Ursprungligen postat av Silverbågen
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jigga abborre, Haspel eller multi
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av M.Stenborg Visa inläggVar kommer all bitterhet ifrån? Har du inte fått fiska på länge? Hålla på och märka ord.. fattar inte att du/ni orkar
Försöker bara få min kompis Anton att dela med sig av all sin kunskap på ett lite mer ödmjukt sätt...
/S
Kommentera
-
För att återgå till TS frågeställning kan vi konstatera att det jiggas borre både med haspel och multi, en del kör det ena och en del kör det andra...och några finner nöje i att köra både och...
Vad som föredras är i högsta grad subjektivt och handlar om alltifrån, ergonomi, anatomi, prislapp, färg, form och kastegenskaper till det som ger den där subtila känslan av inre balans och tillfredsställelse......således kan detta endast avgöras utifrån ens högst egna och personliga preferenser...tro inget annat...oavsett vad som sägs
TS kan gärrna lyssna på andras erfarenheter och åsikter......men bör inte lägga alltför stor vikt vid vad vi andra ger uttryck för när vi inför oss själva och andra försöker argumentera för våra val och motiv för dessa.....
...det bästa är att testa själv...och forma sin egen uppfattning...
Vill du veta vad du bör tänka på om du skall välja multikit för att jigga borre finns det många att rådfråga på detta forum.....Mr T, Barnmorskan, Fogeljazz m.fl.....passa dig bara så det inte blir för dyrt...
Det samma gäller om du vill ha råd när det gäller haspelkit till jiggfisket....det gäller att sålla bland råden....nån kanske förordar en snäckdrevsväxlad rulle som lanserades en bra bit in på förra århundrandet medan nån annan hävdar att har svårt att tänka sig nåt annat än rullen som känns som 100 miljoner på banken...och även kostar därefter
Oavsett var du själv sedan landar så gäller fortfarande att det är skiten bakom skaftet som sen avgör om du kommer bli skicklig och framgångsrik i ditt jiggfiske efter borre eller om du helt sonika nöjer dig med glädjen över att nån gång då få känna sprattlet när en borre huggit din jigg....
/S
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggFör att återgå till TS frågeställning kan vi konstatera att det jiggas borre både med haspel och multi, en del kör det ena och en del kör det andra...och några finner nöje i att köra både och...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggSnart vill du väl att vi ska hålla varandra i händerna och sjunga "We shall overcome" också... Haspel!
Missionärer och profeter finns det tillräckligt gott om som det är...
/S
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggFör att återgå till TS frågeställning kan vi konstatera att det jiggas borre både med haspel och multi, en del kör det ena och en del kör det andra...och några finner nöje i att köra både och...
Vad som föredras är i högsta grad subjektivt och handlar om alltifrån, ergonomi, anatomi, prislapp, färg, form och kastegenskaper till det som ger den där subtila känslan av inre balans och tillfredsställelse......således kan detta endast avgöras utifrån ens högst egna och personliga preferenser...tro inget annat...oavsett vad som sägs
TS kan gärrna lyssna på andras erfarenheter och åsikter......men bör inte lägga alltför stor vikt vid vad vi andra ger uttryck för när vi inför oss själva och andra försöker argumentera för våra val och motiv för dessa.....
...det bästa är att testa själv...och forma sin egen uppfattning...
Vill du veta vad du bör tänka på om du skall välja multikit för att jigga borre finns det många att rådfråga på detta forum.....Mr T, Barnmorskan, Fogeljazz m.fl.....passa dig bara så det inte blir för dyrt...
Det samma gäller om du vill ha råd när det gäller haspelkit till jiggfisket....det gäller att sålla bland råden....nån kanske förordar en snäckdrevsväxlad rulle som lanserades en bra bit in på förra århundrandet medan nån annan hävdar att har svårt att tänka sig nåt annat än rullen som känns som 100 miljoner på banken...och även kostar därefter
Oavsett var du själv sedan landar så gäller fortfarande att det är skiten bakom skaftet som sen avgör om du kommer bli skicklig och framgångsrik i ditt jiggfiske efter borre eller om du helt sonika nöjer dig med glädjen över att nån gång då få känna sprattlet när en borre huggit din jigg....
/SNever let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ok, vi är off topic, men jag måste ändå skriva detta. Jag fattar inte varför jag måste ha fiskat ett x antal timmar med haspel samt multi, för att kunna göra en rättvis bedömning. Jag vet redan när jag står i butiken att jag till exempel inte gillar ett visst rullfäste, därför plockar jag inte ens fram ett spö som inte passar mina kriterier. Sen vet jag redan efter tio minuter vid praktiskt fiske med haspel att jag inte gillar linbågarna, trassel med bygelfällning eller vindknutar osv. inte envisas jag med att fortsätta fiska två säsonger med grejer jag inte gillar bara för att komma upp i timmarna som mina multirullar får. Det skulle vara galet att slösa fisketid på att köra med utrustning som ger mig obehagliga rysningar läns ryggraden. Jag får verkligen inte ihop detta resonemang.
Kommentera
-
Oavsett var du själv sedan landar så gäller fortfarande att det är skiten bakom skaftet som sen avgör om du kommer bli skicklig och framgångsrik i ditt jiggfiske efter borre
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggAtt det finns fisk där man fiskar är enligt mina erfarenheter helt avgörande för om man ska få napp eller inte oavsett rullvalNever let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
för en del av oss är det inte storleken eller antalet på fångsten som är avgörande utan själva upplevelsen..
Själv kör jag multi till allt jiggfiske förutom grundvatten fisket efter torsk i Öresund, det ända som kan irritera med lite lättare jiggar och multi är att linan har en tendens att snurra sig runt spö-toppen i tid och otid,
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 774 visningar
1 gilla