Jigga abborre, Haspel eller multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga abborre, Haspel eller multi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg
    Hur kom det till sig (det undrar ni säkert också)att vi som fiskar med multirullar gick
    Massvis över till stumma (flätade)linor och vänster vävda rullar när jag/vi trivdes så pass bra på den tiden då vänstervävade multisar och super linor knappast existerade i fiskekatalogerna eller butikerna.Kan det va en ren hjärntvätt eller gjorde vi det medvetet,ser man på de färskaste klipp på you tube både vänster eller höger från detta avlånga land kör de fortfarande med samma lin/rullval åtminstone när det gäller lågprofilare.Så Ni mina kära multikamrater måste i första hand göra rent i vårat hus typ vad som är rätt vänster vävad eller höger,nylon eller flätade,runda eller lågprofilare ,ambassadör eller shimano,för att ge sig på (med ren samvete ) oskyldiga haspelutövare som oftast ville bara ut och fiska o inte krångla til det hela konceptet med fisket.Så från och med nu drar jag mig ur diskussionen apropå haspel/multi till abborrfiske det börjar bli multikomplicerat.
    Dags att du startar en ny tråd så tar jag fram mina

Kommentera

Jag förlåter dig Leon,igår kväll blev det en öl onödigt för mycket,idag försöker jag återställa mig och gå igenom mitt näst sista inlägg i denna debatt och ta reda på vad har jag skrivit för fel i mitt oförståeliga inlägg.

Kommentera

En av de mest underhållande trådar jag läst här på FS... Och det vill inte säga lite!
        Det är fascinerande att se hur multi- respektive haspellägret formerar sig till strid så fort frågan om huruvida det ena eller det andra passar bäst till ett visst fiske. Egentligen hade jag tänkt förhålla mig passiv och bara njuta av holmgången, men nu kan jag inte låta blir att komma med några små synpunkter (som jag förmodligen kommer att halshuggas och steglas för här på forumet).
        Till för några år sedan bestod allt mitt fiske av haspeldängande. Första riktiga rullen var en haspelrulle av tvivelaktigt ursprung och kvalitet. Den andra blev en ABU 444 som sedan följde mig fram till för sex-sju år sedan då jag insåg att den kanske var något omodern... Den följdes då av några billiga haspelutrustningar som gjorde tjänst vid såväl göstrolling, gäddfiske som abborrjiggning.
        Men så kom det förbannade jerkfisket in i mitt liv och efter en bortkastad utrustning hade jag min första Ambassadeur, en JB, i min ägo. Sedan blev det några multisar (Ambor) till, främst för det liter tyngre fisket, speciellt efter gädda. Men av olika anledningar så har en ProMax av den förra generationen jagat mig och fått olika funktioner till dess den ersatts av en riktig Amba.
        Så i våras kände jag att det skulle vara kul med en multi även för det lite lättare fisket, jiggfiske, spinnare och små wobblers efter abborre i första hand. Därför inhandlades ett triggerspö för kastvikter mellan 5 och 20 gram. Och den arbetslösa ProMaxen fick ett ny plattform... Abborrfisket med den och 3-4 tum långa kopyto har varit sommarens behållning när gösen och gäddorna verkar krympa för varje fisketur.
        Och sedan dess har allt jiggfiske med beten över 10 gram skett med den utrustningen. Lättare jiggar har jag fiskat med min UL-utrustning (haspel) eftersom ekonomin inte tillåtit en multirullen som klarar de allra lättaste betena.
        Jag har naturligtvis sett videon med Henke Sandahl och efter att i några år, påverkad av omgivningen, ha praktiserad spöryckmetoden (eller vad man ska kalla den) så har jag, trots multifiske, anammat speciellt vevmetoden som magister Sandahl demonstrerar. Jag kör även med spölyft för att få upp jiggen från botten, precis som Henrik S. Och det går utmärkt med min utrustning, ett lätt, lagom följsamt spö med en liten lågprofilmulti.
        MEN det är inte alls säkert att jag skulle ha fallit för en multiutrustning om det inte varit för att harmonin mellan rulle och spö varit så mycket bättre än med mina haspelset. Och jag tycker det är lika skönt att slänga och fiska småjiggar med min UL-utrustning. Så vad jag vill ha sagt är att det ena inte behöver vara bättre än det andra och att det i mycket beror på combon hur man upplever fisket.
        Slutligen vill jag konstatera att jag mycket väl förstår vad Tonyex menar när han säger att det är svårt att jämföra metoder när man har begränsad erfarenhet av den ena. Själv har jag emellertid betydligt längre erfarenhet av haspel än av multi och tycker ändå att multi erbjuder ett skönare fiske, kanske för att jag aldrig haft förmånen att fiska med ett bra haspelspö med en Stella eller åtminstone en riktig kvalitetshaspel.
        Men ärligt är jag väldigt sugen på en bra haspelutrustning för exempelvis dropshot... Men än så länge har jag inte vågat kommunicera dessa tankar med frugan...
        Skitfiske!

Edit: Här ljög jag lite. ABU 444 var ju state of the art när jag inhandlade den, liksom det blå ABU Zoomspöt den satt på. Men jag menar bra modern haspelutrustning.
        Senast ändrad av Gösta; 2014-10-04, 16:11.

Kommentera

Du behöver inte ha det dyraste eller senaste. Testa dig på att fiska med båda typerna, du märker ganska fort vilket du tycker är roligast att fiska med och vad du saknar av din utrustning. Själv kör jag multi till allt, just för att jag tycker det är roligare, för det är väll det viktigaste än att va den som kastar längst i båten.

Kommentera

@Gösta..... Svårt att se att någon skulle vilja slakta nån som så sakligt som du redovisar sina erfarenheter....

Tänk om Mr T kunde göra samma sak.....istället för att döma ut andra höll sig till att redovisa sin personliga uppfattning.....och sedan nöja sig med det..

Jag håller med både dig och Mr T att det självklart att man bör ha erfarenhet av båda metoderna om man skall uttala sig om dem.....Det lustiga är dock att flera av de som Mr T tycker är konstigt att de har uppfattningar i frågan faktiskt jiggar/har jiggat med både multi och haspel och dragit andra slutsatser än han....(gäller bl.a Undertecknad och Barnmorskan...)

Personligen gillar jag att fiska med båda rulltyperna....vad ja sen sagt är att skulle jag tvingas välja mellan dem så skulle den ena gå före den andra av skäl som redovisats ovan..

Att jag går in och debatterar i frågan med Mr T handlar inte om att jag vill omvända honom på något sätt.....förstår och respekterar att han gör sina prioriteringar.....utan det handlar om sättet han går ut ifrågasätter andras rätt att uttrycka sig i frågan....på grunder som är tagna ur luften...

Sen tror jag inte att det handlar om illvilja från Mr Ts sida.....han är nog så nöjd med sina val att han kanske rycks iväg lite i sin iver att dela med sig av det som gör honom lycklig...

Sen kan jag säga att om du är sugen på en bra haspelutrustning så är det inte nödvändigt att gå iväg och köpa en Stella.....frågar du mig så ligger en Exage inte långt efter.....jag kör med båda och även med andra rullar där emellan och skillnaderna mellan dem står definitivt inte i proportion till prisskillnaden....enligt min uppfattning är bäst att tillägga...

/S

Edit: Kan tillägga att när jag jiggar gädda med lättare grejer typ 4-6 tums Relax så fördrar jag att göra det med ett lätt multikit framför haspelgrejerna....här ser jag inte riktigt samma behov av att registrera minsta nafs som vid borrefisket och prioriterar därför annorlunda....
            Senast ändrad av Silverbågen; 2014-10-04, 16:21.
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Mitt begränsade jiggfiske efter abborre brukar ofta ske på platser där precisionskast sällan behövs. Det sker på grynnor samt djupare partier längs med botten. Ofta blåser det och jiggarna med skalle väger runt 10-15 gram. I denna situation trodde jag haspel var bästa valet, just för enkelheten att kasta långt och undvika overruns på grund av lätta drag i vinden. Vet inte hur många gånger jag stått med ett haspelspö i butik och torrviftat, men aldrig hittat ett rullfäste som jag tyckt gett ett bekvämt grepp. Jag har till och med köpt spö och rulle med en förhoppning att jag kommer vänja mig vid vattnet. Men nej och åter nej. Problemet är att jag gillar multi till allt fiske, och att jag knappt kan hantera en haspelrulle vid praktiskt fiske. Jag får rysningar av enorma linbågar i vind som ger noll kontakt på droppet. Sen är jag högervevare och byter hand vid kast, vilket är otroligt bökigt med en haspel för mig då det blir många moment innan allt är på plats. Jag gillar min lågprofilsrulle fast jag inte kastar till horisonten. Problemet är att jag inte fångar fisk. Jag suger verkligen och är usel på jiggfiske efter abborre.

