår jag inte då betet behöver väll lite slaklina för att röra sig sida till sida?

Blir tokig..... Uppskattar verkligen hjälp!
            Hej Henric Packendorff;

Personligen lärde jag mig jerkbaitfiske av den amerikanske fiskeguiden och skribenten Babe Winkelman vid en Gädd- och Muskietävling i Leech Lake hösten 1982. Sedan dess har jag jerkfiskat med Babes handgjorda favoritbete Suick här .. http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm ..

Att träna in olika tekniker är ofta framgångsrikt. Det som förutom teknik behövs är bra fiskeplatser och rätt tid...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Tro inte på allt du ser på tv.Vi fiskare går på allting och åker längre och längre bort.
              Det är väldigt högt fisketryck idag då är det ännu viktigare att pricka rätt dag.Du får inte mera fisk på jerkbait än en atom eller zalt. Innan jag hade familj fiska jag 3-4 dar i veckan. I början kunde man få mycket 10-15 gäddor på buster jerk. Sen sluta fisken att nappa den hade väll lärt sig att en mört som simmar sida sida och skramla gör ont.Så upplever jag fisket i sthlm skärgård idag. Bästa fall är du ensam i viken men på helgen kan det vara 10 båtar inom 200 m.Då spelar det ingen roll om du fiskar med handgjorda beten fisken nappar inte ändå,därför att platsen får aldrig vara i fred.
              Om nu inte så många fiskar där då åk ut när det blåser ju mer desto bättre.Är det vindstilla och soligt gör nåt annat den dagen. Min kompis sitter och vevar in buster jerk och drar stor fisk om dom är på hugget.Alltså spelar tekniken inte nån roll däremot hastigheten det ska vara långsamt året om,stora gäddor vill inte stressa.

Kommentera

Hej.

Jag är ingen bra gäddfiskare alls. Har inte fiskat alls mycket detta år på grund av olika orsaker, men min lilla erfarenhet av jerkbaitfiske är att det suger som fan sommartid. Helt enormt dåligt. Kan iofs ha med sjön att göra. Jag fiskar bara i Vänern och har aldrig haft nåt bra fiske med jerkbaitfiske sommartid.

Sen håller jag inte med om att enormt hård vind är avgörande. I alla fall inte om man ska se till storlek. Och där jag fiskar. Ska du bara ut o jaga Gädda oavsett storlek sommartid så skulle jag sätta på en buzzer eller liknande och fiska i vassarna, så ska du se att det kommer att hugga utav bara helvete.

Fiskar du djupare anslutning till grynnor osv, så kan du aldrig misslyckas med gammal hederlig Reflex spinnare. Samma med skedrag.

Kommentera

Ibland är ju gäddan bara konstig, var ute i Söndags och jerkade inte ett förbaskat liv !

Tröttnade och tar fram mitt UL för lite aborrefiske, fiskar med en liten relax jigg och helt plötsligt får jag "bottennapp" tills jag plötsligt känner att "bottennappet" faktiskt rör sig.

Sedan startar en kamp som jag aldrig upplevt, mellan varven så ställer sig gäddan och surar på botten då får jag ta tag i linan och dra upp den.

Det blev en gädda på 95 cm ... dagen fortsatte så inga aborrar bara större gäddor och någon snipa !

Roligt javisst, men vad sörens de tar ju på fel prylar.

Kommentera

Stämmer nog det där med större gäddor och allt annat som står tidigare i tråden, och raka motsatsen som vanligt när det gäller fiske.

Men en sak som också verkar funka rätt bra är riktigt hetsigt fiske.
                    Kasta och jerka så du blir trött i armarna bruka hetsa smågäddor upp till 3 kg till att jaga som besatta. i alla fall en stor del av året.
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 871 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta