Jigga abborre, Haspel eller multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga abborre, Haspel eller multi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    På tal om balans och fysiska lagar.....

Ta ett haspelspö och försök balansera det rättvänt på ett finger.....inte så svårt!!

Ta nu ett välbalanserat multikit och gör samma sak.......GL m8s!!!

/S
    möjligt att det för en haspelfiskare ter sig normalt att göra den jämförelsen....ett hspelspö vilar ju vid fiske på fingrarna
    men försöker ni jigga på det sättet med ett lätt multiset förstår jag att ni tycker balansen inte blir lika bra....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Det viktiga är att finna den inre balansen där fiskare och spö blir ett.
      Då blir spöet en förlängd arm och rullen integreras i fiskarens nervbanor.
      Hen finner sant välbehag och registrerar minsta nafs på bara en nanosekund.
      Däri ligger sportfiskets sanna natur... den fulländade sportfiskaren som blir ett med Världsaltet.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
        möjligt att det för en haspelfiskare ter sig normalt att göra den jämförelsen....ett hspelspö vilar ju vid fiske på fingrarna
        men försöker ni jigga på det sättet med ett lätt multiset förstår jag att ni tycker balansen inte blir lika bra....
        Jag jiggar med multi....och haspel.....och tycker att jämförelsen är relevant för att belysa hur befängt det kan bli när en del svänger sig med begrepp som "bättre balans" och "fysikens lagar"

Att det sedan inte har så jättestor inverkan på om det går att jigga borre med den ena eller andra varianten....kan jag hålla med om...men att det går stick i stäv med vissa multivrares argument för att såga "motståndarsidan".....det står jag fast vid...

/S
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Det viktiga är att finna den inre balansen där fiskare och spö blir ett.
          Då blir spöet en förlängd arm och rullen integreras i fiskarens nervbanor.
          Hen finner sant välbehag och registrerar minsta nafs på bara en nanosekund.
          Däri ligger sportfiskets sanna natur... den fulländade sportfiskaren som blir ett med Världsaltet.
          Hallelulja!!!

/S
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Stackars trådskaparen som ville ha ett enkelt svar på en så komplicerad fråga!!

Jag får nog citera en legend nu tror jag: "Go for the big ones."

Kommentera

Hellre denna härliga tråd än nästa "Kan jag jerka med en rulle x (som är allt annat än anpassad till jerkfiske)"...
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                ... Att det sedan inte har så jättestor inverkan på om det går att jigga borre med den ena eller andra varianten....kan jag hålla med om...

/S
                Det är klart att det går att jigga abborre med haspel. Det där har vi lärt oss sedan barnsben. Frågan är om multi levererar mer precision, balans vid spörörelse alt praktiskt fiske, är skönare att fiska med, levererar mer känsla, osv ... Det ju där våra åsikter går isär , fast bara lite grann ...

//T

Kommentera

Underhållning på hög nivå detta, påminner om diskussionerna om kaliber 6,5x55 på jaktforumen...

Var och en blir salig på sin tro...

Kommentera

Tidigare har jag alltid fiskat med haspel, slutet på förra säsongen började jag med lågprof. multirulle och längtar ej tillbaks till haspel. enda gången jag gick tillbaka till haspel var förra vintern när jag skulle fiska HÖ.

Vet inte varför fiske med multi tilltalar mig mer, men jag känner en annan kontroll och precision när jag fiskar med multi.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
                      Vet inte varför fiske med multi tilltalar mig mer, men jag känner en annan kontroll och precision när jag fiskar med multi.

jo, håller med dig, och jag lade haspelrullarna på hyllan för årtionden sedan av samma anledning.....men nu är det ju så att
                      lika många? väljer haspelrullen av samma anledning....bara att inse att vi tycker olika och tur är väl det, tänk så mycket dyrare multirullarna vore annars....men munhuggning är ju ganska kul ändå, även om vi alla aldrig kommer tycka lika...
                      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 774 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B