Varför denna utläggning? jo för andra fiskare i min närhet älskar haspel. De fångar fisk. Hmmm…..
              Val av utrustning sker efter ett SUBJEKTIVT övervägande vad som passar bäst till det tilltänkta fisket. Därför kommer trådar som denna alltid spåra ur eftersom alla tycker att SIN EGEN sanning är den enda. Sen är det klart värdefullt att ge tips som kan hjälpa andra i sina val. Då är det bra om konkreta saker tas upp, och inte diffusa sanningar.

Kommentera

[QUOTE=Silverbågen;957231
                Sen kan jag säga att om du är sugen på en bra haspelutrustning så är det inte nödvändigt att gå iväg och köpa en Stella.....frågar du mig så ligger en Exage inte långt efter.....jag kör med båda och även med andra rullar där emellan och skillnaderna mellan dem står definitivt inte i proportion till prisskillnaden....enligt min uppfattning är bäst att tillägga...

/S [/QUOTE]

Har väl inte direkt tänkt mig en Stella. Fick nog sova på balkongen om en sådan affär uppdagades... Men jag kan tänka mig en Exage på ett Yasei red-spö. Fiskade tidigare UL med en billig Cardinal och mina andra haspelutrustningar är också billiga Cardinalgrejer. Men sedan jag brutit av UL-spöt och kommit över ett Shimanokit med Siennarulle är jag tämligen övertygad att nästa haspelrulle blir en Shimano... Beträffande multi är jag däremot rigid... En rund multirulle heter Ambassadeur och är tillverkad i Svängsta...

Kommentera

En rund multirulle heter Ambassadeur och är tillverkad i Svängsta...
                  Håller delvis med dig, en Ambassadeur är en rund rulle tillverkad i Svängsta sen finns det en massa koreanska och kinesiska prylar som av någon obegriplig anledning fått låna namnet för att vilseleda oss.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Håller delvis med dig, en Ambassadeur är en rund rulle tillverkad i Svängsta sen finns det en massa koreanska och kinesiska prylar som av någon obegriplig anledning fått låna namnet för att vilseleda oss.
                    Vet inte om jag uttryckte mig otydligt. För mig är en rund rulle en Ambassadeur tillverkad i Svängsta. Är den tillverkad i Kina eller någon annan stans räknas den INTE..! Oavsett vad den kallas!
                    Obs! Gäller allt som inte tillverkas i Sverige, även de som kommer från andra tillverkare...

g
                    Senast ändrad av Gösta; 2014-10-04, 18:56.

Kommentera

• Jag tycker att en viktig komponent, förutom ödmjukhet, lite grann gått förlorat i diskussionen. Nämligen; Vilken utrustning använder de som fiskar bäst?

I min ungdoms glansdagar hade jag parallellt med karateträningen ett stort intresse för närliggande japansk kampkonst. Det är då helt oundvikligt att komma i kontakt med Miyamoto Musashi och hans filosofi. Han utmanade konsekvent dåtidens absoluta etikett, seder och sanningar och utgick från, iaf som jag tolkat och förenklat sammanfattar, principen att: "Den som vinner, är den som har gjort rätt".

Det spelar ingen roll om jag har en multirulle som kastar omöjligt lätta beten, kastar längst, eller ett spö av världens bästa tillverkare. Om jag hör att en snubbe kommer hem från Åland och dragit 1000+ borrar på en helg så håller jag käften och iaktar "learning mode" dvs lyssnar och lär. Jag ser det som fullständigt poänglöst i att driva en övertalningskampanj i hur fenomenalt överlägsen min utrustning är när bruket av utrustningen talar för sig själv.
                      Om den svenska jiggfiskeeliten använder haspel, är det dessvärre så att haspelutrustning uppenbarligen funkar bäst. Så till alla multirullehetsare; kan vi inte för en gångs skull se till resultaten?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 774 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B